Heeft iemand een idee waar/hoe ik aan een nieuwe speaker van bovenstaande TV kom? Die is opgeblazen door mijn ouders door het geluid loeihard te zetten. Zo te horen is alleen de rechter speaker defect, die rammelt/kraakt bij een wat hoger volume.

Ik heb het service manual van electrotanya gedownload maar de exploded view ontbreekt (Appendix A) dus niks van nummers te vinden.

De TV ga ik zowiezo vervangen door een nieuwe omdat er nog een tweede probleem in het toestel zit: In het midden is het beeld ietsje donkerder dan links en rechts (vertikale baan ongeveer 1/2 scherm wat iets donkerder verloopt naar mate je in het midden van het scherm komt). Het is niet echt storend, zij (Mijn ouders) zien het niet, maar ik wel.

Nu zit daar blijkbaar een side led verlichting in, is dat een toestel waarbij die zijkanten bruin worden na verloop van tijd? Zoals ik hier regelmatig op het forum lees.
Zou dat nog te repareren zijn bij dit toestel?

Wat de speakers betreft: Een optie is een donor toestel vinden voor de speakers. Waarschijnlijk heeft iemand nog wel een sloper waar de rest nog redelijk heel is. (Of ik verpats het toestel hier op CO voor weinig zodat iemand anders het ding kan fixen)

Een ander probleem wat hier ook langs gekomen is, is dat soms het toestel kwa remote dood is, led knippert maar niks meer te zappen oid, uit en inschakelen lost het probleem op: Gewoon een domme SW bug die ze niet opgelost hebben.
Maar ja, dan kan ik weet opdraven en het ding power-cyclen als je pech hebt.

Een andere reden voor vervanging is dat de TV geen voldoende smart functies heeft om op de glasvezel aansluiting te kunnen werken, ik wil van dat (Amino) settop boxje af.

De luidsprekers hebben Art no: BN96-16798N. Wellicht dat dat helpt!

Daar heb ik in ieder geval wat aan. Klopt het dat de linker en rechter anders zijn?

@Henri62: kun je een paar goede foto's maken van de defecte luidspreker waar je een vervangend exemplaar voor zoekt? En deze hier eens posten?
Verder: dit toestel heeft inderdaad ledstrips aan de (onder)zijde van het paneel. Die zitten in het frame geplakt. Het verwijderen/vernieuwen van die strips vereist dat de TV helemaal uit elkaar wordt gehaald. Met name het verwijderen en terugplaatsen van het LCD-paneel is daarbij een heel precies en delicaat klusje. De benodigde ledstrips kun je (o.a.) via AliExpress bestellen, zie https://nl.aliexpress.com/i/32922079926.html.
Omdat bij dit soort toestellen de ledstrips heel strak tegen de kunststoffen diffusor geplakt zitten, verkleurt/verbrand de rand van die diffusor in veel gevallen. Zeker als de helderheid van het toestel bovengemiddeld staat ingesteld (en de ledstrips dientengevolge erg heet worden). Mijn ervaring is dat daar verder weinig tot niets aan te doen is.

Deze week wordt de TV vervangen, dan kan ik de defecte uit elkaar halen en even de speaker bekijken.

Van die led strips daar was ik al bang voor.

Ik heb eens een monitor waarvan de TL buisjes (2-3 mm dik, 3 naast elkaar, set boven en onder) voorzien van led strips en de CFL etc omgebouwd, was een behoorlijke klus en priegelwerk. Eigenlijk niet echt de moeite waard, ik beschouw het maar als uitdaging.

Vandaag de nieuwe TV op zijn plaats gezet,
[rant-mode]
Tsjonge jonge wat een ramp is al die totale onzinnige app shit en registratie wat je moedwillig door je strot geramt wordt. Je kunt die troep nog niet eens skippen. Ik wil gewoon een f!%#@#%ing TV hebben die speelt. Als ik een app wil installeren doe ik dat zelf wel via een menu. Niet gelukt om iets van een app te installeren om dat @#%^*&@ amino boxje te vervangen (wat zou moeten kunnen).
[/rant-mode]

Kort verhaal: Geen tijd meer gehad om de oude TV open te schroeven om de speaker te bekijken, dat kan nog wel een tijdje duren, ik kom er op terug.