Beste,
In electrische voertuigen zie je op de invertor verschillende "ground" symbolen staan: sommige invertoren en motoren hebben het gewone aarde symbool, anderen het gewone aardingssymbool in een cirkeltje. Deze laatste weet ik is voor de groen/gele aardingsdraad aansluiting (Class I producten). Maar in een electrische auto (vol electrisch) welke is dan eigenlijk het juiste symbool? Internet staat vol met groundsymboolverklaringen, maar wat zegt de automotive standard hieromtrent? Is er iemand die hieromtrent een opleiding of training heeft gekregen? Ik kan mij voorstellen dat in de grond van de zaak er best altijd een equipotential bonding moet gebeuren tussen de verschillende hoogspanningsaggregaten om bij isolatiefouten alle spanningen te vereffenen. Maar welk symbool mag-moet er bij zo'n verbindingspunt staan. Ik lig er niet wakker van maar het is verwarrend omdat de IEC standaard het symbooltje van aarde in een cirkeltje heeft teruggetrokken, maar je vindt het wel hier en daar in recente auto's terug
.