Beste forumleden.
Wat bepaald of je 5,9 of 12V DC gebruikt voor een printplaat ( zonder
arduino 5V ).Relais, voedingen en andere onderdelen zijn voor al deze spanningen te verkrijgen.
Dank u.
Dummy

Wat bepaald of je 5,9 of 12V DC gebruikt voor een printplaat

De schakeling die je op de printplaat wil maken.
Ik zie ze zo voor mij...
Mss heeft die wel een symmetrische voeding nodig.
Kan er niks zinniger op antwoorden...

Als het niet uit maakt ... maakt het niet uit.

Vaak is er echter een of andere reden om een spanning te kiezen. Bijvoorbeeld omdat men een duur component als een voeding of relais nog heeft liggen, omdat er voldoende headroom op analoge delen van de schakeling moet zijn, omdat een extern aan te sturen iets zoals een klok een bepaalde spanning vereist, etc.

Zelf ga ik bij het voeden van eigen knutsels in de praktijk niet lager dan 12V, en beperkt het ook het liefst tot 1 spanning. Eventuele lagere spanningen zoals 3,3V maak ik dan op de print zelf, dat pakt in mijn context eenvoudiger en beter (stiller, nauwkeuriger) uit dan meerdere spanningen aan te moeten bieden.
Step downs (en een 1N4007 als polariteit protectie) kosten niets meer.

Als je wil interfacen met industrieele apparatuur is 24 volt wel mooi.

hangt ook een beetje van het vermogen af.
ik zal nogal vaak op 3,3 of 5V gaan werken, zeker voor zuinige schakelingen kan je dan weg met een stel AA batterijen en eventueel een low drop regelaar.
arduino enzo zal ik op 5V houden en dan voorzie ik ook 5V displays en relais.
12V maken met een stel AA's is al moeilijker.

maak ik dan bv een toestel waar ongeveer 25W in verstookt worden, ga ik eerder kiezen voor 12V 2A of 24V 1A en niet meer voor 5V 5A voedingen

bouw ik iets dat voor een ebike moet dienen, zal ik proberen die op 36V te ontwerpen zodat ik niet een extra voedingsspanning moet beginnen voorzien.

maak ik een arduino schakeling voor in de auto, zal ik de arduino voorzien van zijn eigen 5V voeding, maar de relais zal ik dan op 12V voorzien zodat ze rechtstreeks op het boordnet draaien...

hangt dus van situatie tot situatie af

Ik ben net iets aan het bouwen met -10, -5, +5, +9V spanning. Maar ik heb dingen ontworpen met nog meer spanningen. bv een sweep gen die uit mijn hoofd 3V3, 5V, 10V, 15V, 24V en -15V had. Dat wil niet zeggen dat ik een berg trafos gebruik. Ik maak ook andere spanningen dmv diverse SMPS.

Veel batterij gevoede apparaten gebruiken interne voedingen om meer spanningen te maken. Zo had ik laatst een scoopmeter die intern uit zijn batterij in ieder geval +5, -5V en 400V maakte, ik dacht ook 13V.

De ontwerper en optimale spanning van de onderdelen die hij kiest bepalen het.
Er kan bv de eis zijn dat je alles vanuit USB kunt voeden.

Zelfde geldt voor een moderne PC motherboard CPU...

Die draait op < 1V en de voeding is toch een 12V voeding. Dit omdat anders de stromen onhandelbaar hoog worden. (spanning wordt ter plaatse geconverteerd)
(een processor gebruikt bij <1V al gauw enkele honderden amperes)

Bedankt voor jullie antwoorden nu weet ik dat ik vooral moet kijken voor welke toepassing het moet dienen.
Dummy