Bij het openen van de tv viel meteen de zwarte vlek op de powerprint.
Nu is mijn vraag hoe kan een condensator waar 2kv op staat kapot gaan.
De waarde 101K is volgens mij 100 pF of heb ik het mis. De zekering van
5 amp. is ook stuk. Is deze niet te zwaar. Heb geen schema van dit toestel
kunnen vinden weet iemand het ?.
Met vriendelijke groet.
Bert

Nu is mijn vraag hoe kan een condensator waar 2kv op staat kapot gaan.

Door er meer dan 2kV op te zetten? En dat is niet zo denkbeeldig/hypothetisch als het op het eerste gezicht misschien wel lijkt. Een korte spanningspiek die boven de rating van de condensator uit gaat kan al voldoende zijn.

Inderdaad 100p. De werkspanning is in principe ruim voldoende in de meeste van dit soort toepassingen, maar die dingen rammelen letterlijk stuk *). Dit was in het CRT tijdperk al een zeer gebruikelijk probleem (bij Philips structureel in sommige ontwerpen vanaf het FL chassis, maar zelfs in de K40 gingen ze soms al stuk). Er kan een 3kV in, overgedimensioneerde blijven langer heel.

In elk geval niet te lang bij stilstaan, er is geen externe oorzaak, dus nieuwe condensator erin en de gevolgschade oplossen.

Met een beetje geluk is de enige gevolgschade iets als een zekering of zekeringweerstand.

*) piezo-electrisch effect, ik denk dat dat de hoofdoorzaak is en de slijtage dus mechanisch, maar als ik ernaast zit wellicht materiaalfoutjes of dielectrische verliezen waardoor er een hotspot ontstaat. Of een combinatie van al deze factoren en nog meer.

P.S. In het genoemde FL chassis stopte ik er een foliecondensator in, ook 2kV. Ging nooit meer stuk. Bij 100p kom je eigenlijk altijd op ceramisch uit. Dan dus wat meer overdimensioneren.

Hi Maarten,

De keramische schijfcondensatoren werden gebruikt omwille van het betere EMC gedrag bij "self polution", met andere woorden om "spook" bij antenne applicaties in de lagere VHF I, VHF III frequenties te vermijden. Bij de 100Hz applicaties gingen deze schijfjes sneller sneuvelen, vooral de BN versies. De HR en HR R waren stukken beter (Tangens delta kleiner).. Maar TV herstellers vonden dit niet zo erg om deze herstelling uit te voeren; software en "now and then" fouten waren daarentegen veel lastiger om te localiseren en te verhelpen :D. De R versie van de foto hierboven ken ik niet...

Bedankt voor de informatie. Inmiddels bij EOO de condensator besteld en vervangen ,de zekering een nieuwe in gesoldeerd. En we hebben weer beeld. Groetjes

Die condensatoren gaan vaker stuk spontaan. Vervanging is normaal weer werkende.