@anoniem015: geen idee of jij de laatste 20 jaar ooit een no-frost diepvries van binnen bekeken hebt, maar de tijd van de "thermostaten" is stilaan voorbij hoor.
Bij Whirlpool SBS toestellen tot 2003 of zoiets kwam je dat in een no-frost systeem nog tegen.
Ik vrees dat het bij TS toch wel iets lastiger gaat zijn.
foutcodes geven deze toestellen amper, tenzij één van hun 2 NTC's (lees: temp. voelers) in sluiting dan wel open liggen.
@MarkosMark
Wat je moet doen:
Schakel de diepvriezer weer in en laat die met gesloten deur een half uurtje tot drie kwartier koelen. Je opent de deur en hou midden onder het front (ter hoogte waar dat blokje bovenop de deur zit) een magneet. De schuivenverlichting moet dan doven en dan hoor je normaal gezien een ventilator draaien.
Als met geopende deur de verlichting normaal gaat branden (en niet begint te knipperen en/of het display donkerder wordt of gek gaat doen) is de print in principe OK.
Als de ventilator draait ben je van diens werking ook 100% zeker. Echter als de temperatuursensor in het koelelement hapert (zie verderop in mijn uitleg) kan het zijn dat die ventilator niet gaat draaien. Bovenstaande test eerder bedoeld om uit te sluiten dat je niet het "senseo syndroom" hebt.
Aan de foto te zien (ik zie net te weinig om 100% zeker te zijn welke uitvoering het is) denk ik dat het toestel 2 ontdooiweerstanden heeft.
Je kan effectief het front losmaken en daar even meten of je de ontdooiweerstand kan doormeten. Dan weet je of de oververhittingsbeveiliging al dan niet stuk is. (ga je wel iets van schema moeten hebben, want er komt iets van draadjes naar boven naar die stuurprint)
Meet de ontdooiweerstand goed door, moet je heel die bak gaan losmaken bovenaan waar je een foto van getrokken hebt. (lastig klusje als je dat nooit eerder gedaan hebt, maar moet eens de eerste keer zijn)
Met de bak eruit merk je een groot piepschuimen deksel op, wat eraf kan. Dat eraf genomen laat je aan de linkerachterkant een gesloten verdeeldoosje zien. Dat doosje openen, daarin komen de aansluitdraden van de weerstand in het koelelement en de weerstand onder de dooigoot samen. Staan parallel geschakeld. Vooral die onder de dooigoot gaat vaak kapot met resultaat wat jij hebt.
Zijn beide weerstanden goed en is de oververhittingsbeveiliging goed (dat bordeaux kleurig blokje tussen het koelelement en het piepschuimen deksel), moet je op zoek gaan naar de temperatuurvoeler in het koelelement. Die zit in het midden boven of onderaan (wit draadje met verdikking op uiteinde). Moet sowieso onderaan zitten in het koelelement zo kort mogelijk tegen de ventilator (is ooit modificatie geweest van Liebherr dat die voeler daar moet zitten).
Doe geen moeite om die proberen na te meten, want je gaat die 9,9 kansen op 10 goed meten. Zeker als je toestel geen "F4" melding gegeven heeft in het display.
Die voelers gaan verlopen door vocht, temperatuurverschillen enz.
In alle geval een nieuwe erin en je probleem zal opgelost zijn.
[Bericht gewijzigd door
Jeroen
op donderdag 23 juli 2020 21:34:28
(0%)