Mijn idee is om een hotplate voor (de)solderen te maken door een metalen plaat door een inductie kookplaat te verhitten. Ik vraag me alleen af of de metalen plaat de inductie magneet velden neutraliseerd. Of is het zo dat ik de elektronica opblaas? Gaat dit werken of verniel ik de printplaat met elektronica?
benleentje
Golden Member
Inductie werkt juist pas als er een metalen plaat op de spoelen ligt. In de bodem van de pan zit ook een stuk staal. Het zou dus gewoon moeten werken.
Om niet krom te trekken en de inductie goed te laten werken moet je wil een redelijk dikke plaat hebben.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zit me hier eventjes achter m'n oren te krabben: waarom inductie? Wat is het voordeel boven een simpel resistief verwarmingselement?
Dat laatste is simpel, betrouwbaar en heeft het eeuwige leven. Inductieverhitters zitten vol electronica...
Wat betreft de velden: het veld boven de plaat is veel zwakker dan eronder, vooral als de plaat voldoende dik is.
Of elektronica defect raakt.. het ene circuit is het andere niet. Als bijvoorbeeld een zenerdiode over de voedingsrail is geplaatst dan biedt dat wel wat bescherming.
Je zou eigenlijk een paar bekende printplaatjes moeten testen door ze op de bodem van een inductie pan te leggen. En voordat het soldeer smelt stoppen en daarna de werking nauwkeurig controleren.
Ach ja koperdraad is tegenwoordig gewoon ijzerdraad. Houd maar eens een magneetje bij de draadjes van bijvoorbeeld een weerstandje.
Je kunt dan je onderdelen gewoon zo op de spoel leggen. Dan smelten in 1 keer alle onderdelen een elkaar. In 1 keer alles gesoldeerd zeg maar. Erg handig en snel.
Wel alles goed na de soldering goed testen.
Ik gebruik zelf een conventionele hotplate van ome ali. En dat werkt uitstekend. De temperatuur is prima instelbaar enzo. Er zitten handige klemmetjes op waarmee ik de print kan vastzetten en zelfs een klem waarmee ik een houder voor een hetelucht blazer van boven kan monteren.
Dit werkt bij mij uitstekend. Van mij hoeft het niet anders.