Het is alweer bijna Halloween dus ik ben weer druk bezig met wat knutsels. Voor twee daarvan wil ik een PIR gebruiken om de boel te triggeren.
Tot nu toe gebruikte ik daar altijd bedrade losse PIRs voor maar omdat het opzetten van alles steeds meer werk wordt wil ik nu eigenlijk draadloze PIRs gebruiken zodat ik al een paar dagen vantevoren kan beginnen met opzetten en me niet druk hoef te maken over regen. Verder is het ook gewoon handiger om geen draden te hoeven leggen met stekkers (die ergens tegen moeten kunnen) aan beide kanten. Nadeel is natuurlijk de batterij maar dat heb ik er voor over.
Ik ben daarom op zoek naar een draadloze outdoor PIR die aan de ontvangkant ofwel een spanningsloos maak/breek contact heeft of anderszins eenvoudig is aan te sluiten op een PIO van een Arduino zoals mijn huidige bedrade PIRs ((GND,5V,signal). Kleur zwart zou mooi zijn maar bijna alle PIRs zijn wit.
Ik kan gek genoeg niks vinden dat aan die criteria voldoet. Er zijn zat draadloze PIRs maar die moeten ofwel worden aangesloten op een of andere hub, of gaan via WiFi. Of zenden uit op 433MHz maar dan moet je dat zelf gaan decoderen. Een algemene 433MHz ontvanger die alleen signaal levert om door te Arduino zelf te laten decoderen lijkt me veel te ingewikkeld en tijdrovend.
Nu heb ik ook wel 433MHz ontvangertjes die ik in combinatie met een keyfob gebruik maar de 433MHz PIRs die ik heb gevonden zijn ongetwijfeld niet compatibel met die ontvangertjes (als in dat je ze gewoon kunt pairen, voorzover ze uberhaupt zelfde modulatie e.d. gebruiken).
Weet iemand waar ik een PIR zoals hierboven omschreven zou kunnen vinden? Of heeft iemand een ander goed idee hoe dit eenvoudig op te lossen? Ik geef er op dit moment liever wat geld (laten we zeggen max 50 Euro) aan uit dan tijd want Halloween komt snel dichterbij en ik heb nog meer dan een project af te ronden.