Asymmetrische belasting in ster, stroom in nulgeleider berekenen.

Op zaterdag 14 september 2024 17:26:14 schreef New Beetle:
[...]Klopt net wel voor de TS. Zie post FET. Als je de richting van de pijl in de richting van jouw plaatje tekent dan is het In - I1 - I2 = 0 of In = I1 + I2.

Het zijn geen "vector" pijlen.
In mijn plaatje lopen de stromen door de getekende draden, als je die volgt.
Zet het maar eens op in een simulatie!
Dan is In echt geen 0 Amp.

In driehoek zie je uiteraard iets gelijkaardigs. De vectoriele lijnstroom is het verschil van de fasestromen en niet de som. Je kan daar zelfs niet van dat min-teken af door de referentierichting in één of meerdere fasen om te draaien.

Op zondag 15 september 2024 09:50:50 schreef New Beetle:
In driehoek zie je uiteraard iets gelijkaardigs. De vectoriele lijnstroom is het verschil van de fasestromen en niet de som. Je kan daar zelfs niet van dat min-teken af door de referentierichting in één of meerdere fasen om te draaien.

[bijlage]

Op deze manier dwalen we van het onderwerp af.

Zoals de meesten hier, weten we dat de stroom in de nul nooit meer als de hoogste stroom in een fase kan zijn.
Bij gelijke belasting is bv L1 max 10 Amp, dan zijn L2 EN L3 allebei 0,5 x 10 is 5Amp maar tegengesteld aan L.
Wil je nu de stroom in de nul weten, reken je L1 -(L2+L3)
10- 5+5=0
Heb je bv L1=!0 Amp L2=4Amp en L3=8Amp wordt dan 10 - (2+4)= IN 4 Amp.
Zijn er 2Fasen belast =I nul de hoogste- de laagste.

Op zondag 15 september 2024 19:56:16 schreef Hunebedbouwer:
Bij gelijke belasting is bv L1 max 10 Amp, dan zijn L2 EN L3 allebei 0,5 x 10 is 5Amp maar tegengesteld aan L.
Wil je nu de stroom in de nul weten, reken je L1 -(L2+L3)
10- 5+5=0
Heb je bv L1=!0 Amp L2=4Amp en L3=8Amp wordt dan 10 - (2+4)= IN 4 Amp.
Zijn er 2Fasen belast =I nul de hoogste- de laagste.

Als dat zo was dan had men natuurlijk nooit complex rekenen en/of vectoren nodig gehad.

Op zondag 15 september 2024 20:29:17 schreef New Beetle:
[...]Als dat zo was dan had men natuurlijk nooit complex rekenen en/of vectoren nodig gehad.

Wat @Hunnebedbouwer schrijft klopt wel hoor. Immers de sinus van 210 graden is -0,5 en de sinus van 330 graden is ook -0,5.

En toch heb ik mijn bedenkingen bij de gegeven antwoorden.

In een drie fasige belasting, die in ster geschakeld is en waarbij er derde harmonische optreden, kan je volgens mij stromen door de nulleider laten lopen die groter zijn dan de stromen dan de afzonderlijke fase stromen.

https://demonstrations.wolfram.com/ACThreePhaseNeutralCurrent/

bron : https://www.testandmeasurementtips.com/whats-all-this-triplen-harmonic…

Op zondag 15 september 2024 21:30:17 schreef douwebakker:
[...]
Wat @Hunnebedbouwer schrijft klopt wel hoor. Immers de sinus van 210 graden is -0,5 en de sinus van 330 graden is ook -0,5.

Dat geldt alleen bij ohmse belasting. Als je de ene Ohms belast en de andere capacitief resp inductief dan kan de stroom door de null veel groter worden.

Dat wordt wel érg off topic. De originele vraag ging erover of we nu

• de IN naar rechts tekenen en dan in de berekening ervan een minteken voor de som van de drie fasen zetten (dus ΣI=0), of dat we
  • de IN naar links tekenen en dan géén minteken voor de som van de drie fasen zetten.

That's all.
--
Maar als we nu toch gaan dollen: sluit maar eens 0,63 H in serie met 120 ohm aan op een fase, 16 µF in serie met 120 ohm op de volgende fase, en niets op de laatste fase.
Dan leveren de twee belaste fasen elk één ampère, en door de nulleiding loopt twéé ampère (in de andere richting :)).
Daar heb ik geen harmonischen voor nodig.