sorry, beetje domme vraag, maar het is vrijdag middag en mijn hoofd is niet meer helemaal scherp 
Ik heb een issue met een leddriver die raar gedrag vertoond. Wat ik wil monitoren om te kijken of het de leddriver zelf is of de aansturing.
Het betreft ene leddriver IC dat een 0 - 1.25V stuur spanning heeft en daarbij een constante stroom tussen zeg 170mA en 650mA maakt.
Ik wil de input spanning vs de uitgang stroom loggen over tijd.
Ik heb een datalogger die analoge ingangen heeft tot 3,6V.
Om te uitgangs stroom te loggen moet ik dus een shunt in de lijn naar de led string zetten.
De leddriver heeft een uitgangs spanning van 48V.
klopt het dat ik met een dikke 5 ohm weerstand, dus tot een spanning van 3,25V kan meten bij de volledige led stroom van 650mA?
het enige waar ik denk ik rekening mee moet houden is dat er effectief dus nog maar 48 - 3.25V naar de ledstrip gaat? Ik weet niet meer precies, maar meende dat de 48V krap aanwas en net genoeg voor het aantal led's in serie. Ik kan de shunt natuurlijk verkleinen, maar daarmee verklein ik ook de resolutie van mijn meting.
Moeten wel wat vermogen kunnen verstoken die weerstanden denk ik? 650mA * 650mA * 5 is een ruime 2 Watt, of reken ik verkeerd?
Ik zou eerder een 1 ohm weerstand nemen. Minder spanningsverlies en minder warmteontwikkeling. En het rekent makkelijker.
Klopt, maar dan is de resolutie ook weer een stuk kleiner. Als ik genoeg spanning over heb dan maakt die 3 a 4 volt niks uit gezien het toch een CC driver is
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Houd er ook rekening mee dat het signaal naar de leds een soort PWM kan zijn, wat niet iedere multimeter goed kan beoordelen...
ik gebruik een labjack, die heeft voor zovel ik weet geen stroom inputs. Ik wil meerdere spanningen synchroon meten, om een issue in kaart te brengen.
Op maandag 30 september 2024 08:27:42 schreef Stijnos:
ik gebruik een labjack, die heeft voor zovel ik weet geen stroom inputs. Ik wil meerdere spanningen synchroon meten, om een issue in kaart te brengen.
Met welk programma gebruik je labjack, met Profilab-Exper4.0 of anders?
Op maandag 30 september 2024 08:27:42 schreef Stijnos:
- Analoge ingangen, 12 bit, 0...2,4 V of 3,6 V, single-ended of differentieel
Dan heb je met 12bit ook met 1R nog meer dan genoeg resolutie.
Op maandag 30 september 2024 09:35:32 schreef Lambiek:
[...]
Met welk programma gebruik je labjack, met Profilab-Exper4.0 of anders?
gewoon met de standaard bijgeleverde software was het plan.
Heb de 1 ohms besteld. Gaat me niet persee om de eenheid te meten, maar ik zie een sprong in het licht die ik software matig niet kan verklaren, dus wil op ingang en uitgang van de driver monitoren, of die sprong ook echt als input op de driver zichtbaar is.
[Bericht gewijzigd door Stijnos op (35%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 27 september 2024 16:04:36 schreef Stijnos:
sorry, beetje domme vraag, maar het is vrijdag middag en mijn hoofd is niet meer helemaal scherpOm te uitgangs stroom te loggen moet ik dus een shunt in de lijn naar de led string zetten.
Wat jij wil/doet kan niet met een shunt, dat doe je met een serie of voorschakelweerstand.
Een shunt is een weerstand die parallel staat aan een meter of gebruiker.
Het gebruiken van de juiste termen is best belangrijk om misverstanden te voorkomen. De titel van je post klopt dus ook niet. 
@vergeten, lees de openingspost nog maar goed. Hij heeft het echt over een shunt en daar wil hij de spanning over meten.
Op maandag 30 september 2024 10:58:32 schreef vergeten:
[...]
Wat jij wil/doet kan niet met een shunt, dat doe je met een serie of voorschakelweerstand.
Een shunt is een weerstand die parallel staat aan een meter of gebruiker.Het gebruiken van de juiste termen is best belangrijk om misverstanden te voorkomen. De titel van je post klopt dus ook niet.
yeah whatever. Als ik stroom met een spanningsmeter wil meten dan plaats je een weerstand in serie. Zover ik weet gebruik je in die situiatie ook de term shunt. Iedereen weet in ieder geval wat ik bedoel toch.
Maar, ik heb weerstanden besteld. Zal van de week eens de meet opstelling in elkaar steken
Inderdaad, een shunt staat altijd parallel.
In dit geval dus parallel aan de spanning-meter zodat je stroom kunt meten. Niks mis mee.
Op maandag 30 september 2024 12:48:43 schreef Stijnos:
yeah whatever. Als ik stroom met een spanningsmeter wil meten dan plaats je een weerstand in serie.
Precies, gewoon in serie met de belasting.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 30 september 2024 12:40:59 schreef KlaasZ:
@vergeten, lees de openingspost nog maar goed. Hij heeft het echt over een shunt en daar wil hij de spanning over meten.
Hij schrijft: "in de lijn naar de ledstring", dat is toch echt een serieweerstand geen shunt!
Op vrijdag 27 september 2024 16:04:36 schreef Stijnos:
Om te uitgangs stroom te loggen moet ik dus een shunt in de lijn naar de led string zetten.
gast, iedereen weet hier wat ik bedoel en ook in die opstelling heb je het over eens shunt die je idd als serie weerstand plaatst.
Als je je wiki pagina iets verder had gelezen, dan zag je dat het in deze situatie ook gewoon een shunt is.
Dit soort gezanik om terminologie voegt hier niks toe
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het correct was, voegde het wat toe want duidelijkheid is altijd handig. Het punt is inderdaad dat een foute correctie juist afleidt in plaats van toevoegt.
Zoals dekees al opmerkt, staat de shunt parallel aan de meter. Het is dus gewoon een shunt, ook al staat hij daarnaast toevallig óók met iets anders in serie.
Verder denk ik dat je redenatie klopt en met die 1 ohm weerstanden zal je een eind komen.
Geheel overbodig nog wel de opmerking dat je zoiets in de massadraad meet (tenzij het een zwevende meting is) en dat het misschien geen kwaad kan om enige vorm van overspanningsbeveiliging te gebruiken als je meetinstrument daar niet zelf in voorziet.
maakt toch niet uit of je hem in de massa kant plaats of direct vanuit de leddriver? De stroom is in heel de kring gelijk zou ik zeggen.
Die overspannings beveiliging is idd een puntje, maar zoveel stroom zal er normalieter niet kunnen lopen. en dat risico neem ik voor nu voor lief
[Bericht gewijzigd door Stijnos op (35%)]
Als je potentiaalvrij kunt meten maakt dat niet uit inderdaad, maar ik geloof niet dat die labjack zwevende ingangen heeft. Dus dat is wel iets om op te letten.
@ Stijnos,
Wat voor type labjack heb je eigenlijk? , daar zijn er verschillende van. Gewoon uit nieuwsgierigheid, voegt verder niets toe aan je vraag.
Maar ben het met mijn voorgangers eens, je kunt de shunt het beste tussen je belasting en de massa zetten.
ik wilde meten met deze https://labjack.com/products/u3
ik ga de weerstanden in de massa aanlsuiting zetten, kan er gelukkig aan beide kanten volledig bij
Oké, je hebt dus maar vier analoge ingangen op de U3-HV. Wel 0 tot 10VDC en ze zijn beveiligd volgens de datasheet. Moet kunnen dus.
Wel een leuke module. 
als ik het zo lees, heeft hij 4 dedicated analoge ingangen, maar kun je tot 16 analoge ingangen configureren. Moet weer even uitzoeken hoe dat zat, want het is alweer wat jaartjes geleden dat ik dat ding gebruikt heb.