Er zitten 4 gloeilampjes in onder een rood kapje, die gezamelijk een voetzool beschijnen.
Ze zouden infrarood moeten uitzenden wat ik sterk betwijfel.
Het zijn 4 lampjes in serie met ook nog een 1K ½ watt op 100v DC.

De intensiteit is in te stellen dat gebeurd met PWM.

Formaat lampje 6,3mm x ±32mm (ziet eruit als een zekering)
Er zit in het heldere glazen buisje een klein gloeilampje ingebouwd.
De weerstand van een goed lampje zit rond de 60Ω
De stroom in de maximaalstand is 26mA (hij knippert dan nog iets, door PWM)
Gemeten met een Fluke true RMS meter.

leverancier is ........

Waar is een kans deze lampjes te kunnen vinden?

Ze zouden infrarood moeten uitzenden wat ik sterk betwijfel

Gloeilampen zenden voornamelijk infrarood licht uit (97%?), dus daar twijfel ik niet aan. Of het nog effectief een gezondheidseffect gaat hebben, dat betwijfel ik wèl.

Het zijn hele kleine lampjes die me effectief weinig licht/IR-warmte lijken uit te stralen.... het effect zal vooral suggestief zijn.

In dat geval is een rood LEDje mogelijk net zo goed.... 26mA (max.)is wel wat veel voor een LED. Maar qua licht denk ik dat het weinig verschil maakt.

De lampjes geven maximaal 26mA*60ohm (KOUDweerstand)= 1.56W aan warmte. De warmweerstand zal mogelijk 1/10 van de koudweerstand zijn, dus vermogen ook een stuk lager, stel 0.5W, zeer royaal gerekend. 4 lampjes van 0.5 W, da's totaal 2W aan licht/warmte per voet. Ik ga dat niet voelen, vrees ik :)

Op deze staat Stanley (7v 0,3a).

Op zaterdag 7 september 2024 17:16:58 schreef nonius:

De lampjes geven maximaal 26mA*60ohm (KOUDweerstand)= 1.56W aan warmte. De warmweerstand zal mogelijk 1/10 van de koudweerstand zijn, dus vermogen ook een stuk lager, stel 0.5W, zeer royaal gerekend. 4 lampjes van 0.5 W, da's totaal 2W aan licht/warmte per voet. Ik ga dat niet voelen, vrees ik :)

_/-\o_
Volgens mij klopt er wat niet in je berekeningen en redenering in je laatste alinea, biertje op? ;)

26mA2*60ohm = 40mW, bij 1,56 volt.
De warmweerstand is niet 1/10 van de koudweerstand maar andersom.
Een gloeilampje heeft PTC gedrag.

Ik denk dat niemand het gaat voelen is een soort visueel placebo effect. :)

Op zaterdag 7 september 2024 17:59:59 schreef EricN:
Op deze staat Stanley (7v 0,3a).

Deze is toch van het kleine zekering formaat van 5x20mm?

26mA2*60ohm = 40mW, bij 1,56 volt. De warmweerstand is niet 1/10 van de koudweerstand maar andersom. Een gloeilampje heeft PTC gedrag.

Ai, u heeft gelijk, een gevalletje van 'kortsluiting tussen de oren'.... Two strikes: PTC vs. NTC; en P=I²R vs. U=IR... al die vergelijkingen lijken ook zo verdraaid op elkaar....

Biertje is onwaarschijnlijk , heb in mijn hele leven minder dan 5 biertjes gedronken, en de laatste was op de introductieweek van de universiteit, een half mensenleven geleden.... :)

Om het toch een beetje goed te maken, ik denk dat ik weet welk soort lampjes u bedoelt, ik heb ze in m'n rommelbakjes liggen, uit gesloopte apparatuur, zie foto in bijlage. De mijne zijn 6.3x30mm (rechte uiteindes) en 6.3x34mm (puntig uiteinde).

Ik heb ze altijd gekend onder de naam 'soffietlampje', maar ze heten schijnbaar in werkelijkheid 'soffitte-lamp', of 'pilot light'; o.a. Reichelt kan ze leveren:

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/pilotlamp_soffitte_s6x31_6…

(hopelijk was het nu dit keer van mijn kant wat meer informatie, en wat minder desinformatie....)

Nee, het is 6,3mm.

Mooi. Je hebt het gevonden. Maar hoe zit het met de waarden? Je 8v model uit de link lijkt me toch niet passend?
24v? 4 in serie (96v). Met voorschakel weerstand op 100v?

Heb je al een varkenslamp geprobeerd? Lijkt me passender als je enig medicinaal effect wil. 8)7 . Opgelet met geurtjes. Als het naar spek ruikt, toch wat dimmen...

[Bericht gewijzigd door EricN op (30%)]

Het origineel ziet er uit als deze maar heeft een gloeilampje binnenin.
Dit voorbeeld heeft een neonlampje. (die zoek ik dus niet!)

Yep, dat lijkt me zo'n 'Soffitte'-lampje (als je de neon-lamp wegdenkt). Dezelfde maat trouwens als die grote Amerikaanse zekeringen van 6.3x30mm.

Op de Reichelt-site noemen ze het lampje een 'S6x31'-type. Dat is blijkbaar de naam van dat soort lamp/lampvoet. Verder zoeken op die termen zal hopelijk wel een geschikte vervanger opleveren met de juiste spanning en stroom voor uw apparaat.

Misschien niet aan gedacht maar hij zit in een voetenmassage apparaat, die trillen nogal.
Het moet dus ook nog een trillingsbestendig lampje zijn.
Met een enkele relatief lange gloeidraad zal hij niet lang leven.