Vaatwas begint normaal, reservoir loop leeg en wassen begint en het water wordt heet. Na een bepaalde tijd gaat het reservoir (labyrinth-warmtewisselaar) weer vullen en ontstaat er een lek tussen het filterhuis en de kuip. Ook de deurrubbers beginnen zijdelings te druipen, wat me doet denken aan overdruk. Met weggenomen vlotter werkt deze zijn programma wel af. Het labyrinth ziet er alles behalve netjes uit en ik vermoed daar een verstopping. Toestel is 11 jaar en dus is de restwaarde nog weinig. Niet gezegd dat het indien toch een nieuw labyrint zou krijgen, de omwalspomp het volgende defect gaat worden na 11 jaar. Graag jullie mening.
De pompentop of sump wat je aanwijst met de pijl lekken altijd uit die periode met name op hoge temperaturen, daar zijn modificatie kits voor beschikbaar en zijn betaalbaar. Nieuwe pompentop of sump gaat op den duur ook weer lekken. Deurrubber kan een andere reden hebben zoals verdikt door vet of uigezet en zit onder deur of deurrubber aan onderzijde defect. Allemaal lage kosten.
https://www.bol.com/nl/nl/p/fixem-reparatieset-geschikt-voor-bosch-en-…
[Bericht gewijzigd door smd op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze machine heeft al een hittepomp zo lijkt het, als je de andere mankementen herstelt komt die pomp ook nog wel langs met gare lagers.
wat je laat zien is toch het deel van het laby waar de afvoer doorheen gaat. als je daar vuil hebt zitten komt de error met afpompen doorgaans. ook kun je dat deel missen, als de afvoer hoger als de ondersproeier van de machine zit. de pompentop een keer aandraaien helpt doorgaans al, de 4 schroeven in de kuip.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Leeftijd zegt weinig. Het gaat over wasbeurten en gebruik. Altijd op 75 graden? Borden vol vuil? 1x per dag, of 2x?
Als wat hier aan scheelt kun je oplossen .... voor eigen gebruik. Naar klant toe is dit moeilijker. Als je de totale kost neemt (de werkuren, vaste kosten (verplaatsing etc) om alles terug dicht te krijgen (o-ring zijkant, dichtingset sump, Ontstoppen reservoir, deurrubber, toekomstige motor?)) en je bekijkt dan welke het resultaat is dan moet het in evenwicht zijn met de nog te beogen levensduur. Ik hanteer 75 euro per jaar als maatstaf. aankoop 750 euro en 10 jaar dienst komt op 75 euro per jaar. Zit je daar boven dan is dat geen goed toestel geweest of een mishandeld of overgebruikt toestel. Kom je minder uit dan is dat een goed toestel geweest. Dat wetende mag een herstelling de klant ook niet meer dan 75 euro per jaar kosten want anders zijn ze beterkoop af met een nieuwe. Een herstelling van 300 euro moet dus nog minstens 4 jaar uitzingen....etc.
Op dinsdag 10 september 2024 20:18:37 schreef EricN:
Leeftijd zegt weinig. Het gaat over wasbeurten en gebruik. Altijd op 75 graden? Borden vol vuil? 1x per dag, of 2x?
Reclames over dat de vuile vaat direct in de machine gezet kunnen worden, die wekken bij mij vaak een irritatie op.
Kans dat etensresten zich ergens in de machine blijven "plakken" enzo, is gewoon groot. Dit zorgt er weer voor, dat de verwachte levensduur aanzienlijk kleiner zal zijn.
Ik spoel borden / pannen af, zodat het meeste vuil er af is.
Reinig liever de zwanenhals / sifon 1 keer in de zoveel jaar, dan uitvoeren van reparaties aan de machine zelf (met hoge kosten).
Onze Siemens vaatwasser is van 2005 en zat al in de keuken toen wij de woning in 2007 kochten.
Heb 2 keer een reparatie uitgevoerd (motor en pompschoep/ simmering vervangen in 2016) en een rotte soldering van een relais in de computer gerepareerd (in 2023), kosten tot nu toe €115 euro.
Voor een machine die nu 19 jaar oud is, betwijfel of dit tegenwoordig ook nog zo is (ongeacht merk).
Blijf er zelf ook bij, hoe wordt de vaat in de machine gezet. Dit is voor mijn gevoel tegenwoordig iets wat deze machines vroegtijdig overlijden (mede met de reclames over de vuile vaat zo de machine in).
EricN
Absoluut eens. En...dat kom ik ook dagelijks tegen. Kijk maar naar de looprails vd lades/rekken en dan weet je al wat voor vlees je in de kuip hebt. Vermaelebeesten met hun vroegtijdig overleden afwasslaaf haal je er zo uit. Dito met hun schrandere opmerking: "ja, moet je eerst je vaat afwassen voor je hem erin zet of wat?".
Ja, eerst afwassen ten stelligste aangeraden. Wordt hier altijd gedaan en de Miele van 16 jaar heeft nog nooit tegen gestrubbeld. Is soms gebeurd dat mijn vrouw (jammer genoeg een paar weken geleden veel te vroeg overleden) de vaatwas had leeg gemaakt omdat ze dacht dat deze gedraaid had. Heb laten weten aan de achterbuur dat haar vaatwas herstellen niet meer lonen kan.
Heb ik gehad met m'n Philips vaatwasser. Die begon met soms langs de deur lekken door een te hoge waterstand. De druksensor was goed. Toen bleek dat aan de afvoer in de bak naast de aansluiting van de afvoerpomp ook een soort labyrint zat om golfslag van het water te dempen. Dat labyrint zat vol met drab, in de jaren opgebouwd. Daar kon de vaatwasreiniger ook niet bij omdat het geen doorgaande waterweg was. Gelukkig was bij dit oudje dat onderdeel demonteerbaar en kon ik de drab er met een tandenborstel e.d. weghalen. Daarna geen hoogwater en lekken langs de deur meer gehad.
Ik was wel een paar uur zoet met demonteren en monteren.
IDD Gecondoleerd met verlies van je Vrouw Jerome..
Wij hebben hier een Philips Bauknecht uit 1994, welke om de gag nog steeds trouwe dienst doet.. Hoe lang nog, blijft de vraag. Vaat word hier grotendeels ontdaan van vuil en vet..
EricN