Sinds jaren heb ik een netwerk, met daarin ook een netwerkschijf. Elke PC in het netwerk kan naar die schijf schrijven en lezen en verschijnt ook in de netwerklijst.
Ik heb nu een PC met win11 (noodgedwongen , de andere mer win10 is defect)
alles werkt weer naar behoren,alleen de netwerkschijf is niet altijd zichtbaar cq bereikbaar. Soms na een dag weer wel, nu weer niet.
Toestanden Als SMB-1 staan aan , alsook netwerk detectie. Gisteren werkte het de hele dag, vandaag weer niet.
Als ik het ip nummer intoets in de browser kan ik gewoon pingen en ook de ingebouwde webserver is altijd bereikbaar De webserver staat ook in de netwerklijst.
Wat zou er mis gaan?
De NAS is een WD MYBOOK LIVE
De drive is op de andere pc's altijd zichtbaar en bereikbaar

Hi,

Je hebt kans dat dit ligt aan de "Master Browser" settings.
Een van de devices op je netwerk eist die Service zich toe.
Het kan zijn dat er een gevecht gaande is waardoor als je op naam probeert verbinding te maken dat je dan soms wat devices ziet verdwijnen.
De Master Browser Service is bedoeld voor netwerken die geen echte DNS server hebben voor het lokale netwerk.

Maak een gewoon shares aan op deze manier in een terminal onder jouw account onder W11, geen admin ternial!

Dan dit doen: net use Q: \\192.168.xxx.xxx\data /persistent:yes
Dit hieronder werkt aleen als je op je NAS het zelfde naam en wachtwoord gebruikt als de W10/W11 computer.
Anders is het aanmaken van een script om in te loggen met geldige naam en wachtwoord een betere manier om het te doen.

Q is de drive letter
Dit is het IP van jouw NAS en de folder(hier data) die je aan de drive letter Q wilt hebben: \\192.168.xxx.xxx\data
Dit deel van het commando zorgt er voor dat de verbinding bij een reboot weer hersteld wordt /persistent:yes

Verder kom ik nogal eens tegen dat men geen wachtwoord gebruikt voor het W10 of W11 OS.
Dat is vragen om moeilijkheden met netwerk verbindingen.

Verder is het niet wijs om SMB-1 aan te hebben staan, dat is een groot veiligheids probleem.

Groet,
Bram

CO is verder geen computerforum.