Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 24 september 2024 12:00:06 schreef fcapri:
Heb die 3keer ofzo gebruikt. plug die in, stel temperatuur in, 2min verder doet die niks meer en is koud. staat er een fout op display. uitzetten, weer aanzetten. kan 30sec werken of 10min maar ineens weer een fout.
Heb ik ook gehad.
In veel van dat goedkope spul zit een zéér ongevoelige bewegingsdetector die de bout in slaap laat vallen.
Je moet dan echt periodiek met de bout op tafel slaan om 'm wakker te houden of wakker te maken...
heb nu deze gekocht, met hete lucht functie. feedback lijkt goed, en zo duur was het ook niet. we zien wel. vooral dat zelfde soort punten was intressant.
Die heb ik ook als reserve, werkt goed. (zijn standaard 900M punten)
Nadeel is dat 't niks weegt. Als je de bout optilt blijft het hele 'station' er vaak aanhangen... 
Een punt is wel dat op de rechter (hetelucht) connector de netspanning staat, bedenkelijk voor zo'n GX12 plugje... 
bewegingssensor, daar had ik niet aan gedacht.
t is een display dat de klop heeft gehad, misschien past het verwarmingselement wel in één van mijn andere kapotte bouten
heb een metaal bureau waar ik aan werk. zelf er onderaan een magneet tegen plakken zodat die wat aan bureau blijft hangen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zit een heel low-cost sensor in: een balpenveertje met een fietskogeltje eraan in een metalen buisje... 
De lengte van het veertje bepaalt de stijfheid bij schokken.
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
Op dinsdag 24 september 2024 12:00:06 schreef fcapri:
ik heb altijd budget soldeerbouten gehad en bevallen prima, alleen gingen ze op 1 dag allemaal stuk.
...
ze [Lidl] verkopen ze nu nog voor 14 en 24€, zeker een koopje en voor dik kabelwerk misschien wel geschikt. of je na een paar jaar nog punten vind...
Ik heb lang geleden al een hekel gekregen aan die goedkope bouten. Ze gaan gewoon te gemakkelijk kapot. (en dat is natuurlijk altjd op een vervelend moment).
Punten is inderdaad ook vaak problematisch. Ik had er ooit een met zo'n wit handvat en gele siliconen ring om het handvat. Een broer had er ook zo een, en de punten ware niet uitwisselbaar. De diameter was net wat anders.
En bij elkaar is dat dus nog een sterk argument om iets te kiezen dat compatible is met iets als T12 of C245 Zowel Hakko als JBC zijn al heel lang op de markt, en gaan hopelijk voorlopig nog niet failliet.
En de combinatie met een stevige 24V voeding (B.v. Meanwell baksteen) een klein controllertje met display en encoder van china, en een paar goedkope puntjes kun je goed beginnen. En als het achteraf toch niet bevalt, heb je nog steeds een leuke voeding over voor een of ander project, Een microcontroller bordje met dislplay en rotary encoder is ook leuk knutselspul voor veel mensen.
Als je b.v. al een 30V 3A voeding hebt kan het ook een optie zijn om achterop een extra steker te maken om je soldeerbout mee te voeden. Dat scheelt geld en buro ruimte, maar misschien is het elektrisch lastig. soldeer bouten zijn soms geaard enzo.
ik heb veel goedkope bouten gehad, van de simpelste voor 5€ als 12jarige (zo waar je de punten met een kruiskopschroefje moest vastzetten).
die heeft jaren gewerkt tot ik die eens in een stopcontact ben vergeten en 3dagen later bij terugkwam. die was koud.
dan die jbc gekocht en die heb ik nu dus nog steeds.
vorige week weer ellende met die chinese met display dat ik die buiten gooide, en ging achter mijn witte met gele handvat. wou niet werken (gebruik ik amper, ligt in computer lokaal).
dus ik naar de garage achter mijn blauwe (ik heb graag overal een soldeerbout liggen zodat ik niet telkens moet zoeken). wou de blauwe ook niet werken. er zat wel degelijk 230V op het stopcontact.
dan achter de oeroude jbc, die warmde wel. op 15min tijd dus 3 soldeerbouten minder. nogthans werkten die blauwe en witte nog wel.
dus heb me weer wat soldeerbouten her en der gekocht, en voor de garage (knutselhok) maar een station. het eerste in mijn leven 
Anoniem
Bedankt voor de tips.
Het is die met de T12 punt geworden die Arco ook heeft.
Ik ben er heel tevreden over. Warmt binnen enkele seconden op, blijft stabiel op temperatuur en de standby mode is voor mij ook nieuw.
Het enige jammere is dat de schoksensor vaak blijft hangen waardoor je hem niet meer in standby stand krijgt.
Ik heb er dus maar voor gekozen om hem op manual te zetten en handmatig te schakelen.
De boost functie vind ik ook wel makkelijk.
Het enige wat me niet duidelijk wordt uit de gebrekkige handleiding is waar de instelling "tips" voor is. Je ziet dan een lijst met verschillende punten, maar wat houdt deze lijst in?
En wat is een goede standby temperstuur?
Eigenlijk warmt hij zo snel op dat ik het nut niet helemaal in zie van de standby temperatuur.
Arco
Special Member
Standby mode werkt hier prima...
(die is bedoeld voor ongeduldige types die geen 5 seconden kunnen wachten...
)
Anoniem
Soms leg ik hem in het station en dan draai ik naar links maar dan wil hij niet naar standby. Pas als ik hem eruit haal en een tikje geef. Als dat 1x gebeurt oke. Maar het gebeurt best vaak dus ik doe het wel gewoon manueel.
Arco
Special Member
Ik heb bij Ali een keer een goedkoop boutje van iets van 8 euro gehad die dat ook had.
Gereclameerd en deel van aankoopbedrag terug gehad...
Die bewegings schakelaars met een kogeltje zijn prut. Daar moet je soms flink mee schudden voordat ze iets detecteren.
Als alternatief: Pak een gewone mechanische microswitch en monteer die ergens op de houder, zodat hij door de bout wordt geschakeld.
Mijn eigen weller PU81/WSP80 was een "stop en go" variant met ook een mechanische schakelaar, dat vond ik een leuk idee toen ik hem kocht, maar thuis gekomen ontdek je dat het meer "stop" dan "go" is. Die stomme schakelaar zette de bout helemaal uit, en dan mag je dus 20s gaan zitten wachten tot dat ding weer op temperatuur is.
Afgelopen avond heb ik bij Ali weer naar C245 / T245 zitten kijken. Er zijn ook sets waar dan een C210 handvat bij zit (Da's een kleinere / korter 80 watter) en soms zit er een derde handvat bij waar nog veel kortere punten in passen.
Maar ik vertrouw die chinese netvoedingen niet zo. Eigenlijk koop ik liever een Meanwell netvoeding en zet daar dan zo'n soldeer controller bordje op. PCB (met rotary & LCD) kost ong EUR35, maar tegen de tijd dat je daar zelf een kastje, snoeren, connector & soldeerbout houder bij hebt gesprokkelt, ga je al over de prijs van een hele set heen. Dus waarschijnlijk gaat het voor mij een komplete set worden. Die van KGSER zitten tussen EUR40 en EUR80.
(Kwa kwaliteit vertrouw ik ze niet zo, ik ben van plan het ding open te halen, grondig te inspecteren en preventief te repareren voordat ik hem in gebruik neem. En dat is iets waar ook niet idereen zin in heeft.
Maar awel, veel plezier gewenst met je T12.
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Op zaterdag 28 september 2024 21:35:10 schreef InHogereSferen:
Het is die met de T12 punt geworden die Arco ook heeft.
Het enige wat me niet duidelijk wordt uit de gebrekkige handleiding is waar de instelling "tips" voor is. Je ziet dan een lijst met verschillende punten, maar wat houdt deze lijst in?
Zie voor een uitgebreide bespreking van alle menu-opties mijn review van het T12-systeem op:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/ksger-t12-soldeersysteem…
[Bericht gewijzigd door Jeever op (19%)]
Arco
Special Member
Het soldeerstatrion moet het type tip weten, om daar rekening mee te houden met opwarmen.
(als je er een schroevendraaierpunt in steekt gaat daar bij het solderen veel meer vermogen in zitten als in een 0.2mm puntje...)
Ik ben altijd wel tevreden geweest over de velleman VTS25 (de bekende witte met het gele rubbertje) en de vts25LF (grijs met grijs rubber, ietsje warmer voor loodvrij solderen)
Zijn ongereguleerd maar desondanks kon ik er altijd heel goed mee uit de voeten. Je moet alles wel op net een ander tempo doen, ik heb die vts25lf altijd voor loodhoudend gebruikt en je flux verdampt dan aanzienlijk sneller.
Als het écht goedkoop moet, zou ik dus een van die dingen halen. Maar als je wat meer te besteden hebt, ofwel een tweedehands weller magnastat, ofwel een van de moderne die hier al eerder genoemd werden.
Zeker als je afwisselend met en zonder lood soldeert, is een temperatuurinstelling van groot belang.
Op dinsdag 24 september 2024 12:58:33 schreef Arco:
Er zit een heel low-cost sensor in: een balpenveertje met een fietskogeltje eraan in een metalen buisje...
De lengte van het veertje bepaalt de stijfheid bij schokken.[bijlage]
Ik heb er ook wel van de chinees ontvangen met een kwikschakelaar(tje) in het handvat.
Hoezo RoHS