Ik vroeg me af tijdens het bladeren door een databook (1984) hoe ze dit soort plaatjes maakten. Werd dat met de hand getekend,of werd er een penschrijver ingezet?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Ha RAAF12,

Met de pen plotter ik heb er nog twee HP en een XXX moet ik kijken maar....... geen pennen meer :'(
De bovenste zijn simpele X,Y coördinaten en de onderste Polair coördinatensysteem...

Ik gebruik om de informatie van een bodeplot weer te geven deze kaart

Nichols kaart het geeft direct inzicht in de relatie open /gesloten lus amplitude en fase marge.
Dit is in een controle lus heel belangrijk....

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op (35%)]

Met de pen plotter ik heb er nog twee HP en een XXX moet ik kijken maar....... geen pennen meer.

HP7550 Plus? Die doet bij mij nog steeds trouwe dienst, een oud beestje uit 1984 (die vroeger aangesloten zat op een Apple-II). De plotterpennen ben ik ook erg zuinig op.

Als u nog een paar viltstift'pennen' heeft, die kun je evt. zelf nog bijvullen met viltstift-inkt. De 'echte' pennen... die gebruik ik alleen nog voor wanneer het *echt* netjes moet zijn. Ik begin er jammer genoeg ook ver doorheen te geraken....

Op donderdag 5 september 2024 23:05:24 schreef nonius:
[...]

HP7550 Plus? Die doet bij mij nog steeds trouwe dienst, een oud beestje uit 1984 (die vroeger aangesloten zat op een Apple-II). De plotterpennen ben ik ook erg zuinig op.

Ik denk dat het niet over dit soort plotter gaat, maar eerder analoge plotters of schrijvers. dat sluit je net aan als een scoop, maar die trekt dan een curve op papier.

Ha nonius,

De HP is de HP7475 en omdat ik toch de trap op moest de andere is de Sekonic SPL430.
Beide werken bij de HP heb ik nog twee pennen de Sekonic daar kunnen rotring plotter pennen voor gebruikt worden die zijn er ook nog steeds.....
Maar ik gebruik een plotter emulator eigenlijk kan ik elk X,Y,Z sinaal omzetten naar USB,
dus ook van een display.

@kris van damme,

Ja die heb ik ook gebruikt X,Y/Y,T maar dat is bijna niet meer in gebruik dan is een acquisitie systeem denk aan een multimeter simpeler.
Nee de pen plotter is iets moderner die ik een @nonius gebruik maar de oude kaarten die @RAAF12 laat zien zijn,
inderdaad voor de analoge instrumenten.
Net als de X,Y functie op je oscilloscoop daar hebt je gelijk in.
Ik heb antenne diagrammen geschreven in de heli rond de antenne vliegen dat was wel spannend >:)

Groet,
Henk.

Ik denk dat het niet over dit soort plotter gaat, maar eerder analoge plotters of schrijvers. dat sluit je net aan als een scoop, maar die trekt dan een curve op papier.

'Penschrijver', onder die naam ken ik die schrijvende voltmeters. Maar die zullen ongetwijfeld in wat oudere datasheets ook gebruikt zijn. Of met de hand getekende grafieken, als dat door een goed tekenaar gedaan wordt kan dat er ook strak uitzien.

Die HP plotters (bijv. HP7550) hebben (hadden) een speciale taal, HPGL (HP Graphics Language), en die kon je ook op meetapparatuur aansluiten via RS232 of parallelle poort. Zo kon je je Spectrum Analyzer of Vector Network Analyzer op de digitale plotter aansluiten en de plaatjes rechtstreeks uitprinten plotten. Smith-charts die zo op papier getekend werden, rechtstreeks uit het meetapparaat. HP maakte mooi speelgoed :)

Op donderdag 5 september 2024 23:20:42 schreef kris van damme:
[...]

Zat ik ook aan te denken, bijv. een Brüel en Kjaer schrijver maar daar kan je geloof ik geen Smith-charts mee maken.
https://www.ebay.com/itm/144846474469

Ik dacht dat je die HP plotters in verschillende varianten had. De scoop achtige dingen en de digitale versies. En ik dacht dat je ze ook had met een HP-IB interface. Daarmee kun je ze in een netwerk van meetinstrumenten hangen en de data via die bus naar de plotter sturen.

Maar in het eerste begin tekende je die lijnen natuurlijk gewoon met hand. Je kon ook bloknotes met dat circelvormige al dan niet logaritmisch papier kopen. Dan doe je gewoon een tig tal metingen en zet je op de juiste plaats een stip die je vervolgens met een lijn verbindt. In oude data boeken kun je nog best wel eens zien dat het duidelijk noeste handarbeid was.

Op vrijdag 6 september 2024 16:12:33 schreef Ex-fietser:
Maar in het eerste begin tekende je die lijnen natuurlijk gewoon met hand.

Daar gebruikten wij in die goede oude pre-computertijd 'sjablonen' voor.

Daar gebruikten wij in die goed oude pre-computertijd 'sjablonen' voor.

Yep, 'French curves', in dit geval. Heb hier ook een aantal setjes liggen die ik nog regelmatig gebruik.

De Rotring-pennetjes blijven trouwens *wel* in de onderste bureaulade liggen.... verstopte pennen en handen onder de inkt.... die tijd is gelukkig voorbij.

Ik gebruikte voor mijn PADAT137 antenne metingen voor de weergave op papier óók een HP7475. En soms wel twee.
Deze antenne impedantie plot gaf keurig aan bij welke frequentie de antenne Ohms (en hoeveel) was.
Als grafiek gebruikte ik voorgedrukte A4 Smith kaarten.
Natuurlijk was daar toen nog zo'n 40kg aan apparatuur voor nodig :S
Kan je tegenwoordig met een Mini-VNA doen die je na gebruik in je zak kan steken.

En een ventilator om hoofd koel te houden en een echte originele weller magnastat soldeerbout met weller trafo.

Ah dat bestaat, die voorgedrukte kaarten, goed om te weten. Een mooie meetopstelling heb je daar staan, de rest van het artikel en de noeste arbeid ook weer even nageslagen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (49%)]

Tot mijn verbazing nog overal te vinden.
Bv zoeken op het net naar Smith Chart VSWR en dan naar afbeeldingen.

@Ex-fietser
en een echte originele weller magnastat soldeerbout met weller trafo.

Tja, ik heb er twee. Bij elkaar 100 jaar oud :)
Soms staan ze allebei aan, te lui om stiften te verwisselen.
ruud exPA0ROJ

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (46%)]

Op vrijdag 6 september 2024 16:47:29 schreef nonius:
De Rotring-pennetjes blijven trouwens *wel* in de onderste bureaulade liggen.... verstopte pennen en handen onder de inkt.... die tijd is gelukkig voorbij.

Dat moet je juist niet doen. Je moet ze veel (elke dag) gebruiken en voor gebruik eerst op en neer schudden. En in die tijd hadden we inktlappen of vloeipapier.
Ik heb ze trouwens voor de laatste eeuwwisseling al weggegooid.