Ik heb deze labvoeding van velleman:

https://www.allekabels.nl/laboratoriumvoeding/15466/1294150/labvoeding…

Nu heb ik constant het probleem dat als ik aan de draaiknop draai om bijvoorbeeld het voltage omhoog te zetten, dat het voltage alle kanten op “springt”. Elk tandje zou +1 volt moeten zijn, maar hij springt bij elk tandje willekeurig +4, -2, +14 etc (volledig willekeurig dus).

Als ik even een seconde of 10 op en neer draai lijkt het nauwkeuriger te gaan maar ook dan niet exact, en een week later heb ik weer hetzelfde probleem. Op kantoor heb ik dezelfde labvoeding maar dan van een ander merk (weet even het merk niet maar ziet exact hetzelfde uit) en daar heb ik dat probleem nog niet gemerkt.

Hoe kan ik dit verhelpen?

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door bbuster op (10%)]

Voor zover ik weet is de draaiknop een "rotary encoder". Deze schoonmaken of een nieuwe van betere kwaliteit erin zetten.

Zoals Hugo al zegt.
Kijk of je er contactreinigen in kunt spuiten.

Ik ga eens kijken of ik contactspray heb liggen. Anders de voeding eens uit elkaar halen en zoeken naar een vervangende encoder

Ik heb exact dezelfde voeding staan maar dan met het merk Tenma erop in de plaats van Velleman.

Ik had ook dezelfde problemen met de encoder. Schoonmaken hielp niet dus heb ik die maar vervangen. Ik heb toen deze gebruikt: 688-EC11E15204A3 van bij Mouser. Die heeft wel nog een extra schakelaar maar dat maakt niet uit.

Flink wat jaren geleden heb ik een Rigol DS1052E gekocht en de encoders daarin begonnen ook al snel te haperen. Ik heb er tot nog toe 1 vervangen maa er moeten er meerdere vervangen worden. Eigenlijk schandalig want ik heb m'n scoop nooit veel gebruikt. Misschien dat ik hem 2x per jaar aan zette.

Bij encoders wordt vrij vaak een fout gemaakt in het schema. Dan worden er kleine keramisch econdensatoren toegevoegd om contact dender te filteren, maar als er dan geen serie weerstanden tussen de condensatoren en de encoder schakelaars zitten, dan leveren zelfs kleine keramische condensatoren zeer hoge piekstromen als ze worden kortgesloten door de encoders. En van die hoge stromen gaan de encoders kapot na een tijdje.

Mijn OWON scope had hetzelfde euvel. Uiteindelijk kon Eleshop mij een nieuwe print met encoders leveren gelukkig. Het probleem was denk ik niet gebrek aan condensatortjes en\of weerstandjes maar gewoon het smeerspul van de spindel dat naar binnen gekropen was. Bij mijn autoradio werkte kontaktspray. Hoe dat op termijn uitpakt weet ik nog niet. In ieder geval al twee jaar geen probleem meer.

vet in die rotary encoders is het punt niet, daar hoort vet in te zitten. had er pas 1 die wel nog draaide, maar de toets middenin was dood. het pinnetje was gewoon weggesleten van het draaien aan de knop. met de bout even een bultje gemaakt op de askop in de encoder en weer in elkaar gezet, toets werkt weer.