Hoe ver kan overbrugt worden met Lora?
Is het mogelijk met richtantennes 1800m te overbruggen, door een bos?

Deze man doet veel met Lora:

https://www.youtube.com/watch?v=9qcghiz246E

Kijk ook wat rond op zijn video's.

Succes!

VrGr Rob

https://www.youtube.com/results?search_query=lora+range+test

[Bericht gewijzigd door rob007 op (19%)]

Je baudrate is heel erg bepalend voor de reikwijdte

Hoe ver kan overbrugd worden met Lora? Is het mogelijk met richtantennes 1800m te overbruggen, door een bos?

De ruimtevaartsonde Voyager I zendt met ca. 22W RF en bevindt zich op een afstand van ca. 23 miljard kilometer.

Lora zendt met 25mW, ca. 1/1000 van dit vermogen. Interpolerend ('regel-van-3' voor onze Zuiderburen) zou ik zeggen dat 23 miljoen kilometer daarom wel haalbaar moet zijn, met de juiste antennes aan zend-en ontvangstzijde. De ruistemperatuur hier op aarde zal een stuk hoger zijn dan wat de parabool-antennes van het Deep Space Network zien als ze de ruimte in kijken, maar dan nog moeten ettelijke miljoenen kilometer wel mogelijk zijn hier op aarde.

Iets minder theoretisch, gaf de eerste hit in een zoekmachine mij dit antwoord: https://yosensi.io/posts/what_is_the_real_range_of_lora/
Het record staat op 832km. Dit is een vrij-zichtverbinding.

Als u echt zeker wilt weten of het gaat werken in uw specifieke situatie dient u een 'link budget'-berekening te maken, zoals gebruikelijk is bij professionele RF-installaties. Hiervoor heeft u enkele data van uw specifieke apparatuur nodig, en dient u aannames te maken (bijv. path-loss door een bos, al dan niet na een flinke regenbui, afhankelijk van de vraag of de link 99.999% van de tijd moet werken, of dat 95% ook acceptabel is).

Zoek evt. zelf naar uitleg over het calculeren van een link budget, dan ziet u hoeveel dB signaalmarge u heeft en hoeveel gain uw antennes nodig gaan hebben in *uw* situatie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Link_budget

In uw geval gaat een schatting van de Fresnel-verliezen door een (nat?) bos de grootste aanname vormen, maar hiervoor moeten wel empirische gegevens te vinden zijn die overeenkomen met uw situatie en gebruiksfrequentie (ca. 900MHz).

Op zondag 1 september 2024 20:06:40 schreef Evarist:
Hoe ver kan overbrugt worden met Lora?
Is het mogelijk met richtantennes 1800m te overbruggen, door een bos?

Circa 10 km "Line of Sight" dus zonder hindernissen. Dat is naar mijn weten met omnidirectionele antennes.

Je kan zelf een Lora link opzetten, of je kan het als abbo van een provider afnemen.

In geval je het zelf bouwt (A naar B) dan is het bereik in dat bos een kwestie van proberen, in de verschillende seizoenen, bij verschillende weersomstandigheden. Misschien haalt ie het, misschien niet.
Aandachtspuntje: als een omni antenne vervangen wordt door een richtantenne en je houdt het zendvermogen gelijk, dan overschrijdt men meestal de wettelijke limiet (ERP). Weet niet of je dat belangrijk vindt, maar richtantennes die werkelijk het vermogen in 1 richting verhogen tot boven de limiet, die mogen eigenlijk niet op die 866 MHz band worden gebruikt.

Bij gebruik van een provider dan zijn er 2 verbindingen: 1 van punt A naar het netwerk en een van punt B naar het netwerk. Meestal staan LoRa antennes op GSM masten. Op de dekkingskaart van de provider kan je zien hoe goed het bereik op punt A en op punt B is. Dat daar dan een bos tussen A en B ligt dat doet er minder toe.

Ik heb ooit een project met Lora gedaan, helaas vooral theoretisch, als advies.

Het scheelt veel of je iets in zicht hebt zonder demping van gebouwen.Een paar kilometer moet wel gaan. Met richtantennes kom je natuurlijk verder, maar je moet wel aan de maximaal toegestane veldsterktes denken. Richtantennes zijn voor ontvangst natuurlijk gratis versterking.

Ik zou zeggen 2 kilometer in zicht prima, dan kun je wat hebben met condities. 5 kilometer, dan wordt het moeilijk.

Op zondag 1 september 2024 21:43:07 schreef Hoeben: Richtantennes zijn voor ontvangst natuurlijk gratis versterking. (...)

Goed punt, een richtantenne bij de ontvanger helpt inderdaad.

Mijn praktische ervaring is met Sigfox, een ander maar vergelijkbaar protocol op dezelfde radioband. In de praktijk was het bereik binnenshuis in veel situaties niet best. Buiten of vlakbij een raam gaat het beter. Hoe dan ook: het hele systeem moet rekening houden met het verlies van datapakketten.

Op zondag 1 september 2024 21:51:00 schreef kojazz:
[...]
Mijn praktische ervaring is met Sigfox, een ander maar vergelijkbaar protocol op dezelfde radioband. In de praktijk was het bereik binnenshuis in veel situaties niet best. Buiten of vlakbij een raam gaat het beter. Hoe dan ook: het hele systeem moet rekening houden met het verlies van datapakketten.

Lora richt zich vooral op kleine pakketten, max 1% bandbreedte (in de tijd) gebruiken etc. Meestal foutmeldingen bij apparatuur etc.

Wel aardig is dat als je dan via Lorawan gaat je vanuit een machine een foutmelding via internet naar een computer kunt sturen. Lorawan is meestal beperkt tot een paar berichten per dag.

in gebouwen is het bereik niet best idd. heb die zenders vaker gezet, antenne op dak en zender in een kast. er zijn toen zenders bijgeplaatst omdat 1 zijde van een gebouw amper bereik had, en dat was dan maar 700 meter , de steunzender op 280 meter werkt dan prima. echter de gebruikers hebben geen richtantenne, daar valt wel verbetering te halen. en zeker de antenne hoog plaatsen helpt, heb je minder gauw last van obstakels.

Met goede antennes en lage baudrate, kan dit lukken.
In het voorjaar heb ik wat bezig geweest met LoRa, de RYE898 geloof ik.

Op die modules moet je wel nog zelf je antenne aansluiting solderen, maar er zijn soldeerpas.

1300meter was geen probleem in bewoond gebied.

Als je het LoRa netwerk van bijv. KPN gebruikt, is het bereik (theoretisch) heel Nederland (op plaatsen met geen/weinig dekking uitgezonderd)

Voor een project voor een klant (https://www.birth-watch.com/) heb ik LoRa gebruikt. In de zender zit een kleine 868MHz chip antenne en op de ontvanger een simpele 1/8 golflengte dipool antenna. In line-of-sight halen we makkelijk 3km met SF12 en als er bomen en zo tussen zitten 2km.

Als je dus met SF12 uit de voeten kan dan is 1800 meter met de goede antennes geen enkel probleem.

Edit: SF staat voor spreading factor en op de EU868 band kan je dit laten varieren tussen SF7 en SF12. Dit nummer bepaaldt hoe 'breed' de LoRa 'chirps' zijn. Hoe breder de chirps hoe makkelijker de ontvanger ze uit de ruis kan halen en dus hoe beter het link budget.

Mvg,
Daan

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op (25%)]

Mooi spul zeg ze gebruiken wat ander spul om Grutto Amalia te kunnen volgen vanaf Senegal naar Friesland. Maar de nationale vogel staat op uitsterven, helaas elk jaar minder vogels. Ik weet dat die vogel(s) een netje om kregen met een soort draadantenne. Dat was voldoende om ze in kaart te brengen.

https://research.rug.nl/nl/persons/theunis-piersma leidt het onderzoek. Mag je een foto plaatsen van het project, dat zou wel fijn zijn want ik ben heel nieuwsgierig :-)

*.*

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

voor een klant met veel gebouwen, diverse LoRa gateway's gezet voor noodverlichting, storing meldingen krijg je dan zo binnen. daarom is die woonplaats nu goed bezet, voorheen zaten er geen LoRa gateways daar.