Een paar dagen geleden zat ik laat des avonds nog aan de pc, plots een stevige klap uit de pc en toen was het hele huis donker. In de zekeringenkast was de verliesstroomschakelaar getript. Deze terug opgezet op de tast - het was niet de eerste keer - en maar gaan slapen. De volgende ochtend de voeding overgebouwd uit een tweeling-pc (ze heten niet voor niks "suske" resp. "wiske") en we waren terug online en vertrokken. Wel wat moeten frunniken aan de config van de vier harddisken, maar dat viel nog best mee.

Nu zit ik hier wel met een dode "suske"-pc wegens geen voeding meer. Zou ik de bestaande proberen te herstellen?
* het is een 550W-exemplaar, een nieuwe zou tegen de honderd euro kosten, behalve bij ome Ali natuurlijk maar ik probeer die te vermijden tegenwoordig;
* maar repareren is sowieso al niet mijn strafste kant, en van schakelende voedingen ben ik altijd een beetje schuw geweest, met die "naakte" netspanning; ik heb ook geen scheidingstransformator, en ben niet erg geneigd er eentje te kopen om misschien enkele keren per jaar te gebruiken.

Wie raadt me wat aan? Indien "herstellen", hoe begin ik aan de diagnose? Het was een redelijk felle klap, dus er moet iets stevigs zijn doorgevlamd, misschien de primaire bruggelijkichter, misschien een of beide schakelfets. Inkomende zekering zal ook wel weg zijn, dat is nog eenvoudig te meten en op te lossen. Ik heb het ding opengeschroefd, het zit flink onder het stof want blijkt al 15 jaar oud te zijn, maar nog niets gemeten, laat staan gesoldeerd.

Typenummer is STP-550 V2.3; foto's zouden kunnen maar lijken me weinig waarde toe te voegen, en ik wil de servercapaciteit niet nodeloos opsnoepen.

Vervangen, een EVOLVEO FX 650 , 650 W ATX power supply, 14 cm, silent, 80+ bronze koop je voor rond de 50€. Daar repareer je zelf helemaal niks voor.

Als je 100 euro moet uitgeven dan zoek je naar een verkeerde voeding.

Voor ergens tussen drie a vier vijf tientjes moet je een geschikte A-merk (Seasonic, MSI, ...) voeding hebben voor een PC zonder heftige videokaart.

Gezien de geweldige prestaties van je huidige voeding zou ik deze zeker niet repareren.
https://www.anandtech.com/show/3985/three-550w-psus-for-different-pric…

Hopefully we've managed to convince you that if nothing else, getting one of the ultra-cheap power supplies is not something you want to do, particularly if you plan on running at anything close to the rated output. Our "550W" unit was able to function as a low-quality 275W PSU before giving up the ghost, but the 73% efficiency at that load means we're wasting 100W of power. Even a basic 80 Plus PSU would save 30-40W, which means if you're using the PC eight hours per day you would make up the difference in price within two years—and that's not even taking into account the cost of replacing hardware should the unit kill your other components in a fit of rage. In short: stay away, because this Black Mamba is poised to strike (and not in a good way)!

tja, had dit ook 2 weken terug. voeding van 12 jaar oud die ineens poef deed en dood was. tijdelijk maar een losse atx aan geknoopt ( want speciale maat ) oude voeding bleek een geklapte tny280 te hebben, welke de +5VSVB maakt
en de hoofdvoeding start. verder niks kapot. deze tny280 had ik niet, dus een tny278 erin gezet. dat werkte weer dus weer verder. echter daags erop weer flap uit en dood. ic weer stuk, maar ik dacht aan warmte ophoping in de voeding. fan deed het wel, maar de fan regeling deed deze wat te langzaam laten lopen, dus de fan op de pc fan regeling gezet en sindsdien werkt het nog.

pc voedingen zijn tricky te herstellen, oude hebben nogal eens gare elco's. dus als het een standaard model is zou ik een andere nemen. in jouw geval is er geheid primair het eea genekt gezien de klap en aardlek. maar het kan ook een ontplofte C zijn in het primaire deel.

@sine: sorry, hoor maar deze reactie snap ik totaal niet.

1/ er zit wel degelijk een behoorlijk heftige videokaart in, al was dat eigenlijk niet echt nodig (de pc-boer vernam dat ik drie schermen wilde kunnen aansluiten, en maakte daar onterecht uit op dat om gaming ging, en smeerde me dus een NVIDIA Corporation GF104 [GeForce GTX 460] aan met loodgieterij en alles erop en eraan. En nu aub GEEN nevendiscussie over die drie schermen! Het zijn er al maar twee meer, trouwens.

2/ Geweldige prestaties? Jawel meneer, zeker meneer, 15 jaar gedraaid, nagenoeg 7x24, dat vind ik niet zo slecht. Benieuwd of de opvolger het ook zo lang en zo intens gaat volhouden.

@testman: "tricky", ja, dat is precies mijn aanvoelen, en zoals gezegd ben ik toch al niet de kampioenreparateur.

Met wat ik totnogtoe lees zal het dus "vervangen" worden. Al denk ik dat ik misschien beter de hele pc vervang, na 15 jaar trouwe dienst.

Ik heb je net een mail gestuurd.

Als de pc al ruim 15 jaar oud is zou ik 'm niet meer repareren (of je moet daar een speciale reden voor hebben)
Een nieuw OS kun je daar sowieso niet (zonder kludges) op zetten...

Op woensdag 4 september 2024 22:47:40 schreef Paulinha_B:
Een paar dagen geleden zat ik laat des avonds nog aan de pc, plots een stevige klap uit de pc en toen was het hele huis donker..

Opengooien!
Dan vind je vast wel zwarte onderdelen die niet zwart behoren te zijn. Als je die vervangt, dan doet je voeding het weer met een beetje mazzel.

15 jaar is zeker niet slecht voor een voeding. Kennelijk was het weliswaar geen echte 550W maar verder wel degelijk genoeg van constructie. Zal met die videokaart soms op zijn tenen hebben moeten lopen. Een goede merkvoeding (Seasonic, Delta, etc) 80+ type van 450W zou ruim voldoende moeten zijn.

Dat O/S is het punt niet, @Arco, er draait nu Ubuntu op, fanatiek gepatcht tot de recentste updates, en ik heb nog geen enkele melding gezien van "hardware not supported". Op dit punt blijft Linux superieur aan de rest, voorzover ik dat kan inschatten.

Maar ik vrees dat het met deze pc zou kunnen gaan gaan zoals met een auto: als de "design life" is bereikt dan begint er het een na het ander stuk te gaan, men gaat dan beter ineens voor helemaal nieuw*.

*volledig off-topic en eigenlijk enkel goed voor de koffiehoek: voor intieme relaties geldt dat soms ook wel eens

Op woensdag 4 september 2024 23:05:54 schreef Paulinha_B:
@sine: sorry, hoor maar deze reactie snap ik totaal niet.

1/ er zit wel degelijk een behoorlijk heftige videokaart in, [...] [GeForce GTX 460]

Dat is geen slak, maar ook geen heel hevige stroomvreter. Ik draai een kaart met vergelijkbaar verbruik op een 330W voeding.

2/ Geweldige prestaties? Jawel meneer, zeker meneer, 15 jaar gedraaid, nagenoeg 7x24, dat vind ik niet zo slecht. Benieuwd of de opvolger het ook zo lang en zo intens gaat volhouden.

Tja, een ding wat 550W op het label heeft staan en waarbij de primaire torren exploderen bij 270W laat wat mij betreft toch iets aan overtuiging te wensen over.
Ik zou het eerder een wonder noemen dat het zo lang goed gegaan is ;)

Met wat ik totnogtoe lees zal het dus "vervangen" worden. Al denk ik dat ik misschien beter de hele pc vervang, na 15 jaar trouwe dienst.

Tja, dat is een keuze, of bij de pc-boer om de hoek(?) eens vragen voor een tweedehandsje, vaak hebben die nog wel wat liggen wat je voor weinig mee krijgt.
Voor een nieuwe pc zou ik dat niet aanraden, maar om een oud gebakje draaiende te houden ... waarom niet?

punt is dat vaak die zware voedingen helemaal klem in de behuizing zitten. onderdelen zijn in de kit gezet en niet zelden moet je om bij de schakel fets te komen de dikke primaire elco's of HF trafo zelfs eraf halen. niet zelden is dan het koelblok met halfgeleiders er ineens afhalen makkelijker.

15 jaar zeg niks overigens, dat is mn pc kast ook, maar de hardware is in die tijd al 2/3x vervangen. elke 6/7 jaar de voeding. de casefans dienen zich vanzelf aan, 2 ervan zijn al 15 jaar maar wel 120mm ebm/papst op lage toeren. de pomp ( ja ook watergekoeld ) is al een keer vervangen. oude heb ik nog als reserve. de koeling was origineel ook voor de videokaart, maar die ik had viel toen maar net nog onder snel genoeg om waterblocks voor te kunnen krijgen. bij de opvolgende kaart al niet meer gedaan, meen een gtx1050 momenteel. videofan staat stil als er geen vraag voor rekenkracht is, en nee gamen doe ik ook niet ermee. ben geen fan van een pc met kleine fans die in no time gaan rammelen/resoneren.

Enne, de EVOLVEO die Roland suggereerde ziet er mij prima uit, en inderdaad zeer betaalbaar. Dank voor de tip!

Tja, een ding wat 550W op het label heeft staan en waarbij de primaire torren exploderen bij 270W laat wat mij betreft toch iets aan overtuiging te wensen over.

Dus jouw kristallen bol heeft glashard aangetoond dat het de primaire torren zijn (of toch minstens een van beide) die zijn gaan hemelen? Dat moet dan een goed merk zijn van kristallen bol. De mijne komt maar van de Lidl, dus ik ga geen conclusies trekken vooraleer ik een en ander gemeten heb.

Maar ik ben niet zeker of het zover komt, "compleet vervangen" lijkt toch wel de boodschap te zijn, op welke gronden dan ook.

Oja, ook dit: "welcome to Portugal", de dichtstbijzijnde pc-boer zit in Pombal, slechts 19 km verder, en zijn kennisniveau reikt min of meer tot aan "ctl-alt-del". Voor een fatsoenlijke moet ik naar Leiria, of naar Coimbra, elks een km of 50...

EVOLVEO klinkt als "geen merkvoeding", dus kan alle kanten op. Voor hetzelfde budget heb je een merkvoeding van 450W. Jouw PC trekt ruimschoots geen 450W onder vollast. Misschien de helft.

Nou hoeft die PC misschien niet nog een keer 15 jaar mee te gaan, maar ik zou mijn data er niet aan toevertrouwen. Plus het is gewoon irritant als hij voortijdig uitvalt. Je zou er inderdaad ook voor kunnen kiezen om de PC in zijn geheel te vervangen. Ik gebruik mijn PC's ook meestal tot het bittere einde, maar na 10 jaar worden ze meestal wel aardig moe. De laptop waarop ik dit typ, is de 10 jaar inmiddels ook wel voorbij en hij valt al een tijdje een beetje uitelkaar.

Bij jou zijn misschien niet de primaire torren geklapt, maar bij iemand anders wel. Het was gewoon geen 550W voeding en je hebt het geluk gehad dat je hem nooit zwaar hebt belast.

je hebt het geluk gehad dat je hem nooit zwaar hebt belast

Hm, was dat geluk of was dat gezond boerenmensenverstand? Overdimensioneren heb ik hier al wel vaker aangeraden, en werd nog nooit tegengesproken :) Wie in serveromgevingen actief is geweest knikt nu instemmend mee!

Maar bij complete vervanging - waar het meer en meer naar begint uit te zien - zal de voeding niet bescheidener zijn, de videokaart echter wel :)

Overdimensioneren was in de PC-wereld vroeger, 15 jaar geleden ook nog wel, iets heel anders dan nu.

Er speelden meerdere factoren mee.
- Bij goedkopere voedingen klopte het vermelde vermogen gewoon niet.
- De computer vroeg vaak een groot deel van zijn vermogen van de 12V lijn, maar de voeding kon maar een deel van zijn vermogen leveren op de 12V lijn.

Een factor 2 ten opzichte van het vollastverbruik was vroeger wel het allerminste, en dan had je nog niet eens een echte overdimensionering. Vandaar 550W in jouw geval. De bouwer zal vast wel ervaring gehad hebben dat het met een lichtere voeding niet lekker werkte. Als ik een wilde gooi moet doen dan verbruikt jouw computer vollast misschien 250W.

Tegenwoordig is een factor 2 al best ruim. Je voeding opereert bij 50% last optimaal in zijn 80+ gebied. Als je niet gamet mag je er zelfs vanuit gaan dat je met vollast best richting 75% van de capaciteit van je voeding mag gaan.

Voedingen moet je wat mij betreft altijd vervangen. Het zijn slijtage onderdelen en kunnen bijzonder moeilijk te traceren problemen geven en zijn het enige component in de computer die hardware schade kunnen doen ontstaan bij andere componenten. Bovendien zijn ze lastig te repareren en de reparaties zijn lastig te testen. Ik zou een voeding die 15 jaar 24/7 heeft gedraaid ook vervangen als hij niet stuk was, waarschijnlijk al wel twee keer.

Als ik het zo hoor lijkt het alsof er een elco misschien wat elektrolyt heeft gelekt en ergens een transistor verder open heeft gezet dat die wilde. De aardlek is een slecht teken, maar dat kan toeval zijn door een secundair effect of een snelle transiënt.

Koeling, koeling en nog eens koeling.

In een ver en grijs verleden (toen de PC net was uitgevonden en windoze nog niet bestond) had ik een 'vanilla' XT aangeschaft en vrolijk uitgebreid met 4 floppies, twee harddisks, twee videokaarten en een RAM uitbreidingskaart (van wel 2MB).
Dat bleek allemaal wat veel van het goede voor de (volgens opgave 115W) voeding die er na een minuut of 15 mee ophield, gelukkig zonder vuurwerk. Ik heb toen de ingebouwde ventilator vervangen door een 120mm, 220V PAPST exemplaar en de opening in de kast daarop aangepast.
Het hele spul heeft toen nog een slordige 8 jaar probleemloos verder gedraaid, al was het wel wat luidruchtig (klonk als een straaljager)...

Als voedingen met een knal eruit stappen zijn er meestal wat onderdelen geexplodeerd (waaronder de zekering). Primaire torren/FETs zijn een goede kandidaat, maar die overlijden niet zomaar: vaak zijn de elko's primair en/of secundair 'op' waardoor de stroom groter wordt dan waarvoor de zaak is ontworpen, met de nodige warmte-ontwikkeling vandien.
Simpelweg vervangen van die geexplodeerde onderdelen gaat dan op zijn best tijdelijk werken...

Ik ben het daarom met @Kruimel eens: vervangen die zooi, en omdat het een tweeling is die van de andere PC ook maar meteen; die is even oud als ik het goed begrepen heb.
En daarna toch maar eens ondehoud gaan plegen: minstens elke twee jaar ontdoen van alle stof, dat is toch de grootste voeding-killer. Indien aanwezig met perslucht (wel de fan vastzetten), anders openschroeven en met stofzuiger en kwast aan de gang.

Eensch met fatbeard,,,Schoonmaken scheelt de helft..
Ik haal meestal de voeding uit elkaar, dan verklaren ze me voor gek, want ik hou de printen onder de kraan, en spoel ze schoon met een sopje..Hierna goed laten drogen, op de verwarming, en daarna eens rustig kijken wat er stuk is,meestal een elco of een tor.

Voor hetzelfde budget heb je een merkvoeding van 450W.

@Maarten, het was een voorbeeld dat een redelijke voeding geen 100€ hoeft te kosten. Daarnaast zit de TS in Portugal waar soms zaken niet zo eenvoudig of netzo goedkoop te verkrijgen zijn als in NL, ik zit hier in Hongarije in hetzelfde schuitje.

Ik schroef mijn defecte voedingen altijd open. De failure mode bij mij is tot nu toe gewoon geweest dat ze spontaan stilletjes uitvallen bij grotere belasting, en vervolgens beginnen te hikken, of een paar minuten draaien totdat er weer iets stroom begint te trekken etc.

Maar die krengen zitten zó vervelend in elkaar, dat je zo goed als niets kan repareren. Denk aan koellichamen die op de print gesoldeerd zitten, weghalen. Of haaks gemonteerde printplaatjes er af krijgen, dikke kabelbomen loshalen enzvoorts.

Ik baal er van, maar het is niet anders. In theorie kan je met veel geduld het standaardriedeltje doen met de ESR meter, als de voeding het zonder knal opgeeft en blijft hikken kan dat het zijn.
De praktijk is voor mij dat ik 'm moet vervangen. Mijn desktop is nu een jaar of 10 oud, zit inmiddels de derde voeding in. Eerste was eente die intern van Delta was, de tweede een Coolermaster (m.a.w. beide niet echt slecht te noemen), de derde is nu een van de goedkoopste die je bij een NL webshop kan halen omdat de vorige twee nu niet bepaald lang mee zijn gegaan en de hele PC een beetje aan z'n eind loopt.

Maar als je gewoon zin in een lastig klusje hebt, dan kan je 'm helemaal uit elkaar halen en dus reparatie proberen.

gewoon vervangen als het betrouwbaar moet blijven.
een nieuwe voeding kost niet zo heel veel en als ze sneuvelt binnen de 2jaar, terug naar verkoper.

je kan de voeding wel repareren, maar als de rimpel dan ineens een pak meer is, of de voedingsspanningen wijken teveel af, moet je toch weer naar een andere.

de rest van de pc zal nog wel ff meekunnen hoor, ik zou niet panikeren dat het ene na het andere zou gaan sneuvelen. misschien het mainboard eens nalopen voor bolle elco's en als dat allemaal nog goed is, gewoon verder gaan.

in mijn loods draait nog een P3 laptop, die moet nu een 22-23jaar oud zijn. wel gemerkt dat de accu morsdood is nu (werkte vorig jaar nog).
mijn game pc van 2003 heb ik vorige maand ook nog eens opgestart, doet het nog prima alsook mijn pentium 1 laptop van 27-28jaar oud (had een windows 95 boot diskette nodig).