ik ben met een projectje bezig waarbij ik een 250W continue belasting nodig heb om een accu leeg te trekken en ik dacht aan een micro inverter.
dus kocht ik zo eentje van 260W uit china.
MAAR... dat ding is dus crap. doet niks met MPPT maar denk enkel PWM.
de 260W doet niks aan begrenzing, hang je er een accu aan, dan trekt die meer dan 300W en zal vermoedelijk zichzelf opblazen.
en dat staat ook in één van de reviews
zou er een manier zijn om die te begrenzen of moet ik zelf de moeite niet doen het ding open te maken?
de enige begrenzing die ze nu hebben, is de beperking van het zonnepaneel. hang er dus een paneel aan van 400W en KABOEM.
de accuspanning naar omlaag trekken om de MPPT te beinvloeden doet dus ook niks.
maar bij het starten gaat die wel langzaam omhoog. ziet spanning, trekt 0,5A, 1A, 3A.... zo tot over 10A.
als ik een manier vind om die bv ineens op 3A te kunnen vasthouden...
had het eigenlijk in de beschrijving moeten lezen
• Do NOT exceed PV panel(s) power over the inverter max input power.
het liefst zou ik een 'budget' inverter vinden die ik ergens tussen 100 en 300W kan begrenzen met een signaal.
enphase IQ series zou het ondersteunen. daar heet het PEL (power export limiting) maar dan moet je stroomspoelen enzo gebruiken en zo een enphase gateway.
ik wil gewoon een signaal kunnen sturen met arduino om het vermogen te regelen.
AP systems heeft het ook, maar daar moet je die ECU-C kopen van 149€ en alweer moet die stroomspoelen hebben in de meterkast
omdat ik dan de energie weggooi en lijkt me wel handig om die te recuperen.
ik wil een tester maken voor ebike batterijen die met 250W de ebike batterijen leeg trekt. een arduino meet de spanning en stroom elke seconden en zet dit in een tabel.
op het oude systeem gooide ik dat gewoon in weerstanden (3stuks electrische 230V kachels parallel op 36V).
nu leek het mij handig om overdag met de zonnepanelen die accu's op te laden en savonds, als de zon weg is, de test te starten om die 500-700Wh te recuperen.
in een volgende fase, hang ik al mijn ebike batterijen aan het systeem, en kiest ik smorgens dan een 'volle' accu om mee te gaan fietsen. de rest kan overdag dan opladen.
als bijkomende functie wil ik dan bv dat die accu's bijspringen als het energieverbruik in huis te hoog wordt (capaciteitstarief in belgie).
een soort van mini home battery met beperkt vermogen. om de pieken wat te spreiden
als ik een 800W zonnepaneel omvormer kan aansturen dat die pakweg 100W uit de accu trekt, is dat voor mij ook goed
alleen, deze 260W inverter is niet begrensd op 260W en blaast zichzelf op als die aan een accu hangt.
en de andere systemen (enphase, APsystems,...) hebben allemaal een eigen communicatiesysteem en sturen de boel aan met hun eigen controllers (die dan ook beperkt zijn tot meetspoelen in de zekeringkast om zo de injectie op O te houden).
dat hoef ik niet. liefst een omvormer die ik met bv 0-10V dan kan aansturen als 0-100% van je vermogen produceren
Veel MPPTs hebben een beperkt ingangsvermogen.
Bij bv een Victron MPPT of een Enphase Micro omvormer staat dat ook specifiek vermeld in de datasheets. Een MPPT gaat zoeken naar het perfecte MPPT punt. Lage spanning, hogere stroom. En als die spannning heel laag is kan (of de MPPT bv besluit de ingang nagenoeg kort te sluiten) dan zal de stroom natuurlijk hoger worden, zelfs hoger dan de fets/koeling aankan.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-SmartSolar-ch…
Aangezien een accu geen limiet heeft gaat het dus mis... Met een serieweerstand kun je dat natuurlijk beperken maar of je dat moet willen.
Kwa microinverter zou je ook eens kunnen kijken bij Hoymiles.
https://github.com/ohAnd/dtuGateway
waarschijnlijk zoekt de invertor wel naar het MPPT punt, maar bij een batterij zit dit punt bij een stroom waarbij de batterijspanning nog maar de helft is van de openklemspanning. Dat maakt,mocht het lukken, dat er vreselijk grote stromen zouden gaan lopen, ver boven de toegelaten stroom van de batterij, en de batterij zou evenveel vermogen als het geleverde vermogen intern opstoken.
kortom het MPPT idee dat je voor panelen doet kan je niet gebruiken op een batterij. panelen zijn vooral een stroombron, batterijen een spanningsbron.
de chinese verkoper had gelijk, de klagende klant verteld nonsens 
Een weerstand of gloeilamp in serie zetten met de ingang. Dan zakt de ingangsspanning zo ver dat de inverter z'n max vermogen niet haalt.
Op woensdag 2 oktober 2024 09:21:45 schreef RP6conrad:
Vermogen begrenzen door enkele strings van het zonnepaneel afdekken ?
ik heb geen zonnepanelen, die omvormer zit aan een 36V ebike accu
Op woensdag 2 oktober 2024 09:51:15 schreef kris van damme:
kortom het MPPT idee dat je voor panelen doet kan je niet gebruiken op een batterij. panelen zijn vooral een stroombron, batterijen een spanningsbron.de chinese verkoper had gelijk, de klagende klant verteld nonsens
ik hoef dat MPPT ook niet te hebben.
ik had vroeger een enphase IQ7 omvormer. ik hang die aan 2 lood accus en die trok de accu's leeg tot ze onder de 20V waren.
de output was gewoon 240W. (was mijn lood accu tester voor mijn electrische scooter)
en dat is precies wat ik nu weer wil om ebike batterijen te testen. een continue belasting van de accu met 240W wat de spanning ook is (tot ze leeg is natuurlijk).
bij mijn systeem zit er een arduino tussen die spanning en stroom meet (en grafiek van maakt).
die detecteerd zelf de accu (bv 36V detecteerd als 10S en dan zet die vanzelf de 'leeg' spanning op 31V) waarbij hij de omvormer van de accu afkoppelt als die ondergrens bereikt is.
zonder ondergrens kan ik dus ook een li-ion compleet leegtrekken voor ik ze afvoer.
nu die chinese omvormer van 260W doet helemaal geen 260W maar zit te PWM'en wat die maximaal kan.
er kwam gisteren meer dan 310W uit (had 260W huis verbruik en bij inschakelen toonde de digitale meter ineens 55W injectie).
er zit dus helemaal geen vermogenbegrenzing op van 260W. dus bij verder opzoeken op ali van dit soort inverters, kwam ik die ene zijn feedback tegen dat zijn ding kapot was na 5x gebruiken.
precies wat dus ook bij mij zal gebeuren.
resten mij 2 dingen:
1) in dat ding misschien wat kunnen aanpassen zodat die toch begrenst is
2) ding in de vuilbak en andere omvormer aanschaffen.
ik heb GEEN panelen meer van minder dan 260W, dus overal waar ik die omvormer ga gebruiken, ga ik de boel opblazen. dus elders gebruiken zitten er ook niet in.
Op woensdag 2 oktober 2024 09:56:30 schreef Zonnepaneeltje:
Een weerstand of gloeilamp in serie zetten met de ingang. Dan zakt de ingangsspanning zo ver dat de inverter z'n max vermogen niet haalt.
dat zou je denken, maar helaas.
op 40V zat die vrolijk 10A te trekken, en op 34V zat die nog altijd 10A te trekken.
die omvormer van mij werkt van 18 tot 60V en trekt zich niks aan van de spanning. bij een MPPT regeling zou die dat wel doen.
ik denk dat die stroom hem uiteindelijk ook zal nekken
deze persoon maakte een heeeeel simpele grid inverter op een accu, en met een potmeter kon die het vermogen regelen.
https://www.youtube.com/watch?v=fZB8Z82fXH0&ab_channel=AKIOTV
dit chinese ding is dus slechter gebouwd, OF... die staat gewoon ingesteld om maximaal te halen wat er te halen is
Je kunt een DC-DC stepdown converter met stroom begrenzer nemen.
Bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com/item/1005007170758874.html?spm=a2g0o.cart.0.…
Daar kun je als het ware een stroombron van maken.
Ik heb de 120W versie hiervan, de 260/300/350W versie zijn allemaal identiek van binnen. Het is absoluut geen PWM, maar er zit een fout in de code waardoor je elke dag de spanning van het zonnepaneel even moet loskoppelen zodat de PIC gereset wordt en weer de MPPT-spanning kan vinden.
Deze werkt overigens exact hetzelfde als de Soladin stekkeromvormers, wellicht dat deze gewoon een vast percentage van de open spanning van het zonnepaneel aftrekt om zo de MPPT-spanning te bepalen...
De omvormer heeft een rendement van ongeveer 85-90%, je moet iig hem even openmaken want de makers vergeten steeds de plastic bescherming van de heat pads van de push-pull mosfets te verwijderen waardoor ze veel te heet worden. Deze push-pull converter wordt aangestuurd door de PIC en maakt 400V wat rechtstreeks de zelfoscillerende H-brug ingaat, en er zit een heel klein blauw transformatortje naast als eilandbeveiliging.
Ook geen wonder dat hij kapot gaat want hij is enkel geschikt voor zonnepanelen, een accu kan onbeperkt stroom leveren zonder dat de spanning abrupt inzakt zoals bij een zonnepaneel dus dat gaat nooit lukken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@fcapri Ik gebruik de ToolkitRC M9 lader/onlader waarbij je met het ontladen van een te testen accu via de batterijrecycler functie een andere accu kan opladen.
https://hobbyking.com/nl_nl/toolkitrc-m9-1-8s-20a-600w-dc-multifunctio…
heb deze gevonden.
een solar omvormer waar ook een accu aan kan, en in de app kan je instellen hoeveel wat die moet terugleveren.
bv instellen van 20h tot 8h smorgens moet je 100W opwekken uit de accu
EcoFlow 800W Powerstream grid-inverter
ding kost 145€ ongeveer, heeft een solar ingang en een 48V accu ingang.
de accu ingang is heel specifiek, maar op de solar ingang kan je redelijk wat verschil spanningen kwijt
dan een 'slimme' lader maken die ik kan aansturen als er zonnestroom overschot is om de accu te laden
voor mijn ebike test systeem heb ik 2 IQ7 aangeschaft die 240W doen. heb er ervaring mee en die doen het 100% zeker goed.
25€/stuk betaald
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 2 oktober 2024 10:10:13 schreef fcapri:
dit chinese ding is dus slechter gebouwd, OF... die staat gewoon ingesteld om maximaal te halen wat er te halen is
1) die reviewer is een idioot, de chinees heeft gelijk: Je kan die dingen niet zomaar aan een accu hangen. Dat het soms werkt wil niet zeggen dat het altijd werkt.
2) "maximaal halen wat erte halen is" dat is precies wat MPPT betekent. Dus m.i. niet zeuren als ie dat doet.
3) Als jij 10A ziet bij 40V (400W) en bij 34V (340W), dan zou het kunnen dat het max vermogen van dat ding niet dde "constante" is van de max van het apparaat maar dat die 10A de max van het apparaat is. Dan beschermt ie zichzelf dus door niet meer dan 10A aan de ingang te trekken. Die accu van jou kan heus wel meer, dus kennelijk zit ie ergens te begrenzen.
Veel zonneomvormers (ook grote van gerenommeerde merken!) geven op: Max te installeren vermogen aan zonnepanelen. Dat zou iets dergelijks kunnen zijn van dat hij dus niet intern begrenst, maar er op vertrouwt dat de zonnepanelen voordat DAT max vermogen bereikt wordt het beschikbare vermogen gaan beperken.
bij grote omvormers is de combinatie van belang.
een maximale kortsluitstroom en een maximale ingangsspanning. mijn omvormer (5kW) mag geloof ik 9KW aan de ingang hebben. max 1000V en max 17/15A op ingangen A/B.
MPPT is 295 tot 800V.
dus 295V x 17A op ingang A = 5015W
295V x 15A op ingang B = 4425W
en daar zit je dan ongeveer met je 9000W.
zijn max MPPT spanning is 800V. daar zal die dus geen 17A meer laten lopen maar slechts 3A. zal vanzelf de stroom begrenzen voor die 5KW. en dat doet die chinees dus niet
nu heb ik een IQ7 240W micro omvormer van gekocht en die doet het prima. geen nare geluiden, geen overdreven stroom.
op 20V ingangsspanning zal die 12A trekken
op 40V ingangsspanning zal die maar 6A trekken. niet zoals die chinees die dan 12A op 40V probeert te doen.
die IQ7 begint HEEEEEEEEEEEEL langzaam stroom te trekken (logs van het prototype ebike accu tester)
500sec;34.9V;0.2A;8.2W;0.58mAh;20.38mWh;(BinAmp:10 - Binvolt:541)
505sec;34.9V;0.2A;8.2W;0.91mAh;31.70mWh;(BinAmp:10 - Binvolt:541)
510sec;34.9V;0.2A;7.3W;1.20mAh;41.87mWh;(BinAmp:9 - Binvolt:540)
515sec;34.9V;0.4A;14.6W;1.78mAh;62.21mWh;(BinAmp:18 - Binvolt:540)
520sec;34.9V;0.4A;12.2W;2.27mAh;79.16mWh;(BinAmp:15 - Binvolt:540)
525sec;34.9V;0.5A;17.1W;2.95mAh;102.89mWh;(BinAmp:21 - Binvolt:540)
530sec;34.9V;0.5A;16.3W;3.60mAh;125.49mWh;(BinAmp:20 - Binvolt:540)
535sec;34.8V;0.6A;21.9W;4.47mAh;155.94mWh;(BinAmp:27 - Binvolt:539)
540sec;34.9V;0.5A;16.3W;5.12mAh;178.54mWh;(BinAmp:20 - Binvolt:540)
545sec;34.8V;0.8A;29.2W;6.29mAh;219.14mWh;(BinAmp:36 - Binvolt:539)
551sec;34.8V;0.6A;21.1W;7.13mAh;248.46mWh;(BinAmp:26 - Binvolt:539)
556sec;34.7V;0.8A;28.4W;8.27mAh;287.87mWh;(BinAmp:35 - Binvolt:538)
561sec;34.7V;0.9A;31.6W;9.53mAh;331.77mWh;(BinAmp:39 - Binvolt:538)
566sec;34.7V;0.9A;30.8W;10.76mAh;374.55mWh;(BinAmp:38 - Binvolt:538)
en stopt uiteindelijk op een 8.2-8.3A
1072sec;32.1V;8.0A;255.8W;576.23mAh;19190.29mWh;(BinAmp:341 - Binvolt:498)
1077sec;32.1V;8.3A;266.6W;587.78mAh;19560.52mWh;(BinAmp:356 - Binvolt:497)
1082sec;32.0V;8.3A;265.3W;599.28mAh;19928.97mWh;(BinAmp:355 - Binvolt:496)
1087sec;32.0V;8.2A;263.3W;610.73mAh;20294.60mWh;(BinAmp:353 - Binvolt:495)
1092sec;32.0V;8.3A;264.0W;622.20mAh;20661.27mWh;(BinAmp:354 - Binvolt:495)
die chinees heeft zeker gelijk, je kan niet zomaar een accu aan een solar omvormer hangen, maar er zijn er ook genoeg waar het wel kan. maar dat was mijn punt niet. die koper heeft zijn omvormer opgelazen door een accu aan de ingang te hebben. en de mijne zal dezelfde weg opgaan, opgaan in rook.
die ecoflow van hierboven is er prima voor geschikt, en mijn enphases ook.
wat je ook aan een enphase aanbied, die aanvaard het en zal proberen 240W op het net te zetten. van 20 tot 48V.
de max dat ze aangeven is in worst case scenario.
de IQ7 zou 235 tot 350W panelen aankunnen. ik heb die thuis gebruikt met 2x 240Wp parallel erop. dat is 480Wp. en die is niet opgeblazen.
mijn panelen hadden een kortsluitstroom van 8A, dus 2 parallel is 16A.
in principe kan de IQ7 maar 15A aan en dat is de uppergrens. maar dat doet een paneel niet bij normale werking.
ik heb er ook loodaccu's van mijn e-scooter mee leeggetrokken. die accus doen vlotjes 150-200A en ook daar liep er maar een 10A naar de omvormer.
die chinese omvormer zou 260W max zijn, maar met een accu eraan gaat die over de 310W heen en begint dan een geknetter lawaai te maken. ik trok alvast de stekker eruit. ik had daar verwacht dat die zou stoppen aan 260W, net zoals een IQ7 doet op 240W.
nu staat het ook op de behuizing:
Max Input Power 260W.
rated output power 250W.
er is dus geen max uitgangsvermogen zoals een IQ7 heeft, maar een max ingangsvermogen
. er mag max 260W IN, en afhankelijk op welke spanning zal die er ongeveer 250W van op het net zetten. doet die dus niet. die zet gewoon 315W op het net en trekt meer aan de accu zijde.
de test accu is ook niet van de gezondste en die zakt aardig in spanning als je 10A eruit begint te trekken (zelf met 8A hierboven zakt die aardig in.
op 5min tijd van 35V naar 32V en daarbij nog maar 0,5Ah geleverd te hebben.
de accu is aan het opladen nu, morgen een complete accu test uitvoeren van 42 naar 31V (nu greep de bms in en ging alles uit).
ik neem de chinees mee om op het werk eens uit elkaar te trekken om binnenin te kijken.
maar mijn testsysteem zal met IQ7 blijven. 240W continue belasting wat de accuspanning ook is. PRIMA om een ebike motor te simuleren.
zou leuk zijn als ik die chinees kan begrenzen op pakweg 100W. mijn nacht verbruik is 130W. dus dan zou ik met een 1kWh accu dus mijn nachtverbruik voor 80% neutraliseren, 365dagen per jaar.
misschien met PWM een dikke elco op spanning houden, die zal inzakken als de omvormer er dus teveel stroom uittrekt.
met een aantal ebike batterijen parallel en een laadsysteem als er injectie stroom van de panelen is, kan ik veel winst maken (ik krijg 2ct/kWh aan injectie en betaal 28ct aan verbruik).
1kWh overdag opladen bij injectie, verlies ik 2ct dus per dag.
1kWh dan snachts uit die accu halen, win ik 28ct per dag.
met een 5kW accu kan ik een paar dagen overbruggen om te kunnen laden, en zolang er zon is dagelijks, doe ik 20% laadcycles, das prima voor de levensduur dan
fotos gevonden online van het ding. er zitten 3 instel potmeters in (VR1-VR2 en VR4...)
Aan mijn accu heb ik een Ecoflow Powerstream.
net 110 euro en met de app kun je het geleverde vermogen instellen in stappen van 10W tussen 0 en 600.
ja, die staat hierboven ook gemeld. ga ik ook kopen nu.
maar zou leuk zijn om die chinees ook eens te kunnen bekijken en eventueel begrenzen.
panelen van 260W of minder zijn ook niet meer te vinden dus wordt die haast onbruikbaar.
kan die eventueel wel eens aansluiten op een klein paneel binnen achter een raam. alle beetjes helpen in de winter
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is met specs van chinezen en westerse bedrijven altijd nog maar de vraag wat er gespect wordt.
Vergelijk een standaard 12V 1A adapter: Dat blijkt dus te zijn: "12V +/- 10%, 0-1A". En er staat dus niet expliciet bij dat het ding in constant-current mode gaat als je meer dan 1A probeert te trekken.
Je chinese adapter staat op:
Op donderdag 3 oktober 2024 22:42:30 schreef fcapri:
nu staat het ook op de behuizing:
Max Input Power 260W.
rated output power 250W.
Dat zou dus best een GEBIEDENDE spec "max input power 260W" kunnen zijn. En dan dus "rated output power" van 250W: 10W aan verliezen in het ding zelf.
En als je buiten de (gebiedende) specs gaat, mijn voorbeeld is dan van die 12V 1A adapter, dan mag het ding doen wat ie wil. Bijvoorbeeld "kapot gaan" of "uit en na inputspanning er af, weer aan".
Jou chinese omvormer lijkt op weg naar "kapot gaan" en dat is "binnen spec" als de "max input power 260W" door jou overschreden wordt.
Wat je kan doen is je arduino een PWM laten maken (beetje snel: 100kHz plus of zo) en dan een spoel-condensator er achter hangen. Als ie merkt dat de actuele power > 260W is, dan schroeft ie de PWM omlaag. DAN houdt je je aan de "max input power 260W" en hoort het ding niet stuk te gaan.
Maar zo'n 600-800W ding voor 150 euro dat is een primia oplossing. Ik ga volgende week eens kijken en evt zo'n ding bookmarken. Misschien kopen.
precies dat dus.
geef je meer dan 260W input, gaat dat ding op hol en probeert alles uit de kan te halen tot die zelf ontploft.
terwijl die enphase zegt: 240W output, t is genoeg geweest, we gaan niet verder.
zitten wat potmeters aan, ik ga mijn labvoeding op 18V zetten met stroombegrenzing aan en dan overal een beetje aan draaien en zien wat er gebeurd.
een PWM ervoor zetten was idd een backupplan.
heb nu 2 omvormers die elk 240W doen, die kan ik al afzonderlijk aansturen.
die ene van ecoflow komt er ook bij. daar zit ook een 48V accu ingang op, misschien is daar ook wel mee te spelen.
volgende doel bij mij is dan om zo een stel LTO aan te schaffen en daar iets mee bouwen
Op donderdag 3 oktober 2024 22:42:30 schreef fcapri:
[...]
die chinees heeft zeker gelijk, je kan niet zomaar een accu aan een solar omvormer hangen, maar er zijn er ook genoeg waar het wel kan.
de begrenzing vd stroom moet dus vh zonnepaneel zelf komen, dat heb je intussen begrepen
. uiteraard zijn er invertors die zichzelf kunnen begrenzen, maar dat is waarschijnlijk een prijsissue. wat kostte de niet zelfbegrenzende invertor?
46€ voor de chinees
en een enphase is 89€ momenteel voor de nieuwe IQ8+ ( ik heb de IQ7 2dehands gekocht aan 25€/stuk)
mijn DS3 van 880W is ook zelf begrenzend en die heeft 2 ingangen, kostte 180€
UPDATE
de potmeters heb ik eens aan gedraaid.
Potmeter A:bepaald wanneer de de omvormer aan springt. normaal werkt die van 18 tot 60V. met die potmeter kan je die bv al vanaf 12V laten werken. maar dan geeft die wel een pak minder vermogen (geraakte niet boven de 30W).
Potmeter C: deze bepaald het vermogen. ik heb er een 28V accu aan gehangen en die ging zelf boven de 250W. een klein beetje naar links gedraaid bleef die al maar op 112W steken. omvormer uit gezet en weer aan, en die ging maar omhoog naar 90W. het heeft iets te maken met zijn MPPT instellingen.
Potmeter B: deze deed initieel NIKS. MAAR als potmeter C ingesteld staat op 90W bij 27V, gaat de omvormer naar 250-270W bij 37V. door deze ook terug te draaien kan je daar het vermogen ook beperken.
ik vermoed dat deze een instelling is van de nuldoorgang detectie of iets met de tijdregeling. als die fout staat, loopt die niet synchroon het net en zal die vanzelf zijn topvermogen niet halen. heb die teruggezet zoals op de foto.
instelling op 90W met 24V, ideaal dus. heb een heleboel 7S ebike batterijen liggen, deze kunnen op dit omvormertje dan.
de zekering is een 15A auto zekering, ga ik vervangen door 10A ofzo. de originele van 12A heb ik kapot gekregen
.
de IQ7 ga ik op 36V houden (heb ik ook een aantal oude ebike batterijen van die wel capaciteit hebben maar die hoge motor stromen niet kunnen leveren. 3A zal perfect lukken met deze batterijen.
PWM ervoor ga ik nog als laatste stap proberen. ik had die (dacht ik) succesvol naar 100W kunnen terugbrengen, tot ik een accutest heb laten lopen.
op 1789sec viel het vermogen terug naar 0W en daarna zat die met 25-35W te sukkelen. toen ik dan even ter inspectie kwam kijken, heb ik de omvormer afgekoppelt en direct weer aangesloten. sprong dan instant naar 125W om terug te regleen naar 107W (2760sec).
op 4560sec viel die een 2de keer uit maar startte uit zichzelf weer,
op 6360sec viel die een 3de keer uit en startte ook weer,
viel die een 4de keer uit op 8159sec en startte niet meer op. stekker eruit, weer erin en ging weer verder (heb ik verwijderd uit grafiek. was het laatste stukje waar de paarse lijn en blauwe lijn elkaar raken).
telkens na 1800sec dus (30min)
het ding loopt gewoon niet stabiel en heb een ecoflow powerstream besteld
Op vrijdag 4 oktober 2024 14:10:31 schreef rew:
Maar zo'n 600-800W ding voor 150 euro dat is een primia oplossing. Ik ga volgende week eens kijken en evt zo'n ding bookmarken. Misschien kopen.
heb de mijne hier besteld. zonder BTW aan 81€
https://dutchtravelshop.com/product/ecoflow-powerstream-micro-omvormer…
edit: hmmm, staat nu op 'niet leverbaar' terwijl ik de mijne net betaald heb. was misschien de laatste
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb de 800W versie direct bij Ecoflow voor 118,61€ gekocht, afgelopen zaterdag geleverd.
https://www.ecoflow.nl/producten/powerstream/detail/1413/ecoflow-power…
volgende testen gedaan met 2 andere omvormers
de IQ7, 240W belasting op een ebike accu
ik vond de stroom nogal op en neer gaan, veel meer dan ik acceptabel vind. de arduino doet nu ook al 10sec lang metingen, neemt een gemoiddelde en steekt dat in de grafiek. heb al stroomspoelen besteld om te kunnen meten waar ik dan een RC filter kon aan hangen voor het naar de arduino gaat
ik vond deze al best goed en bruikbaar.
gisteren de eerste accu getest met mijn ecoflow powerstream, ingesteld op 100W. diezelfde accu als hierboven. duidelijk merkbaar dat de Ri van die accu verschrikkelijk is en dus nog amper geschikt om 250W te leveren. 100W heeft ze minder last van
wat wel opvalt is dat de stroom VEEEEL stabieler is. beide omvormers werken dus blijkbaar verschillend.
de grafiek vergelijke met die chinees van hierboven, tja, dat is een heeeeeeeeeeeeeel ander verhaal. die wordt niet meer ingezet in mijn ebike accu tester.
had beter direct voor die ecoflow gegaan. in de app volledig configureerbaar hoeveel die mijn accu moet belasten en quasi de goedkoopste van allemaal in vergelijking met het leverbaar vermogen (800W).
ga nog een 2de moeten kopen om mijn thuis accu mee te bouwen