Voor de vakantie wilde ik nog even snel wat archieven vernietigen, maar in mijn enthousiasme heb ik denk ik wat te veel papier in de shredder (Ideal 3802) geladen waardoor deze vast liep |:( . Om de thermische beveiliging niet af te wachten heb ik de spanning van het apparaat gehaald. Nadat ik het papier er (met het netsnoer losgekoppeld) weer eruit had heb ik de shredder opnieuw onder spanning gezet. De motor loopt nu echter continu èn de verkeerde kant op.

Het apparaat is uitgerust met enkele (veiligheids-)schakelingen (zoals bedieningselement met aan/uit knop en een knop om papier weer eruit te draaien (kabel X1 op print), maar ook een deursensor (kabel X4/x5 op print)(indien deur open mag motor niet draaien), en een 'automatisch aan' indien papier voor 'oogje' (kabel X2 op print) komt).

Als ik al deze sensoren los koppel van de printplaat en het netsnoer aansluit begint de motor direct te draaien in de verkeerde richting.

Heb het apparaat even los gehaald, en kom de onderdelen tegen zoals in de bijlage is te vinden:

Onderstaande schema kwam ik tegen:

Kan iemand me op weg helpen met waar ik de oorzaak & oplossing van deze storing moet zoeken?

Ik ken het ding niet maar meestal is het geen goed idee om zomaar sensors en veiligheidschakelaars te verwijderen.
Je moet eerst achterhalen wat de status van zo'n ding is voor fout en goed. Dan kun je hem overbruggen als laag=goed of open laten als hoog=goed.

Ik denk niet dat een sensor kapot gaat van overbelasting, dan denk ik eerder aan een fout in de de motorsturing. Dat zou ook achteruit draaien kunnen verklaren. bv een kapotte mosfet of IGBT

Of de electronica moet gereset worden (geen idee of hij die optie heeft)

Heb je ervaring met repareren van elektronica ?

Meet de condensator eens na, deze zou +/- 12 uF moeten zijn.

Als de motor draait, maar in de verkeerde richting zou ik aan de condensator denken.
Hoewel de condensator er redelijk degelijk uit ziet....

Een andere kandidaat is het relais waarop de kabel van de condensator (vermoedelijk) toekomen. De functie van het relais is wellicht om de motor reverse te laten draaien als het papier vast zit.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (46%)]

De papierversnipperaar die ik ooit had draaide de richting om als er te veel papier ingestopt werd.
Als dat bij die van jou ook zo is en je hebt de stekker er uitgehaald staat hij (zij?) wellicht nog in de terugdraai-want-te-veel-papier stand ???
hoe je dan weer terug moet? Geen idee.

Op woensdag 28 augustus 2024 13:55:50 schreef fred101:
Ik ken het ding niet maar meestal is het geen goed idee om zomaar sensors en veiligheidschakelaars te verwijderen.

Omdat de motor continue draait, wil je dat ie "stopt".

Bij de mijne zijn alle veiligheidssensoren zo uitgevoerd dat "indien niet aangesloten, dan is het ONVEILIG en draait de boel NIET".

Dus als je 1 sensor lostrekt verwacht je dat ie direct stopt.

Hoe schakelt dat ding de motor in en uit? Relais of triac? Dat ding lijkt "vastgelast" of "failed-as-short".

Ik zie twee relais, dus het zal wel een relais zijn wat stuk is.

Kijk naar de witte blokjes. Meestal staat er op hoe ze horen te werken. Probleem is dat dat volgens mij aan de kant staat waar het andere relais resp. trafo staat. Dus dan ga je op het internet op zoek naar een vergelijkbaar relais. Wat ik verwacht is dat de "Normally open" met de "common" verbonden is en blijft, ook als je de motor loskoppelt. (wel eerst goed documenteren hoe ze zitten!)
(Schrijf het op en maak als backupo een foto).

Bedankt allemaal alvast voor jullie input...

een voorzichtige klap op de relais zorgt er in ieder geval voor dat ie nu niet meer meteen begint te draaien als er spanning op komt... Dus ik kan op zoek naar twee relais.

Zal weer posten als ik meer weet...

Met zware overbelasting door te veel papier kan er van alles gebeuren.
Alles is tegenwoordig licht uitgevoerd; het shreddermechanisme zelf overleeft 't vaak ook niet.

Waar ik vroeger werkte kregen we een nieuwe shredder.
De baas wilde 'm na installatie eens goed uittesten, en stak er een krant in...

Daarna was het wachten tot ze 'm hadden omgeruild voor een nieuwe... :)

Op woensdag 28 augustus 2024 17:08:53 schreef Arco:
....
Alles is tegenwoordig licht uitgevoerd; het shreddermechanisme zelf overleeft 't vaak ook niet.

...

de mijne is van 1999 en superdegelijk uitgevoerd... ze verwisselen nog voor meer dan € 500 van eigenaar dus wil em graag weer leven in blazen ;)

[Bericht gewijzigd door draadjesopkleur op (17%)]

De mijne is ongeveer 1 jaar jonger.

De mijne geeft er thermisch de brui aan als je meer dan drie uur achter mekaar dat ding zit te voeren. De mijne detecteert "overstroom" als je er te veel in doet en stopt dan. Dan moet je op "terug" drukken om de restanten er uit te halen en mag je het nog een keer met minder tegelijk proberen.

Als ie niet meer vanzelf gaat draaien, zou ik denken dat ie het waarschijnlijk weer gewoon doet, toch? Of start ie nu niet meer?

heb er nog zoeen ( of nog een paar jaartjes ouder zelfs ) staan op t werk die eerst nog ontdaan moet worden van wat puin, maar die heeft een teruguit knop welke de motor achteruit laat lopen. kan zijn dat die bij jou ingedrukt bleef waardoor het ding achteruit bleef lopen. er zit doorgaans een thermische beveiliging in zo'n ding dus kan wel iets lijden deze degelijke toestellen.

Right. Dus toen ik een keer enthousiast een aantal jaren boekhouding aan het vernietigen was, toen kwam ik er dus achter dat ie oververhit kan raken en kan stoppen, maar dat het dan na afkoelen weer goed komt.... Voortaan kortere sessies/meer pauzes.