Andre_avr
Golden Member
De schakelaar zit in een huis voor oudere bewoonster (96 jaar). Er zitten 4 schakelaars achter micro switches denk ik.
Links boven lamp 1 aan en uit.
Links onder lamp 2 aan en uit.etc
Hij is defect op links boven werkt niet goed.
Ik zie een printplaat achter de schakelaars.
Via google images kan ik het niet vinden.
Ik kan hem ook niet goed loshalen, ben bang dat het plastic scheurt en de bewoonster in paniek raakt.
Buren hebben dit ook gehad, daarna is elektricien gekomen die er een janboel van maakte en het allemaal vreemd/anders werkt.
Is deze schakelaar nog ergens te krijgen ?
Kan je een schakelaar of contactdoos in de buurt openmaken? Vaak zijn deze qua omliggend raampje precies hetzelfde en dan kan je achterhalen of het Niko, Jung, Gira of iets dergelijks is.
Via Google Lens vind ik niets dat er op lijkt.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
1.
Via google images kan ik het niet vinden.
Maak een foto recht van voren en probeer het nog eens.
2.
Ik kan hem ook niet goed loshalen, ben bang dat het plastic scheurt en de bewoonster in paniek raakt.
Als (1) niks oplevert en via dit forum geen suggesties komen is het wellicht na te maken (3D printen of gieten) waardoor je meer vrijheid hebt om het geheel te slopen en bij de print kunt komen.
Het zal een kwestie zijn van een defect schakelaartje.
Dan kan je dit topic volgen 
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166857
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt wat op een eaton schakelaar. die kan er gewoon uit, batterij zal ook wel vaker vervangen moeten worden, want dit kan zomaar eens een plakschakelaar zijn.
heb die onlangs ook in een woonhuis gezien. woningbouw had dat 15 jaar eerder laten maken bij een 100 huizen met de bouw omdat het goedkoper als draad trekken was. echter beginnen die dingen dus te etteren na wat jaren en dan lopen de kosten voor herstel op.
Dit is een schakelaar van het merk Niko uit de Nikobus domotica serie van de PR20 generatie. 20+ jaar oud. Redelijk zeldzaam.
Ik weet niet of hier daadwerkelijk elektronica in zit of dat het maar gewoon 4 drukknoppen zijn.
Zie je dat klein fijn 6mm breed gleufje midden bovenaan tussen de rand van de schakelaar en het middelste stuk? Daar kan je een platte schroevendraaier tussen steken en die dan gebruiken als hefboom om de knoppen los te wringen. Dan kom je op schroeven waarmee dat ding uit de muur te halen is.
In de zekeringenkast zal je Nikobus modules vinden die met deze schakelaar in verbinding staan. Wellicht allemaal vervangbaar door recenter spul, maar daar heb ik geen ervaring mee en weinig kans dat het recenter spul nog met het oudere spul kan spreken.
Kijk hier eens:
https://www.de-schakelaar.be/product/4288344/niko-32-060-03-pr20-2-hal…
Let op dit zijn enkel de toetsen, niet de schakelaar zelf.
Van conventionele PR20 is er nog bergen oude stock, maar die Nikobus PR20 is idd erg zeldzaam. Was overigens nooit erg populair in tegenstelling tot het huidige Niko Home Control.
Stel die vraag een keer op Bouwinfo.be onder de rubriek Technieken->Elektriciteit. Daar ga je ongetwijfeld nuttige reacties krijgen.
Dit helpt misschien ook. Vreemd genoeg veel in NL.
Andre_avr
Golden Member
Bedankt voor de reacties.
Dankzij jullie tips (newbeetl en swake) kon ik beter zoeken.
De schakelaar heb ik pdfje gevonden.
https://www.niko.eu/-/downloadfile/a080c3721985414c8a7da567011e5ceb
Nu eens kijken of ik de schakelknoppen naar Nederland verstuurd krijg,
Het item 05-64 is een duur dingetje waar al 50 euro op geboden wordt op marktplaats.
Goed gevonden.
Als je schrijft dat het ding soms nog werkt dan is de kans wel heel groot dat het probleem in deze kleine blauwe drukknoppen zit.
Dankzij de nieuwe gegevens kon ik een foto vinden van een iets anders exemplaar. Aan de ene kant drukknoppen en aan de andere kant soldeereilandjes.
Die drukknoppen zijn zeker en vast nog te vinden. En desnoods kan er één overgezet worden uit een knop dat niet of veel minder gebruikt wordt.
Kan je meten hoe groot (BxDxH) die zijn? Als je aan 12x12x7mm komt dan is dat gewoon standaard spul. bvb hier te verkrijgen, en wellicht nog elders veel goedkoper dan in deze kit https://www.aliexpress.com/item/4000102122349.html
Alle hoogtes en rond topje:
https://www.aliexpress.com/item/1005005837892168.html
Heb gezocht op= tactile switch 12x12
[Bericht gewijzigd door Swake op (20%)]
Andre_avr
Golden Member
Swake dank je.
Hoe meer ik over lees, hoe meer ik denk oeps dat wordt lastiger dan ik denk.
Het probleem is eerst losmaken. Mocht nou de schakelaar overlijden doen 4 lampen het niet meer. Dat durf ik oma niet aan te doen (oude leeftijd erg snel in paniek).
En die 4 schakelaars zit dus nog wat elektronica aan.
Ik heb eens gezocht, er zijn wel nieuwe schakelaars te vinden, maar dat is niet zo plug and play, die moet je opnieuw aan het nikobus programmeren. Dat kan wel weer aan de bus gehangen worden.
Bij de buren zijn 2 elektriciens 3 dagen
bezig geweest en het opgeleverd dat een drukknop van slaapkamer het licht van de keuken aangaat. En nog wat vreemde dingetjes.
Ik heb ook nog geen lekker cursusmateriaal gevonden of een handleiding. Wel 1 youtube filmpje.
Wel zag ik op de voorgestelde fora een topic dat niko dit nog wil repareren als je de schakelaar weet los te krijgen.
Liefst zou ik zo nico bus en controller even thuis hebben om te oefenen, maar dat spul is loeiduur.
Jouw probleem is de reden waarom ik huiverachtig sta tegenover domotica.
Dit is geen smartphone of tablet die je even vervangt maar een systeem dat een redelijke levensduur en mate van continuïteit en serviceability moet hebben en dat dan nog tegen een aanvaardbare kost.
Vroeg of laat loopt m.i. elk domoticaproduct tegen zo’n grens.
Andre_avr
Golden Member
Update:
Niko nederland gebeld,verwijst naar niko belgie, niko belgie verwijst naar firma die toevallig in straal van 25 km zit.
Er blijkt nog 1 persoon te zijn die service doet aan andere ouderenflat.
Deze vriendelijke persoon heeft na terugbelverzoek echt teruggebeld en aangegeven evt telefonisch assistentie te willen geven bij het programeren (en als ik alles door de war gooi het ook kan herprogrameren).
Op advies een ongebruikte drukknop in huis toe wijzen aan de desbetreffende lamp.
Morgen ga ik kijken of ik het voor elkaar ga krijgen. Als dat lukt, ga ik daarna op jacht naar schakelmateriaal met 4 druktoetsen.
Zonder dit forum had doodlopende weg geweest. Dank voor alle hulp
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 29 september 2024 18:15:47 schreef New Beetle:
Jouw probleem is de reden waarom ik huiverachtig sta tegenover domotica.Dit is geen smartphone of tablet die je even vervangt maar een systeem dat een redelijke levensduur en mate van continuïteit en serviceability moet hebben en dat dan nog tegen een aanvaardbare kost.
Vroeg of laat loopt m.i. elk domoticaproduct tegen zo’n grens.
een beetje domotica gaat wel even mee, heb al systemen verkregen uit de jaren 80 en 90 die toch wel einde levensduur waren. het domotica spul wat met telefoon en internet communiceert is helaas een stuk sneller bejaard en niet meer bruikbaar, toch hoeft dan niet meteen alles vervangen te worden, maar enkele modulen. ook het goedkope domotica spul niet, wat draadloos werkt en elke module netvoeding nodig heeft of op batterijen werkt. des te uitgebreider het systeem is des te eerder dat delen achterhaald worden en vervangen dienen te worden om nog bruikbaar te zijn met gsm enz. een vrij kaal systeem met wat schakelactoren alleen lokale bediening kan vlot 30 jaar halen. maar ik zie dergelijke systemen ook in de uitgebreide luxe uitvoering en dan is geld het probleem meestal ook niet, men wil een goed werkend systeem in huis en als dat betekent dat er na 15 jaar wat vervangen/ omgeprogrammeerd moet worden dan is dat maar zo.
Dank Andre voor de update. Het komt wel goed.
Zelf heb ik een voorkeur voor KNX. Het bestaat al lang en zal nog lang bestaan. De hoofdreden hierachter is dat het niet 1 bedrijf is dat er achter zit maar honderden.
Wanneer in een gebouw een kwalitatieve gestructureerde bekabeling aanwezig is dan kan het domotica systeem na zovele jaren relatief eenvoudig aangepast of zelfs vervangen worden.