Beste, Ik loop tegen een kapotte travo aan maar kan geen gegevens vinden van de voltag of vermogen. Nummer wat erop staat onbekend.

Iemand een idee om wat voor type het hier gaat?

Groet Richard

Nee, dat lijkt een vrij generieke trafo. Maar spanning kan ik er zo ook niet van afleiden.

Kun je eens een foto maken van het gebied van de print wat door deze trafo gevoed wordt?

In wat voor apparaat zit dit. Eventueel foto van de print erbij.

Waarschijnlijk is uit de voeding wel af te leiden welke spanning(en) je nodig hebt. En dan alleen nog de stroom bepalen, maar dat zie je wel aan de grootte van de oude transformator.

Dus even goede foto's van de voeding en PCB maken. Het is maar 1 secundaire wikkeling?

De informatie die je zoekt staat altijd (ik heb nooit anders gezien) op de bovenkant van print transformatoren. Het lijkt wel of de trafo op z'n kop ergens opgeplakt heeft gezeten gezien de dikke laag lijm(?) op de bovenkant. Kan je die zooi er netjes af krijgen? Dat kan je mogelijk bruikbare informatie bieden.

Zat inderdaad vastgelijmd.
Hij komt uit een scorebord voor biljarten.
Primair maar 1 aansluiting 230 volt.
Ik heb de print zlef niet zo bij de hand.
Zit grote print in waar alle leds op zitten en kleine print waarschijnlijk voor de afstandbedieining.

[Bericht gewijzigd door Appie_25_ op (25%)]

Weet je zeker dat de trafo defect is?
Heb je dat gemeten?
Mijn ervaring is dat een trafo zelden defect is.
Anders proberen de lijm eraf te krijgen en hopen dat de tekst niet mee komt.
Zoals Optodesign al zegt de gegevens staan altijd op de trafo.

Ik meet secundair geen spanning.
Zal eens kijken of de lijm eraf wil.
Bedankt.

Stuur ff een berichtje naar D&K, zij weten vast nog de specs van dat ding. Zo te zien verkopen ze ze, gemoderniseerd, nog steeds. https://www.dkelect.nl/

Op dinsdag 17 september 2024 23:04:32 schreef OPTOdesign:
De informatie die je zoekt staat altijd (ik heb nooit anders gezien) op de bovenkant van print transformatoren.

Ik heb genoeg trafo's gezien (en enkele in bezit) waar die informatie op de zijkant, vaak aan de primaire zijde, staat. Zeker bij dit soort trafo's, als het ingiethuis zo'n verhoging heeft, staat dat (zo is mijn ervaring) eerder op de zijkant dan op de bovenkant.

Ik gok dat het bij dit exemplaar in reliëf gedrukt is.

Aan de topicstarter: het is moeilijk te beoordelen op basis van de foto, maar als de lijm uit een lijmpistool afkomstig is, is deze eenvoudig te 'lossen' door er wat ketonatus- of isopropylalcohol op te druppelen. Dan laat het vaak zo los.

Op woensdag 18 september 2024 17:25:46 schreef weardguy:
[...]
Ik heb genoeg trafo's gezien (en enkele in bezit) waar die informatie op de zijkant, vaak aan de primaire zijde, staat.

Bijv. Hahn en Myrra:

https://ce8dc832c.cloudimg.io/v7/_cdn_/E9/5D/90/00/0/644510_1.jpg?width=640&height=480&wat=1&wat_url=_tme-wrk_%2Ftme_new.png&wat_scale=100p&ci_sign=d98081416b39056805a4141acdaa484db6ae8aaahttps://ce8dc832c.cloudimg.io/v7/_cdn_/50/CC/50/00/0/379909_1.jpg?width=640&height=480&wat=1&wat_url=_tme-wrk_%2Ftme_new.png&wat_scale=100p&ci_sign=e5a3f9f67b736e96fe57581ed8a3221c6dad22ff

Met een doekje met wat aceton is de opdruk zo verwijderd. Als degene die de trafo gelijmd heeft, zijn werk goed heeft gedaan, dan heeft hij de te lijmen oppervlakken eerst ontvet met een oplosmiddel. En daarbij evt. al dan niet opzettelijk ook de belettering verwijderd aan bijv. de zijkant.

Reverse-engineeren van de trafo is redelijk simpel. Het gewicht ervan is een goede benadering voor het vermogen. De spanning valt af te leiden van de voeding op de printplaat (OP zou een paar goede foto's kunnen maken van dat deel van de print waar de twee draadjes, afkomstig van de trafo, naar toe gaan; waarschijnlijk zit daar ook wel een zekering in de buurt).

En bij twijfel, het vermogen van de trafo gewoon één of twee maten groter nemen.

Een alternatief is de voedingstrafo geheel weg te laten en een externe adapter (met de juiste ratings) aan te sluiten en als voeding te gebruiken.

OP geef verder geen technische relevante informatie hier, dus zal hij zelf op zoek moeten gaan naar een geschikte trafo of adapter.

Op woensdag 18 september 2024 17:25:46 schreef weardguy:
[...]
Ik heb genoeg trafo's gezien (en enkele in bezit) waar die informatie op de zijkant, vaak aan de primaire zijde, staat. Zeker bij dit soort trafo's, als het ingiethuis zo'n verhoging heeft, staat dat (zo is mijn ervaring) eerder op de zijkant dan op de bovenkant.

Het staat vaak op de bovenkant en/of zijkant of gewoon helemaal nergens. Dan staat er gewoon niets op.

Dat is ook niet echt nodig omdat het aan de hand van de afmetingen van de trafo en de achterliggende schakeling (even het schema uittekenen) vrij makkelijk te achterhalen is wat het voor trafo geweest is.

Maar zonder meer informatie van de TS weten we niets en kan er ook niets gezegd worden over de trafo.

Ik heb eens precies zo'n score bord gerepareerd, daar was, zo ver ik me iets er van kan herinneren, een torretje in de led matrix defect.
Allemaal 5V TTL spul. Helaas heb ik er niks van genoteerd.

Maar ik dacht dat er een 12V trafo in zat. Ook die was volgens mij erin gelijmd want ik heb er toen meteen een ander snoer aan gezet (met kroonsteen in de kast geschroefd) want het oude touwtje was echt bagger.
Het snoer at rechts onder in de kast volgens mij en de trafo op de rand gelijmd of zo.

een 30 jaar oude trafo, die nog voor 220V is gewikkeld en daar ligt de reden meteen waarom die dingen de laatste tijd wat vaker lijken te gaan. kijk eens op de print wat er na de diodebrug zit, vaak een 7805 achtige regelaar. dan weet je wat er nodig is en niet te ruim nemen, want de 7805 verstookt dit verschil weer en dat moet de trafo ook weer leveren. in geval 7805 zou een 9V model al volstaan. dan even opmeten, dan kom je zo aan het vermogen van de trafo.

12V trafo om een 5V-board te voorzien lijkt me jammer. Dat het een 5V-systeem is ligt voor de hand. De leds zullen het meest gebruiken. Het is een oud ding met losse leds en die lustten toen wel ergens iets van 10-20mA/stuk.
8 digits x 7 segmenten van ieder 3 leds -> 168 leds, daarmee zal het verbruik ergens tussen de 1,7 en 3,4A liggen. Multiplexen kan dat ernstig terugbrengen tot pakweg een kwart daarvan. Verdubbel dat voor de rest vd schakeling en verdubbel dát weer als marge.

Hang het ding aan een geschikte labvoeding en je weet binnen minuten wat ie lust.

Op dinsdag 17 september 2024 23:36:28 schreef Appie_25_:
Ik meet secundair geen spanning.

Gaat er primair wel spanning in de trafo?
Anders is er een zekering of wat anders stuk, als dit niet zo is.

Ik heb >20 jaar geleden zo'n scorebord omgebouwd.
De bediening van het bord was verbonden met een lange 12 aderige kabel, ik heb het bord toen omgebouwd naar een draadloos (radiografisch) scorebord.
Als ik het goed herinner zit er een 12V trafo in.

Hoi.
Sorry late reactie.
Bedankt voor de antwoorden.
Is dus aannemelijk dat er 12 volt gevoed wordt.
Max 3.5 amepere?
We kunnen op de print geen zekering vinden.
Zie bijlage.

Ik kan de IC's nèt niet goed lezen, maar het lijken CMOS CD4511 7-segment drivers te zijn (met CD4518 counters).
De voeding is vermoedelijk een 7805 op de koelster aan de onderzijde van de print, evenals de buffer elco.

Met 10 mA per segment (3 leds in serie) komt het geheel dan op even meer als 560 mA, er vanuit gaande dat op de niet zichtbare tweede print niets spannends zit.

Een trafo van een V of 6 bij iets van 1 A lijkt mij gepast? Maar is hij daadwerkelijk defect?

Een trafo van een V of 6 bij iets van 1 A lijkt mij gepast?

Dat lijkt me te weinig 'head room' voor een 7805; een 9Vac-exemplaar lijkt me meer geschikt als er alleen een 7805 in de voeding zou zitten.

Maar, ik zie op de foto twee (vermoedelijke) spanningsregelaars zitten. Zonder de opdruk te kennen (OP zou dit kunnen checken) vermoed ik een 7805 en nog iets. 7808? 7809? 7812 lijkt me onwaarschijnlijk, als er een 12V-trafo inzit, zoals anderen vermeldden.

OP: wat is de opdruk op de twee 3-potige zwarte componenten met metalen tabje? De ene zal een 7805 zijn, maar wat is de andere?

Op donderdag 26 september 2024 09:10:09 schreef Appie_25_:
Is dus aannemelijk dat er 12 volt gevoed wordt.
Max 3.5 amepere?

Dat is een aanname... Je zal toch eerst meer informatie moeten geven.

Op woensdag 18 september 2024 23:21:55 schreef Hensz:
Hang het ding aan een geschikte labvoeding en je weet binnen minuten wat ie lust.

Dat was idd een goede hint.

Wat zijn de afmetingen van de trafo?
Informatie over de voeding lijkt me ook wel handig. Welke brug wordt gebruikt, wat is de waarde van de voedingselco?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]

op de grote print zit over de gelijkrichter een elco van 25V lijkt het en verderop iets wat waarschijnlijk ook een 78xx is met daarover een elco.

Ingangspanning van die 78xx zou minimaal 2V hoger moeten zijn dan de waarde, dus de waarde van die 78xx
+2V gedeeld door 1.4142 zou dan de secundaire spanning van de trafo moeten zijn?