Hallo iedereen
Ik zit met een defecte niveaumeting (registreert niets) bij een tractor. nu had ik graag de werking ervan begrepen vooral ik dingen begin op te gooien.
- in het bijgevoegde schema vind je op plaats "p" de analoge uitlezing van het niveau. (gewoon wijzertje die van links naar rechts gaat)
- als ik het goed het komt hier standaard een massa en +12VDC op toe.
- de 3de draad vertrekt naar de niveau sonde :de vlotter (nummer 8)
https://agriland.shop/fiat/1368-flotteur-de-reservoir-4998111-5112915-…
nu begrijp ik niet hoe 1 draad (massa gestuurd volgens het schema?) een analoog signaal kan maken?
alvast bedankt.
Die tankmeter is eignlijk gewoon een draadgewonden potmeter.
Hoe voller de tank des te kleiner de weerstand en dus een hoge spanning er uit.
Zakt de vloeistoef ( diesel?) dan wordt de weerstand hoger , de spanning daardoor lager en de meter , wat eigenlijk een voltmeter is, geeft minder aan.
nu begrijp ik niet hoe 1 draad (massa gestuurd volgens het schema?) een analoog signaal kan maken?
Dat niveaumetertje is een kruisspoelmetertje zodat de aanwijzing spanningsonafhankelijk is.
Op maandag 9 september 2024 14:12:11 schreef revado:
Die tankmeter is eignlijk gewoon een draadgewonden potmeter.
Hoe voller de tank des te kleiner de weerstand en dus een hoge spanning er uit.
Zakt de vloeistoef ( diesel?) dan wordt de weerstand hoger , de spanning daardoor lager en de meter , wat eigenlijk een voltmeter is, geeft minder aan.
bedankt voor jullie reacties,
nu heb ik eens het dashboard er uit gehaald en de connector gevonden, zie foto's
nu zou ik op een eenvoudige manier willen testen of het probleem aan de niveaumeter in de tank of aan de uitlezing ligt. want voor aan de niveaumeter te kunnen moet ik er de tank uit liften....
nu had ik 2 zaken in gedachten:
1/ de draad wisselen van de temperatuur van het water met het niveau van de tank, en kijken of het probleem verschuift.
2/ kan er een draad kort gelegd worden naar de massa aan de print (zodat de weerstand "0" word) en kijken of er beweging in komt?
Hele grote kans dat het tankelement het probleem is, of de draad er naar toe is los of gebroken.
De meters zelf gaan zelden kapot.
Zelf zou ik liever het volgende doen:
De de draad die van de tank komt losnemen bij het dashboard en dan met een multimeter ( op weerstandsbereik) meten tegen massa, is dat oneindig dan is het de draad of de gever in de tank.
Dan proberen of je bij de gever in de tank komt en daar nogmaals meten naar massa.
Zo kan je stap voor stap zaken uitsluiten.
Meet je wel weerstand, en die zal hooguit een paar honderd ohm zijn, verder gaan zoeken.
Op maandag 9 september 2024 22:29:07 schreef revado:
Hele grote kans dat het tankelement het probleem is, of de draad er naar toe is los of gebroken.
De meters zelf gaan zelden kapot.Zelf zou ik liever het volgende doen:
De de draad die van de tank komt losnemen bij het dashboard en dan met een multimeter ( op weerstandsbereik) meten tegen massa, is dat oneindig dan is het de draad of de gever in de tank.
Dan proberen of je bij de gever in de tank komt en daar nogmaals meten naar massa.
Zo kan je stap voor stap zaken uitsluiten.
Meet je wel weerstand, en die zal hooguit een paar honderd ohm zijn, verder gaan zoeken.
het is opgelost, zowel de meter als kabelbreuk er naartoe waren het probleem
bedankt voor jullie bijdrage!