Ik wil twee kleine behuizingen aan elkaar koppelen, waarbij het ene deel wat electronicsa bevat en het andere deel een accu. Van het accudeel wil ik er meer maken, zodat snel gewisseld kan worden bij een lege accu. Mechanisch heb ik wel wat ideeën, ook ter voorkoming van eventueel verkeerdom aanbrengen (ompool gevaar).
Voor de elektrische contacten heb ik nog een oplossing die stevig is, uitvoerbaar in hobbysfeer en waarbij sluiting van een niet gebruikte accumodule voorkomen wordt. Ik heb wel nagedacht over bijv een printheader, waarbij vrouwelijke deel een dubbele rij contacten heeft, die doorverbinden als er geen print in zit. Het vrouwelijke deel komt dan op de unit met elektronica, Ik heb minimaal twee of maximaal vier contacten nodig..
Blijft het probleem dat het uitstekende printdeel van het accudeel kans heeft om sluiting te maken.
Wie heeft al eens zoiets bedacht?
elk stuk accu gereedschap heeft dit princippe toch? Of is dat lastig zelf te maken of heb je een afwijkende wens?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het vrouwelijke deel komt dan op de unit met elektronica
Dat hoort niet, stroomvoorziening moet het vrouwelijle deel zijn...
Je maakt toch ook geen wandcontactdoos met uitstekende pinnen? (nou ja, in Belgie 1 pin, maar dat is aarde...
)
Doorgaans is de ontvangende kant mannelijk en het gevende deel vrouwelijk.
Een accu is een gevend ding, dus dienen de contacten daarvan (per definitie) vrouwelijk te worden uitgevoerd. Die contacten kun je best ook iets verzonken in de behuizing aanbrengen, zodat de contacten niet per ongeluk door een extern metalen voorwerp met elkaar in verbinding kunnen komen.
Voor het mannelijk deel kun je verende contacten gebruiken die dan ver genoeg uit de behuizing van het apparaat uitsteken om goed contact te maken met het vrouwelijk deel in de accu behuizing.
Op donderdag 29 augustus 2024 12:43:55 schreef kojazz:
Waar hebben we het over?
Spanningen, stromen, afmetingen?Dat maakt nogal wat uit.
Spannng 7,2 volt
stroom 250mA.
In de elektronica zelf zit ook een kleine accu, zodat zonder accumodule de elektronica ook kan werken. Daarom dacht ik aan het vrouwelijke chassisdeel op de elektronica. Met de dubbele rij contacten kun je dan de interne accu loskoppelen door het printdeel daarin te steken waardoor de contacten van elkaar los komen.
Dan moeten dergelijke vrouwelijk contacten wel te koop zijn natuurlijk. Dat de vrouwelijke en mannelijke delen van plaats verwisseld zijn is niet ongebruikelijk. Bij XLR bijv zijn de aanraakbare pennen ook de signaalgevers.....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij XLR is er meestal geen gevaar bij sluiting, omdat 't signaalleidingen zijn.
Uitgezonderd dan die malloten die XLR ook voor netspanning gebruiken (die zijn er!)
Op donderdag 29 augustus 2024 13:18:20 schreef buzzy:
[...]In de elektronica zelf zit ook een kleine accu, zodat zonder accumodule de elektronica ook kan werken. Daarom dacht ik aan het vrouwelijke chassisdeel op de elektronica.
Dan moet je toch wel gaan denken aan een stukje elektronica in de accu module die de pennen spanningsloos schakelt als de accu module niet met de elektronica module is verbonden.
als OF de interner OF de externe batterij wil koppelen aan de printje, dan zou je in je electronica daarvoor een klein relais kunnen zetten die unpowered via een NC de interne accu aansluit op je pcb. Als de externe accu ingeprikt wordt laat je dit relais ook schakelen en voed je vie het NO contact je pcb via de externe accu, dan hoef je allemala niet moeilijk te doen met doorverbinden van contacten. Ik zou wel de accu female houden
Conventionele relais (die dingen met een spoeltje) zijn niet bepaald energie-zuinig. Voor batterij/accu gevoede toepassingen zou ik daar toch niet direct voor kiezen. Meer iets van een solid-state relais dan?
Een Neutrik speakon misschien?
Die zijn er ook 4 polig en de contacten zijn bij zowel chassisdeel als connector nagenoeg niet bereikbaar.
er zijn ook connectoren waar een schakelaar in zit die onderbreekt als je dus de connector erin steekt.
sommige DC stekkers hebben dit, de micro jack connectoren hebben dat ook (klein en grote versies)...
een diode in je controller zou ook kunnen zodat er enkel stroom INkan, maar van de interne accu geen stroom naar de mannelijke contacten buiten kan vloeien
[Bericht gewijzigd door fcapri op (28%)]
Op donderdag 29 augustus 2024 12:02:08 schreef buzzy:
Wie heeft al eens zoiets bedacht?
[bijlage]
Ik had dat probleem met de draagbare visgenerator, daar moest de accu ook makkelijk te vervangen zijn. Alleen daar heeft men een kastje op de buik en op de rug, zit aan een tuigje.
Ik heb het gedaan met een meer aderige kabel en een meer polige stekker. Maar ik weet niet of dat bij jou kan.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op donderdag 29 augustus 2024 13:47:58 schreef Johannes..54:
Anderson connector nemen
Zou ik ook aanraden, hierbij is er geen male/female probleem meer. Maar wel een beetje overkill met deze lage stromen.
Ik gebruik er nu een losse accu , die ik mety een stekertje aansluit en daar wil ik eigenlijk vanaf. Het zou een groter geheel moeten worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mannetje van de elektronica komt niet verder dan de buitenkant van de behuizing.
Het vrouwtje van de accu steekt een stuk buiten de behuizing uit zodat ie het mannetje kan bereiken.
Alternatief is gewoon een 5.5/2.1 paneel-ding in de elektronica te maken. En een kort kabeltje aan de accu. Die plug je dan in en vervolgens is er alleen nog een mechanische click nodig. Als je een "vestibule" ruimte maakt waar het kabeltje geheel in verdwijnt als de boel aan mekaar zit, is het geheel weer netjes.
De lol van deze oplossing is dat je hem dan ook makkelijk en "netjes" op een netadapter kan laten werken.
Edit: kojazz heeft hierboven in zijn plaatje de 5.5/2.1 connectors linksboven in beeld.
[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik dacht eerst ook aan Anderson, maar voor 1/4 amp is dat wellicht overkill.
Stomweg jack van kwartje duim? Een slordige halve centimeter tussen de beide kastjes, is dat aanvaardbaar?
In geen geval de connectors, welke dan ook, recht op de print solderen, zonder verdere mechanische ondersteuning: de soldeerverbindingen lossen gegarandeerd, na x keer in en uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb onlangs voor een wisselbare opstelling een set STA3 stekkers gebruikt. die zijn 4 polig met de pennen van de male zijde niet buiten de rand stekende.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Volgens mij sluiten jack-stekkers kortstondig kort bij insteken, dus dat lijkt me als accu-verbinding geen goed idee 
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoe vaak het een en ander los en weer vast moet.
Mechanisch zou je kunnen denken aan iets als V-mount accu's zoals in de video-industrie: niet alleen worden die mechanisch vergrendeld door de V-vorm met grendel die in een uitsparing op de accu klikt, ook wordt meteen de elektrische verbinding gemaakt.
De vrouwtjes op de accu's zijn (heel handig) precies goed om modelbouw-banaanstekkers in te steken (deze dingen: https://tams-online.de/Mini-Bananenstecker-gerade ) .
Misschien, nu ik dit zo schrijf, dat echte, 2 millimeter diameter verende banaanstekkers ook wel passen/goed werken.
De contacten op de lader of apparatuur (camera/lamp) zijn (op de betere apparatuur) altijd beschermd door een soort klepje dat wegschuift zodra de accu er tegen duwt.
Op donderdag 29 augustus 2024 21:35:23 schreef weardguy:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoe vaak het een en ander los en weer vast moet.
De twee helften daar kunnen miniatuur koffersluitingen, of iets in die geest aan. Lange schroeven M3 met een sierkopje dwars door het batterijdeel (handschroef) is ook een optie.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dat is niet echt een antwoord op de vraag
Hoe vaak moet het los en weer vast? Niet vanwege het montage-gemak, maar vanwege de keuze voor contacten. Bij een paar keer per jaar zijn simpele contacten voldoende, maar bij wekelijks of vaker wordt het wel een ander verhaal natuurlijk 
Magneet voeding contacten van Ali lijken mij perfect voor deze klus.
Ze zijn er in veel verschillende uitvoeren, even check wat het beste aan je wensen voldoed.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hmm. Hier doet die link het (nu) niet.
Maar ik heb ze zojuist naar aanleiding van een posting hier besteld. Ze zijn nog onderweg.