rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 21 september 2024 12:41:04 schreef hobby-ist:
[...]Jawel,
Indien de plus en min van de panelen elkaar raken door bijvoorbeeld beschadigde kabels kan er een vlamboog ontstaan die niet meer uitgaat.
Ja, ja, dat weten we nu wel.
Het lijkt er op dat je de vraag op verschillende manieren kan lezen.
Ontstaat er direct een gevaar als je de omvormer uitzet?
JoopV, REW: NEE.
Is er eventueel risico op de lange duur?
een aantal anderen: Ja, tuurlijk moet je uitkijken: Er is nog steeds ruim voldoende vermogen aanwezig om brand te stichten als de installatie vervalt en kapot gaat.
En ook daar kan ik achter staan.
Zo'n "afbetaalde installatie" moet je niet zien als "niets meer waard".
Als je 10k hebt geinvesteerd en daarmee op een bepaald moment 10k aan elektriciteitskosten hebt bespaard, dan moet je hem nog nog door laten werken om rendement van je investering te krijgen. Anders had je die 10k beter in aandelen kunnen stoppen.
Heb jij nu een installatie waar je de investering hebt terugverdiend, dan is "zomaar weggooien" ook niet verstandig. Vergelijk het met: Oma: "mijn geld krijg je toch, dus ik leen jou nu 10k, rente hoef ik niet". Dan kan je dat geld op 0% op je betaalrekening laten staan, of je zet het op een spaarrekening en vangt een beetje rente er op. (Goed, het wordt pas echt belangrijk als de bedragen wat groter zijn, maar hoe groot moet je zelf maar bij-fantaseren).
Voor de toekomst wil je voorlopig de installatie m.i. nog steeds gebruiken om op z'n minst het eigen verbruik te leveren. Dus dan wil je eigenlijk toch uitzoeken hoe je de omvormer kan vertellen hoeveel vermogen ie moet leveren.
Als de installatie niet door een keuring komt, dan is afzetten niet voldoende om het "ok dan is het veilig niets meer aan doen". Dan zul je het moeten upgraden dat het weer veilig werkt of afbreken.
De keuring zal ook geen genoegen moeten nemen met: "oh, maar de zonnepanelen gebruiken we al een jaar niet meer, kijk maar spinnewebben op de aan-uitschakelaar die uit staat".
Ik weet niet hoe een 50-100kW installatie normaliter opgebouwd wordt. Maar ik zou verwachten: gewoon kringen van zeg max 2-3kW, met een spanning van zeg max 500-1000V. En dan een hoop daarvan.
Dan zit je aan de DC kant niet met veel hogere spanningen dan in consumenten-spul en hoef je niet speciale hoogspannings mensen te hebben als er iemand op het dak moet werken.
Ook de stromen wil je "aan banden leggen" zodat je niet te hoge stromen hebt die weer "vervelend" worden om in toom te houden.
Maar goed. Misschien heeft "men" besloten dat 1kV prima te behappen is en 100A ook dus dat 1 kring van 1kV en 100A gewoon te doen is.
Maar eerlijk gezegd, zou ik dan eerder 1kV en 10 kringen van 10A verwachten, en dan zitten er 10 DC schakelaars aan de DC zijde. Tenminste dat is wat de NL regels voorschrijven voor consumenten: Een scheidingsschakelaar aan zowel AC als de DC zijde. Misschien is dat anders voor professionele installaties, misschien is dat anders in BE. Ik weet het niet.