Hallo,
In dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/166600 gaat het over een Ikea Hygienisk/AEG GHE613CB3 vaatwasser die geen warm water meer geeft.
Ik heb hetzelfde apparaat en sinds 2 dagen geen warm water meer.
Via de website van AEG https://shop.aeg.nl/search?q=%3Arelevance%3Apnc%3A91143439702&page=2&p… ben ik er inmiddels achter dat hier een rond verwarmingselement in zit. Dit is het type: https://shop.aeg.nl/vaatwassers/vaatwassers/verwarmingselementen/verwa…
Als ik op de aansluiting van deze unit meet (draden vanaf de besturingsprint, en op de connector zelf) dan meet ik geen weerstand (meter geeft oneindig aan).
Ik heb gezien dat op de control print de fase en nul van de mains aansluiting met twee aparte relais worden geschakeld. Deze relais heb ik met een losse voeding getest en lijken goed te schakelen.
Mijn conclusie is dat het verwarmingselement kapot is. Delen jullie die mening?
Weten jullie of het makkelijk is om zo'n verwarmingsunit te vervangen?
Echter...wat me doet twijfelen is dat ik verwacht dat als ik de machine start (ik het het 12min test programma gestart) dat ik dan op de connector naar de verwarming 230v AC zou moeten meten. Maar als ik de meter er aanhang tijdens de test run meet ik maar 58v AC. Dit doet me dan toch nog twijfelen of er niet iets anders kapot is?
Maar ja de oneindige weerstand van de verwarming is toch overtuigend lijkt me.
Jullie gedachten?
Groet,
Johan
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. ik zou voor de zekerheid de weerstand op de verwarming zelf ook eens nameten.
2. Er zit een terugkoppeling op. Dus hang eens iets op die verwarming iets bij op. Een 100w lamp (geen led) een afvoerpomp of iets anders dat stroom verbruikt. Zo kun je de verwarm check misleiden. Een lamp of pomp hebben als voordeel dat het visueel de spanning "meet".
Nog wat meer info.
Mijn diagnose was/is een kapotte verwarming, maar ik zei hiervoor al dat ik op de connector slecht 58VAC meet (zwevende connectie).
Dus ik wilde mijn diagnose nog wel even bevestigen door aan de connector die naar de verwarming gaat een gloeilamp aan te sluiten. Ik zou dan verwachten dat als ik een programma draai, en de verwarming gaat aan (was fase van een programma) dat ik dan de lamp aan zie gaan.
Maar dit gebeurt niet. Dat is toch vreemd?
Kortom ik meet een oneindige weerstand op de verwarming, maar ik zie ook niet dat er spanning op die connector naar de verwarming komt te staan.
De relais heb ik (nogmaals) getest, die werken naar behoren. Dus mijn conclusie, die relais worden niet aangestuurd.
Nu heb ik geen schema, maar zit er ergens nog iets van een thermostaat, of een temperatuur sensor. Kan die nog kapot zijn? (Als in dat hij aangeeft dat de temp. al hoog genoeg is?)
Weet iemand aan een elektrisch schema te komen voor deze vaatwasser?
Groet,
Johan
Op woensdag 11 september 2024 23:00:57 schreef EricN:
1. ik zou voor de zekerheid de weerstand op de verwarming zelf ook eens nameten.2. Er zit een terugkoppeling op. Dus hang eens iets op die verwarming iets bij op. Een 100w lamp (geen led) een afvoerpomp of iets anders dat stroom verbruikt. Zo kun je de verwarm check misleiden. Een lamp of pomp hebben als voordeel dat het visueel de spanning "meet".
Dank voor de reply, voor je eerste punt moet ik "even" wat meer moeite doen, daar kom je zo niet makkelijk bij, maar inderdaad die weestand zelf moet ik ook nog even meten. Zit er nog iets in serie met die spiraal dan?
Ja en je tweede opmerking had ik net getest, zie mijn bericht hiervoor.
EricN
Gloeilamp?
Je had een SM willen ontvangen? In welke gleuf had je die graag gezien?
Niets in serie tenzij geïntegreerd op de verwarming zelf. Een meetfout probeer ik te vermijden door rechtstreeks op de verwarming te meten (stekker uit de verwarming en rechtstreeks op de verwarmingspennen). Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een meetfout had door de meetpennen in een stekker te porren. Projectie dus.
Op woensdag 11 september 2024 23:39:07 schreef EricN:
Gloeilamp?
Je had een SM willen ontvangen? In welke gleuf had je die graag gezien?
Niets in serie tenzij geïntegreerd op de verwarming zelf. Een meetfout probeer ik te vermijden door rechtstreeks op de verwarming te meten (stekker uit de verwarming en rechtstreeks op de verwarmingspennen). Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een meetfout had door de meetpennen in een stekker te porren. Projectie dus.
Ja een ouderwetse gloeilamp van 25W, is ook een weerstand net als een verwarming toch.
Een SM ja graag! Mag je wel mailen naar johan@familiedewit.net
EricN
Zou moeten in orde zijn.
Lees het SM grondig door en ook het andere topic. Hopelijk kom je er zo uit. Mss resetten?
Ok stapje verder.
Met hulp van de sm (dank daarvoor!) de foutcodes uit gelezen en inderdaad staat er een i60 foutcode. Geeft aan dat de heater het niet doet.
(de foutcode ontstaat als de temperatuur binnen 3 minuten niet meer dan 1 graad gestegen is).
Dit icm met de oneindige weerstand gemeten op de aansluiting van de heater doet besluiten eerste maar een nieuwe te bestellen en die in te bouwen.
Groet,
Johan
Als verwarmings element defect is, controleer ook of circulatie pomp nog OK is en vervang preventief het relais op de print. Als deze niet vervangen word is kans op herhaling groot.