Liebherr vriezer temperatuur problemen.


Op 15 oktober 2019 18:33:35 schreef maus0611:
Frontpaneel is het deel bovenop, met display.

Haha oeps, ik was er vanuit gegaan dat ik intern iets in de vriezer zou moeten doen. Ik ga vanavond of morgen kijken of ik het display eraf kan halen. Hij staat nu wel aan, maakt dat iets uit of kan ik hem beter nog uitschakelen?

Op 15 oktober 2019 19:06:01 schreef maus0611:
Ziet eruit als een stukje piepschuim

Is inderdaad piepschuim. Langs alle randen kan ik piepschuim zien achter het no-frost ding bovenin.

Op 15 oktober 2019 20:19:07 schreef cj-tronics:
[...]Dan denk ik ook probleem thermostaat

Hoe kan ik dit het beste testen?

[...]Maar ijsklomp is ook symptoom bij te weinig koelmiddel

Als dat het geval is, dan is het einde verhaal toch?

Op 15 oktober 2019 20:19:07 schreef cj-tronics:
Maar ijsklomp is ook symptoom bij te weinig koelmiddel

Als dat het geval is, dan is het einde verhaal toch?

Ik geef het maar mee...
Een thermostaat met kuren kan best ook een ontdooing met kuren zijn waardoor de ijsklomp ontstaat...
.

Hoe kan ik dit het beste testen?

Pcb controleren op slechte solderingen?
Bolle of leeggelopen elco's vervangen?
Indien capacitieve voeding 'Senseo syndroom'?
Voelers nameten als je de waarden kent?
Ontdooi element nameten?
Veel meer kun je zelf aan die dingen niet doen
.
Kijk eens in je handleiding of daar geen foutcodes instaan?
Zou denken dat hij bij je foutbeschrijving toch een foutcode hoort te genereren
.
.

@hieronder:

geen idee of jij de laatste 20 jaar ooit een no-frost diepvries van binnen bekeken hebt, maar de tijd van de "thermostaten" is stilaan voorbij hoor.

Erger nog, heb nog nooit no-frost vanbinnen gezien.
Wel benieuwd naar wat ze nu gebruiken als thermostaten

:X

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

@cj-tronics: geen idee of jij de laatste 20 jaar ooit een no-frost diepvries van binnen bekeken hebt, maar de tijd van de "thermostaten" is stilaan voorbij hoor.
Bij Whirlpool SBS toestellen tot 2003 of zoiets kwam je dat in een no-frost systeem nog tegen.
Ik vrees dat het bij TS toch wel iets lastiger gaat zijn.

foutcodes geven deze toestellen amper, tenzij één van hun 2 NTC's (lees: temp. voelers) in sluiting dan wel open liggen.

@MarkosMark
Wat je moet doen:
Schakel de diepvriezer weer in en laat die met gesloten deur een half uurtje tot drie kwartier koelen. Je opent de deur en hou midden onder het front (ter hoogte waar dat blokje bovenop de deur zit) een magneet. De schuivenverlichting moet dan doven en dan hoor je normaal gezien een ventilator draaien.
Als met geopende deur de verlichting normaal gaat branden (en niet begint te knipperen en/of het display donkerder wordt of gek gaat doen) is de print in principe OK.
Als de ventilator draait ben je van diens werking ook 100% zeker. Echter als de temperatuursensor in het koelelement hapert (zie verderop in mijn uitleg) kan het zijn dat die ventilator niet gaat draaien. Bovenstaande test eerder bedoeld om uit te sluiten dat je niet het "senseo syndroom" hebt.

Aan de foto te zien (ik zie net te weinig om 100% zeker te zijn welke uitvoering het is) denk ik dat het toestel 2 ontdooiweerstanden heeft.
Je kan effectief het front losmaken en daar even meten of je de ontdooiweerstand kan doormeten. Dan weet je of de oververhittingsbeveiliging al dan niet stuk is. (ga je wel iets van schema moeten hebben, want er komt iets van draadjes naar boven naar die stuurprint)
Meet de ontdooiweerstand goed door, moet je heel die bak gaan losmaken bovenaan waar je een foto van getrokken hebt. (lastig klusje als je dat nooit eerder gedaan hebt, maar moet eens de eerste keer zijn)

Met de bak eruit merk je een groot piepschuimen deksel op, wat eraf kan. Dat eraf genomen laat je aan de linkerachterkant een gesloten verdeeldoosje zien. Dat doosje openen, daarin komen de aansluitdraden van de weerstand in het koelelement en de weerstand onder de dooigoot samen. Staan parallel geschakeld. Vooral die onder de dooigoot gaat vaak kapot met resultaat wat jij hebt.

Zijn beide weerstanden goed en is de oververhittingsbeveiliging goed (dat bordeaux kleurig blokje tussen het koelelement en het piepschuimen deksel), moet je op zoek gaan naar de temperatuurvoeler in het koelelement. Die zit in het midden boven of onderaan (wit draadje met verdikking op uiteinde). Moet sowieso onderaan zitten in het koelelement zo kort mogelijk tegen de ventilator (is ooit modificatie geweest van Liebherr dat die voeler daar moet zitten).
Doe geen moeite om die proberen na te meten, want je gaat die 9,9 kansen op 10 goed meten. Zeker als je toestel geen "F4" melding gegeven heeft in het display.
Die voelers gaan verlopen door vocht, temperatuurverschillen enz.
In alle geval een nieuwe erin en je probleem zal opgelost zijn.

Dankjewel voor de uitgebreide reacties!

Schakel de diepvriezer weer in en laat die met gesloten deur een half uurtje tot drie kwartier koelen. Je opent de deur en hou midden onder het front (ter hoogte waar dat blokje bovenop de deur zit) een magneet. De schuivenverlichting moet dan doven en dan hoor je normaal gezien een ventilator draaien.

Ik hoorde vanmorgen wel dat de ventilator uit gaat wanneer ik de deur open maakte en weer aan toen hij dicht ging. Ik zal het nog testen wat je zei met een magneetje.

Aan de foto te zien (ik zie net te weinig om 100% zeker te zijn welke uitvoering het is) denk ik dat het toestel 2 ontdooiweerstanden heeft.

Ik kan altijd meer foto's maken als dat handig is. Dan hoor ik graag waar ik een foto van kan maken.

Voor het overige testen moet ik even wat tijd vrij maken dat ik thuis ben (en dat ben ik nog niet de komende dagen) dus het kan zijn dat ik wat later reageer met resultaten van de overige opties. Maar ik zal vanavond sowieso even de magneet test doen, dat heb ik zo gedaan :)

als je de ventilator hoort uitschakelen met deur openen kan je de magneettest overslaan. Sommige ventilatoren zijn zo stil dat je ze amper hoort met gesloten deur.

Goed, de boel uitschakelen en weerstanden controleren zeg maar.
Misschien handig een hulpje bij de hand te hebben als die je die bak nog nooit los gehad hebt, wordt leuk ;)

De vriezer heeft weer kuren (is natuurlijk een kwestie van wachten telkens) ik heb nu echter geen tijd om er naar te kijken want mijn dagen zijn al stressvol met mijn afstuderen want ik zit al in tijdnood. Over 2 maanden kan ik er wel naar kijken.

Maar wat ik merk is dat als de vriezer gewoon netjes -18 aangeeft, als ik hem dan uit en aan zet, dat hij dan soms verspringt naar -8 of -10 o.i.d. en dan koelt hij weer tot -18. Ik doe dit nu soms in de ochtend en avond om te kijken of de vriezer echt -18 is. Ik weet alleen niet of het slim is dat ik dit doe? Kan ik hiermee iets stuk maken?
Want ik had het volgende idee. Ik heb achter de vriezer een smart energiemeter zitten (hier zit de vriezer, koelkast en magnetron op aangesloten) en via deze meter kan ik de boel ook op schema uit en aan zetten. Ik dacht misschien is het slim om bijvoorbeeld 3x per dag de boel even uit en aan te zetten zodat de temperatuurmeter zich kan "resetten". Is dit een slimme tijdelijke oplossing tot ik klaar ben met afstuderen zodat ik de boel fatsoenlijk kan nakijken?

Is niet slim, verstoor je de ontdooi cyclus wat mogelijk al niet goed werkt.maar als je het zo red, doorgaan!

De temperatuurindicatie in het display heeft een vertraging. Het is niet wenselijk dat de temperatuur aan de gebruiker wordt getoond op het moment dat het toestel aan het ontdooien is; die zal immers aan de voeler altijd warmer zijn dan de temperatuur die de producten in werkelijkheid nog hebben. Elke klant zal op die manier panikeren. Daarom houdt men de temperatuur tijdens de ontdooifase softwarematig vast op die heersende temperatuur VOOR het ontdooien. Ik dacht 4 uur lang na het beëindigen van de ontdooifase.

Ga je tijdens dat ontdooien de boel nu uit en inschakelen, ga je bij het inschakelen de actueel gemeten temperatuur weergeven.
Zoals smd al zei: je gaat de ontdooicyclus elke keer verstoren. Vocht vriest vast enzoverder..

IDD net zoals BBuisje al zegt de uitlezing is een sample van eens in de 5 min. dus vertraagd.

Degelijke toestellen, hun zwakke punt zijn de NTC-voelers. Er zit er meestal 1 bovenaan in de verdamper en dan één voor de verdamper in het luchtkanaal. Ik vervang ze gewoonlijk gelijktijdig, de boel ligt dan toch open. Daarna kunnen ze er weer jaren tegen.

De ene sensor laat de ventilator pas draaien als de verdamper koud genoeg is, dus als die niet werkt wordt de koude lucht niet gecirculeerd en is het enkel bovenaan koud en krijg je veel ijs in die verdamper. De andere regelt de temperatuur in het toestel (dus compressor aan/uit), als die kuren heeft krijg je ook een te hoge temperatuur.

@beeldbuisje & @smd is een temperatuurverschil van 5 graden of meer niet een beetje teveel van het goede om te vallen binnen de vertraging van de weergave? Het lijkt mij niet dat de schommeling van temperatuur meer dan 5 graden zou moeten zijn? Soms springt hij zelfs van -18 dan naar -10. Als jullie zeggen dat dit normaal is dan geloof ik dat uiteraard, ik heb hier gewoon vrij weinig verstand van. Maar voor mijn gevoel is een temperatuurschommeling van meer dan 2 graden aan de hoge kant?

En dit verschil in temperatuur is trouwens wanneer de vriezer gewoon de hele dag is dicht geweest. Ik ga 's ochtends weg en de temperatuur is -18 (ook na uit en aanzetten) en als ik 's avonds terug kom en dus niemand in de vriezer is geweest dan geeft hij nog steeds -18 aan maar wanneer ik uit en aan doe staat hij bijvoorbeeld op -13. Of in sommige gevallen bijvoorbeeld op -10.

hobby-ist

Honourable Member

Vriezerdeur de hele dag dicht geweest lees ik, en dan binnen een een zeer korte tijd (minder dan 30 minuten? zeg maar) een indicatie van -18 naar -10?
Dat lijkt me ook stug.
Ik zou zeggen elektronica defect (voedingsprobleem), of een sensor defect/verouderd.
Ik vond die sensor voor 15 euro als ik jouw type inklop.
Sensor is niet duur, maar voor het vervangen is wel handigheid en ervaring nodig denk ik.
Ik zou je woonplaats eens vermelden (ook in je profiel), en vragen of iemand je helpt met die sensor.
Dat zie ik hier vaker gebeuren.
Dat kost je misschien wel wat, maar een gelijksoortige vrieskast is veel duurder.
Een witgoedbedrijf (met winkel!) zou ik niet inschakelen.
Die verdienen nl meer met jou een nieuwe vrieskast te verkopen.

If you want to keep peace, prepare for war

Nee hij geeft gewoon een temperatuur aan van -18, maar als ik hem dan uit zet en aan (gewoon uitzetten (met knop of stekker), 5 seconden wachten en dan weer aan) dan is de temperatuur opeens iets anders. De ene keer -10 de andere keer -13, etc.

Is je brood nog hard?? Indien hard is vriezer wel -18, bij -10 kan je brood bijv al inknijpen...

We kunnen over dit toestel blijven leuteren als er niet eerst gemeten/nagekeken wordt wat al enkele keren werd gesuggereerd.

1. Een defecte verdampervoeler kan heel intermitterend storingen geven. Ventilator kan te pas en te onpas draaien, ontdooien loopt in de soep enz.
2. Ventilator zelf kan haperen
3. Geraakt de ventilator vast door ophopend ijs?
4. Is ie koeltechnisch nog OK? Als het koelrendement niet goed genoeg meer is, geraakt hij na de ontdooifase niet snel genoeg meer op temperatuur, dat geeft ook alarm.

Ik blijf bij punt 1.

Op 4 februari 2020 18:35:46 schreef smd:
Is je brood nog hard?? Indien hard is vriezer wel -18, bij -10 kan je brood bijv al inknijpen...

Het brood was zacht, dus dat de temperatuur geen -18 graden was klopte

Op 4 februari 2020 19:32:34 schreef Beeldbuisje:
We kunnen over dit toestel blijven leuteren als er niet eerst gemeten/nagekeken wordt wat al enkele keren werd gesuggereerd.

1. Een defecte verdampervoeler kan heel intermitterend storingen geven. Ventilator kan te pas en te onpas draaien, ontdooien loopt in de soep enz.
2. Ventilator zelf kan haperen
3. Geraakt de ventilator vast door ophopend ijs?
4. Is ie koeltechnisch nog OK? Als het koelrendement niet goed genoeg meer is, geraakt hij na de ontdooifase niet snel genoeg meer op temperatuur, dat geeft ook alarm.

Ik blijf bij punt 1.

Ik ben ook zeker van plan de boel te controleren waar het mis gaat. Echter heb ik daar nu helaas geen tijd voor zoals ik eerder al aangaf. Daarom vroeg ik mij af of het uit/aan-zetten misschien een oké "oplossing" was tot ik wel tijd heb. (of eerder uitstel van executie)
Maar helaas bleef de vriezer nu op -10 steken dus ik heb de hele vriezer leeggehaald en deze staat nu te ontdooien. Daarna zet ik hem weer aan en zodra ik tijd heb en de vriezer weer gek doet zal ik de boel eens gaan nameten.

Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...

Op 5 februari 2020 18:51:23 schreef smd:
Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...

Een kwaaltje dat vaak gebeurt: die tweede ontdooiverwarming die defect is, laat ijs opstapelen tot het uiteindelijk de ventilator bereikt en die vastvriest.
Dan mag je gaan resetten zo vaak je wilt, met een geblokkeerde ventilator geraak je bij kamertemperatuur niet meer op -18° hoor. Hetzelfde geldt voor een dichtgevroren verdamper. Geen luchtcirculatie daardoor leidt tot hetzelfde.

hobby-ist

Honourable Member

Misschien toch maar een reparateur ernaar laten kijken?
Dat is misschien wel duur (duur is een relatief begrip), maar dan werkt je vriezer wel weer gewoon. Het is ook een goede vriezer (goed merk), en geen 119,99 euro vriezer van alibaba ofzo.

Tip 1:
Vraag op circuit-sonline naar iemand die dit voor je wil doen.
Ik weet even niet of je in je profiel ook vermeld hebt waar je woont?
Zou ik doen, of op zijn minst "regio Arnhem" of zoiets.

Tip 2:
Indien je dit door een witgoedmonteur wilt laten doen, zoek naar een reparateur die niet ook een winkel of onlinewinkel heeft.
Die hebben er nl meer belang bij om je een nieuwe te verkopen.
Dat is voor hun minder werk, minder risico, en snel geld verdiend.
Jouw dure Liebherr nemen ze dan mee voor recycling, waarna hij gewoon wordt gerepareerd voor de verkoop.

If you want to keep peace, prepare for war

Hmm ik zal toch maar eens kijken naar mijn Liebherr vriezer, vermoedelijk ook een probleem met een sensor of element.

Ik heb last gehad van half ontdooide producten, deze allemaal in een andere vriezer gedaan en de sensor van een temperatuur meter met min/max geheugen in de vriezer gelegd.
Soms haalt deze de ingestelde temperatuur maar verder blijft de vriezer rond de -14 hangen met de hoogst gemeten temperatuur van -7 (deur al week dicht).

Op 8 februari 2020 18:44:18 schreef smd:
Blijft continu dan draaien?

De compressor draait al die tijd en de condensor wordt ook gedeeltelijk warm maar heb zo het gevoel dat de ventilator niet ingeschakeld wordt, de verdamper is verder zo goed als helemaal ijsvrij.

In eerste instantie had ik gedacht aan te weinig koudemiddel, dat deze dan na een ontdooicyclus of deur open niet meer terug gekoeld krijgt maar de vriezer is vorige week opnieuw afgevuld en vertoont nog altijd hetzelfde gedrag.

[Bericht gewijzigd door EL83 op 9 februari 2020 14:46:43 (27%)]

Vermoed ontdooi problemen,afvullen is wel vreemd om te doen...

Op 9 februari 2020 19:03:15 schreef smd:
Vermoed ontdooi problemen,afvullen is wel vreemd om te doen...

Het afvullen was gedaan omdat de vriezer bij de vorige eigenaar een tijdje stil heeft gestaan alvorens deze bij mij in gebruik was genomen. Enkele weken later is dit gedrag opgetreden.

Daarom werd er gedacht aan de mogelijkheid dat de verzinkte leiding in de deurrand rot was en daardoor een tekort aan koudemiddel was ontstaan.

Ik heb namelijk de pech mogen hebben dat zowel mijn whirlpool Amerikaanse koelkast als mijn Indesit koel/Vries combinatie na mijn verhuizing (enkele weken uit geweest) last hadden van een doorgeroeste leiding in de deurrand van het vriesgedeelte.

De whirlpool werkte meteen al niet meer en de Indesit heeft enkele dagen gewerkt alvorens het koelgedeelte niet onder de 15 graden kwam en het vriesgedeelte ruim -40 was.
Hier had ik wel een olievlek op de grond onder de Indesit, de whirlpool zag je niks bij.

Beide hebben nu deze leiding afgekoppeld en de Indesit had ik dus verruild voor de Liebherr maar heb nu overlegd dat de ruil ongedaan wordt en ik de Indesit terug krijg :)

Die leidingen aan voorzijde rotten alleen maar door door consequent verkeerd ontdooien en het water loopt er tussen en ja, temperatuurtje van 40 Gr rot het snel weg...Ik hier al een 1978 vriezer en die leiding is nog steeds niet doorgerot na diverse verhuizingen en lang stilstaan