andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ja, zeker bij oudere installaties waar de plus en min vaak niet gescheiden zijn. Sluiting daar tussen geeft een behoorlijke vlamboog die lang kan blijven bestaan doordat t DC is en er geen zekering in zit die t afschakelt.
Toch aanpassen en n accu gaan gebruiken en op "de beurs" verkopen, dan wel veel meer zelf gaan gebruiken, kan nog steeds een interessante case zijn.
De installatie verwijderen en verkopen levert momenteel nauwelijks wat op. Nieuwe panelen zijn heel goedkoop, 2e hands zijn bijna gratis voor wie goed oplet.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (18%)]
2e hands heeft het inderdaad geen waarde meer. China dumpt momenteel panelen onder de kostprijs op de markt, die ook nog eens meer kWh per paneel bevatten dan die bij ons liggen.
We willen er dus eigenlijk geen geld meer aan uitgeven, vandaar dat we dachten om gewoon de omvormer uit te zetten en daarmee geen gevaar te hebben. Maar dat blijft er dus wel bestaan.
Dan zal dus toch iemand het dak op moeten om daar alle connectors los te koppelen lijkt me? Want alleen dan is er geen gevaar meer (want 1 paneel kan niet genoeg spanning opwekken om een vlamboog te creëren lijkt me).
Op zondag 1 september 2024 22:29:49 schreef Nickname:
Dan zal dus toch iemand het dak op moeten om daar alle connectors los te koppelen lijkt me? Want alleen dan is er geen gevaar meer (want 1 paneel kan niet genoeg spanning opwekken om een vlamboog te creëren lijkt me).
Geen vlamboog misschien. Maar wel oververhitting door mogelijke kortsluiting. Erg leuk als ze op een houten dak liggen van een hooizolder ofzo. En als je alle stekers lostrekt liggen de contacten dan niet open en bloot in weer en wind?
En denk dat je verzekering dit ook niet pikt. Een goede reden om niet uit te betalen in geval van een calamiteit.
Gelukkig liggen ze niet op een dak van een hooizolder
. Gewoon op een "normaal" plat dak met dakleer wat vernieuwd is voordat de zonnepanelen erop geplaatst zijn.
Er zou dan eventueel een contradeel op de stekkers geplaatst kunnen worden zodat ze "dicht" zijn.
Geen idee ook of 1 enkel paneel een dusdanige kortsluiting kan veroorzaken voor brand? De spanning per paneel is volgens mij rond de 40V, als je dat kortsluit dan zakt de hele spanning toch in?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de panelen elk een optimizer hebben, leveren ze geen spanning zonder dat de omvormer draait. echter werd dat enige jaren terug niet standaard gedaan, dus die kans is klein.
Op zondag 1 september 2024 22:18:54 schreef andre1973:
Ja, zeker bij oudere installaties waar de plus en min vaak niet gescheiden zijn. Sluiting daar tussen geeft een behoorlijke vlamboog die lang kan blijven bestaan doordat t DC is en er geen zekering in zit die t afschakelt.Toch aanpassen en n accu gaan gebruiken en op "de beurs" verkopen, dan wel veel meer zelf gaan gebruiken, kan nog steeds een interessante case zijn.
De installatie verwijderen en verkopen levert momenteel nauwelijks wat op. Nieuwe panelen zijn heel goedkoop, 2e hands zijn bijna gratis voor wie goed oplet.
Bij deze panelen is de + en - overigens wel gescheiden volgens mij. Aparte kabels voor de + en -. Dan is het toch voldoende om de omvormer uit te zetten, desnoods daarna de kabels bij de omvormer eruit te halen?
Lijkt me dan nog vrij onmogelijk dat er kortsluiting komt, de hele stroomkring is dan onderbroken.
1 paneel alleen kan weldegelijk een vlamboog veroorzaken.
Zelf ooit zitten "spelen" met een los paneel, was een oud paneel ergen iets 250-300 Wp.
Nee ik wil ze niet permanent onbruikbaar maken.
Maar ik heb zelf even wat onderzoek gedaan.
Vlambogen ontstaan meestal serieel. Bijv. van de ene + naar andere + connector. Maar bij het uitzetten van de omvormer, loopt daar geen stroom meer dus dan is het onmogelijk dat er nog een seriële vlamboog optreedt.
Ze kunnen ook ontstaan parallel, tussen de + en -, maar dat is alleen als de kabels / connectors dusdanig kort bij elkaar liggen dat dit gebeurd. Maar de + en - zijn apart aangelegd dus die kans daarop kan ik vrijwel uitsluiten.
1. Je zou eens kunnen kijken of de omvormer op "Zero export" ingesteld zou kunnen worden. Dan gebruik je alleen de zonne-energie die je zelf op dat moment nodig hebt, en lever je niets terug aan het net.
2. Die inspecteur keurt de installatie als zijnde nieuw. Dat lijkt me sterk, wat Scope 12 keuringen hebben als leidraad de complete NEN1010. Daar in staat dat een installatie moet voldoen aan de eisen die destijds, tijdens de bouw van de installatie, volgens de norm van die tijd gelden. De installatie is 8 jaar oud, uit 2016 dus. Toen speelde de interconnectiviteit van de verschillende fabrikanten van MC4 stekkers nog niet. Vereffening van de draagconstructie van de zonnepanelen is sinds 2017 verplicht.
Als dat waar is wat hij beweerd, voldoen ALLE oudere pv-installaties niet meer...ook niet van de zonneparken.
3. Op zonnepanelen staat spanning zodra er licht op valt. Je kan de DC-schakelaar uitzetten, maar nog beter is de aardlekautomaat uit te schakelen in de groepenkast. Dan heeft de omvormer ook geen stand-by sluipverbruik.
Op maandag 2 september 2024 10:04:27 schreef Nickname:
Nee ik wil ze niet permanent onbruikbaar maken.
Dat witkalken bij kassen is letterlijk witkalken. Ze sproeien er kalkwater op en dat spoelt er bij de eerste regenbui weer af. Dus je panelen worden niet permanent onbruikbaar.
Op maandag 2 september 2024 11:48:26 schreef KlaasZ:
[...]Dat witkalken bij kassen is letterlijk witkalken. Ze sproeien er kalkwater op en dat spoelt er bij de eerste regenbui weer af. Dus je panelen worden niet permanent onbruikbaar.
Je kan het door te verdunnen in meer of mindere mate, semi-permanent maken en er is een middeltje om het er weer af te borstelen.
DC schakelaar uitzetten is voldoende, de omvormer is immers ontworpen om het DC circuit veilig te onderbreken. Als je het nog veiliger wilt kun je nog 1 (of 2) connector bij de omvormer loshalen en in een kabeldoos(dozen) stoppen oid. Er blijft dan nog DC spanning op de connectoren staan maar een vlamboog is dan uitgesloten. Het beste is om dat te doen als het donker is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Weet je (of de keurder) zeker dat de huidige connectoren niet meer mogen?
Er wordt nogal wat afgekeurd in NL
Vraag je keurder waar het staat dat de connectoren niet meer mogen.
Verwijzing naar een norm oid.
Het is anders als de connectoren niet goed meer zijn en daarom een gevaar kunnen zijn.
Toen de installatie gemaakt is mochten de connectoren wel toegepast worden neem ik aan.
testman
zal de bekende van een scope 12 wel zijn, 2 verschillende merken connectoren in elkaar gestoken. daar vallen ze bij wieland ook weleens over.
Spog2
Honourable Member
Op zondag 1 september 2024 21:56:26 schreef Nickname:
Op ons bedrijfspand liggen >300 zonnepanelen. Inmiddels al bijna 8 jaar en al terugverdiend.
Is dat "terugverdiend" inclusief de saneringskosten?
Het is een beetje een gemene vraag, want tot op heden heb ik nog nooit een rentabiliteitsberekening gezien die die kosten meeneemt.
Je wil eigenlijk van die dingen af en zou terug moeten naar de situatie voordat de zonnepanelen geplaatst werden.
Ik ben benieuwd wat de saneringskosten gaan worden...
testman
Op maandag 2 september 2024 22:41:01 schreef Spog2:
[...]
Is dat "terugverdiend" inclusief de saneringskosten?
Het is een beetje een gemene vraag, want tot op heden heb ik nog nooit een rentabiliteitsberekening gezien die die kosten meeneemt.
Je wil eigenlijk van die dingen af en zou terug moeten naar de situatie voordat de zonnepanelen geplaatst werden.
Ik ben benieuwd wat de saneringskosten gaan worden...
nou, 20 jaar terug werd een platdak nog verwijderd voor het vervangen werd. nu gaat het nieuwe zo over het oude dakleer heen. met panelen zal het ook zo gaan, hop de nieuwe over de oude leggen 
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Helaas is het zo dat Scope12 vaak word geëist door de verzekering, onafhankelijk van hoe oud het systeem is. geen scope12 goedkeuring betekend vaak n hogere verzekeringspremie. Stuur me even een mailtje misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (17%)]
@Nickname,
Zonnepanelen is een lastige case geworden tegenwoordig.
De winstgevendheid verschilt sterk van case tot case.
Ik heb ervaring met SCOPE 10 en 12 keuringen in gebouwen, en wat dat met zich meebrengt.
Als je verzekert wilt blijven voor brand in je pand, of als je geen hogere premies wilt betalen voor de verzekering zul je de installatie moeten laten keuren , elke 5 jaar dacht ik.
Sommige keurders doen moeilijk over 2 merken solar-connectors die gemixed zijn, bv merk A mannetje in merk B vrouwtje.
Sommige keurders doen er minder moeilijk over.
Waar WEL 1005 naar wordt gekeken is stekkers die in het water liggen, of PLUS en MIN kabel in dezelfde buis.
Hoe dan ook, het is de vraag of de installatie nog wat opbrengt, en zeker of de kosten niet hoger zijn dan de baten...
Mogelijk heb je zelfs een zwaardere hoofdzekering moeten laten zetten?
Je kunt de installatie veilig "onklaar" maken door de panelen te bedekken met een donker zeil of kunststof plaatje oid. Zolang er maar gene licht doorheenkomt. Dat is relatief makkelijk.
ALS de verzekering dit accepteert zou ik wel een schriftelijke verklaring van acceptatie vragen aan de verzekeraar. Je weet maar nooit.
Als de verzekeraar dit niet accepteert heb je 2 keuzes:
1] Installatie laten verwijderen
2] Installatie laten keuren met aanpassingen zoals de keurder eist.
Ivm terugleverboetes zou je kunnen kijken of een accu-systeem rendabel is.
Je kan de omvormer(s) van de zonnepanelen op het stand-alone accusysteem kunnen zetten.
Indien de accu vol dreigt te geraken kun je de energie wegstoken met elektrische kachels of een warmtepomp. Dan kun je het pand verwarmen in de herfst en winter.
Je mag dan misschien wel heel weinig stroom nodig hebben, maar enige verwarming in dat pand zul je wel nodig hebben lijkt me, al is het alleen maar om de handel vorstvrij te houden.
Er zijn tig oplossingen, van houtje touwtje tot professioneel.
Bizar hoe snel de de groene-energie revolutie zich heeft gekeerd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De spanning bij "normaal bedrijf" is maar iets van 10% lager dan bij afgeschakelde omvormer. Dus waarom er dan ineens "vlamboog gevaar" zou ontstaan.... Pff. het lijkt me onwaarschijnlijk.
Nu is "DC schakelen" enigszins tricky wegens de eerder genoemde mogelijkheid tot "vlambogen". Op AC doven die redelijk makkelijk op de nuldoorgangen, maar bij DC zijn er geen nuldoorgangen.
Dus voor de levensduur van de schakelaars heeft het de voorkeur om elektronisch te schakelen (i.e. via modbus: "nu nul leveren" sturen), en als dat te duur is om uit te zoeken, zou ik aanraden de AC kant te schakelen.
joopv
Golden Member
Op zondag 1 september 2024 21:56:26 schreef Nickname:
Op de omvormer zelf zit een schakelaar, om de omvormer uit te zetten. Hierdoor leveren de panelen geen stroom meer. Maar de panelen leveren dan wel nog spanning. Kan dat ook nog een potentieel gevaar opleveren, ookal is de omvormer uitgeschakeld?
Nee.
Op zaterdag 21 september 2024 12:19:12 schreef joopv:
[...]
Nee.
Jawel,
Indien de plus en min van de panelen elkaar raken door bijvoorbeeld beschadigde kabels kan er een vlamboog ontstaan die niet meer uitgaat. Deze fakkelt compleet de draden af, (meestal) totdat de draden te ver uit elkaar komen.
En ja, dit komt geregeld voor. Meestal doordat de kabels over metalen delen schuren, of doordat er stekkers beschadigd raken waardoor een lekstroom overgaat in een vlamboog naar aarde.
Bovenstaande geldt NIET indien de zonnepanelen beschikken over elk ee eigen optimizer. Een optimizer is GEEN omvormer voor de duidelijkheid.
joopv
Golden Member
We hebben het hier over een installatie met 300 panelen, dus iets van 50 of 100kWpiek. Misschien wel 10 DC circuits.
Die schakelaar zit uiteraard in het AC circuit. Een gewone schakelaar in een 50 of 100kW omvormer zit echt niet in een DC lijn van de panelen. Zo'n blunder wordt bij het allereerste proefmodel meteen dramatisch afgestraft.
Dus die zit in het ac circuit of het is een speciale schakelaar voor hoge dc spanning en stroom.
testman
als je nu een renovatie doet van een pand, ben je nogal bezig met denken of wat je maakt door een scope keuring komt. iets wat 6 jaar geleden echt niet zo was natuurlijk. je kunt een herkeuring van 5 jaar krijgen, maar meestal pas als de laatste keuring al minder problemen bevatte en deze ook opgelost waren. al meerdere klanten gehad waar de keurinterval eerst 3 jaar was en de 3e keuring kon na 5 jaar gezet worden. er blijven plekken bij waar het hopeloos blijft, men leert daar niks.
met een PV installatie van 155 panelen wilde men een dichte kabelgoot gebruiken, maar dan liggen de kabels door 1 goot. oplossing was voor de plus en min een aparte buis in de goot aanleggen. de plussen mogen samen door 1 buis en de minnen ook, hoeft niet per groep.
de meterkast zelf ook niet vergeten, is de kast niet voor PV gekeurd dan vergeet die kast maar. aparte PV kast maken en alleen de voeding uit de hoofdkast halen, of de hoofdkast vervangen. vaak krijg je dat de hoofdschakelaar niet voldoende afschakelvermogen heeft of zelfs dat de warmte opbouw te groot is voor de bestaande kast.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 21 september 2024 12:41:04 schreef hobby-ist:
[...]Jawel,
Indien de plus en min van de panelen elkaar raken door bijvoorbeeld beschadigde kabels kan er een vlamboog ontstaan die niet meer uitgaat.
Ja, ja, dat weten we nu wel.
Het lijkt er op dat je de vraag op verschillende manieren kan lezen.
Ontstaat er direct een gevaar als je de omvormer uitzet?
JoopV, REW: NEE.
Is er eventueel risico op de lange duur?
een aantal anderen: Ja, tuurlijk moet je uitkijken: Er is nog steeds ruim voldoende vermogen aanwezig om brand te stichten als de installatie vervalt en kapot gaat.
En ook daar kan ik achter staan.
Zo'n "afbetaalde installatie" moet je niet zien als "niets meer waard".
Als je 10k hebt geinvesteerd en daarmee op een bepaald moment 10k aan elektriciteitskosten hebt bespaard, dan moet je hem nog nog door laten werken om rendement van je investering te krijgen. Anders had je die 10k beter in aandelen kunnen stoppen.
Heb jij nu een installatie waar je de investering hebt terugverdiend, dan is "zomaar weggooien" ook niet verstandig. Vergelijk het met: Oma: "mijn geld krijg je toch, dus ik leen jou nu 10k, rente hoef ik niet". Dan kan je dat geld op 0% op je betaalrekening laten staan, of je zet het op een spaarrekening en vangt een beetje rente er op. (Goed, het wordt pas echt belangrijk als de bedragen wat groter zijn, maar hoe groot moet je zelf maar bij-fantaseren).
Voor de toekomst wil je voorlopig de installatie m.i. nog steeds gebruiken om op z'n minst het eigen verbruik te leveren. Dus dan wil je eigenlijk toch uitzoeken hoe je de omvormer kan vertellen hoeveel vermogen ie moet leveren.
Als de installatie niet door een keuring komt, dan is afzetten niet voldoende om het "ok dan is het veilig niets meer aan doen". Dan zul je het moeten upgraden dat het weer veilig werkt of afbreken.
De keuring zal ook geen genoegen moeten nemen met: "oh, maar de zonnepanelen gebruiken we al een jaar niet meer, kijk maar spinnewebben op de aan-uitschakelaar die uit staat".
Ik weet niet hoe een 50-100kW installatie normaliter opgebouwd wordt. Maar ik zou verwachten: gewoon kringen van zeg max 2-3kW, met een spanning van zeg max 500-1000V. En dan een hoop daarvan.
Dan zit je aan de DC kant niet met veel hogere spanningen dan in consumenten-spul en hoef je niet speciale hoogspannings mensen te hebben als er iemand op het dak moet werken.
Ook de stromen wil je "aan banden leggen" zodat je niet te hoge stromen hebt die weer "vervelend" worden om in toom te houden.
Maar goed. Misschien heeft "men" besloten dat 1kV prima te behappen is en 100A ook dus dat 1 kring van 1kV en 100A gewoon te doen is.
Maar eerlijk gezegd, zou ik dan eerder 1kV en 10 kringen van 10A verwachten, en dan zitten er 10 DC schakelaars aan de DC zijde. Tenminste dat is wat de NL regels voorschrijven voor consumenten: Een scheidingsschakelaar aan zowel AC als de DC zijde. Misschien is dat anders voor professionele installaties, misschien is dat anders in BE. Ik weet het niet.