Beste,
Dit printje hier zit in een lastoestel welke eens in de zoveel tijd zomaar stuk gaat. Als we dit printje kopen via de fabrikant kost dit 400 euro. Hier profiteren ze enorm van want die klein printplaatjes stelt echter niet veel meer voor dan enkele weerstandjes.
We hebben dit printje uitgemeten en kunnen vaststellen dat ieder printje die stuk is het telkens op dezelfde weerstand gaat.

Nu zou ik deze zelf proberen er uit te solderen en er een nieuwe inzetten.
Ik kan best goed overweg met een soldeerbout dus is het nu kwestie van de juiste weerstand vinden.
Als ik de kleurcode volg en hier invul: https://www.mouser.be/technical-resources/conversion-calculators/resis…
Dan kom ik aan 1kOhm. De kleuren zijn als ik het goed heb bruin, zwart, zwart, bruin, bruin.

Wanneer ik deze uitmeet van het nieuwe printje dan meet ik ook ongeveer 1kOhm.
Aanvankelijk zou je denken dat de kleuren rood zijn maar ik gok toch dat het bruin is.
Hopelijk doe ik het juist. Gezien ik hier mee geen ervaring heb toch graag even jullie mening of ik het juist doe i.v.m. die kleurencode?

Ha Wtube,

Ja dat doet u goed het is een 1% weerstand maar, als de weerstand telkens defect raakt is het misschien wijs,
om naar de schakeling te kijken.
Vraag verbrand de weerstand of.....

Groet,
Henk.

Ja, dat is een 1k 1% metaalfilmweerstand.

Maar, waarom zou die ‘spontaan’ stuk gaan? Waarschijnlijk is er óók nog iets anders stuk.

Het is wel een mooie scherpe foto. Als je zo de voorkant én de achterkant van de print fotografeert kunnen we volgen wat er op zit en verder meedenken.

Maar die weerstand kun je sowiso vervangen.

Voordat het solderen/expirimenteren nou iets te tijdrovend wordt en je het printje niet beter maakt, kan je overwegen een schroefblokje, pinheader of iets erop te solderen. Dan kan je de weerstand gewoon omprikken als hij stuk gaat of toch de verkeerde waarde heeft.

Als je liever toch soldeert dan kan je er ook een lipje op solderen zodat je verder niet aan de printbaantjes komt.

Ik denk dat een 0,5W (kan meer warmte aan) 1k2 (1200Ω iets meer dus minder stroom) weerstand al een stuk beter gaat werken.

Je moet de oude even meten:

Op zondag 22 september 2024 17:10:11 schreef K7Jz:
Voordat het solderen/expirimenteren nou iets te tijdrovend wordt en je het printje niet beter maakt, kan je overwegen een schroefblokje, pinheader of iets erop te solderen. Dan kan je de weerstand gewoon omprikken als hij stuk gaat of toch de verkeerde waarde heeft.

Als je liever toch soldeert dan kan je er ook een lipje op solderen zodat je verder niet aan de printbaantjes komt.

Ik denk dat een 0,5W (kan meer warmte aan) 1k2 (1200Ω iets meer dus minder stroom) weerstand al een stuk beter gaat werken.

Je moet de oude even meten:
[bijlage]

Dit is misschien wel een idee. We zien wel.
Zoals hierboven ook nog is beschreven is over waarom deze telkens stuk gaat.
Het is niet dat dit vaak gebeurt hoor. Het is nu toevallig 2x gebeurt op een jaar tijd. Het is moeilijk uit te leggen maar het zou te maken hebben met de hoogfrequent van het lastoestel. Dit printje zit in een kastje die de automatische draadtoevoer gaat regelen van een lasrobot. En zo heel soms kan het gebeuren dat het hoogfrequent van het lastoestel overspringt naar het kastje met als gevolg dat dit printje stuk gaat. Enfin dat is wat de fabrikant me ooit had wijsgemaakt. Dus ja als ik deze weerstand kan vervangen is me dit al mooi. Bedankt voor het helpen meedenken.