De polijstmachine stopte bij het boot poetsen plotseling, niet meer aan de praat te krijgen.
De ontstoringscondensator vervangen, want die zat op de helft van z'n capaciteit. Machine loopt nog niet.
Wikkelingen nagemeten, zijn in orde.. Interne bedrading nagemeten, blijkt ook in orde. De snelheidsregelaar overbrugt en de machine loopt op volle snelheid.
Vervolgens de snelheidsregelaar nader bekeken, was wat stoffing op de achterkant van printplaatje. Schoongemaakt. De potmeter van het stelwieltje geprobeerd te verwijderen, omdat ik vermoed dat daar wel wat vuiligheid onder zit. Dat lukte niet.
Door het trekken aan het wieltje blijkbaar wel wat vuil los gekomen, want daarna deed de machine het normaal en was ook de snelheid goed te regelen.
De vraag is of dat zo blijft of zou ik er nog wat contactspray in kunnen spuiten (in de regelaar dus)?
nonius
set SCE to AUX.
De vraag is of dat zo blijft of zou ik er nog wat contactspray in kunnen spuiten (in de regelaar dus)?
Recent heb ik een Bosch 'Fein'-zaag hersteld met hetzelfde probleem, een vuile potmeter. Vorige eigenaar had hem weggegooid. Bij 'spelen' met de toerentalpotmeter bleek het niet-werken door de potmeter veroorzaakt te worden. Openmaken van deze potmeter ging niet (zelfs het verwijderen van het instelwieltje was onmogelijk), dus rijkelijk contactspray ingespoten (Kontakt 60) en daarna werkte hij weer prima.
Ik hoor op dit forum veel negatieve verhalen over deze contactspray, maar die komen niet overeen met mijn eigen ervaringen. In 35 jaar heb ik er nog geen slechte ervaringen mee gehad. Maar u zult zelf moeten beslissen of en welke contactspray u evt. gebruikt.
(off-topic, maar het binnenwerk van die groene Bosch was trouwens een schok voor mij; koolborstels waren niet los te vervangen, alleen de complete toerenregelprint met koolborstels & houders. Viel me erg tegen van Bosch, ook al was het een product uit de 'groene' consumenten-reeks. Voor een creatieve geest is het trouwens wel mogelijk om de koolborstels nog te vervangen, met enig fröbelwerk, maar da's dus niet zoals Bosch het eigenlijk wil. Het is letterlijk een wegwerp-apparaat. Wat dat betreft mag ik Makita, Metabo en Hitachi liever. En ook Bosch-blauw.)
Ik gebruik liever IPA ( alcohol) voor het reinigen.
Mijn ervaringen zijn niet bepaald positief met contactspray, meerdere verwoeste orgels en andere apparaten onder handen gehad, het is aggressieve zooi.
Maar iederen moet die keuze zelf maken natuurlijk.
Dan is tunerspray een betere keuze als er iets gebruikt moet worden.
Goed controleren en nasolderen. Foto is van minder goede kwaliteit en dus moeilijker om van hieruit fouten te zien.
nonius
set SCE to AUX.
Jerome, lastig te zien of dit alleen maar een steunpuntje is, of ook werkelijk electrisch verbinding maakt met de rest van de print/electronica.
Sowieso is de printplaat zo vuil dat je niets kunt zien. Het zou verstandig geweest zijn om de print éérst schoon te maken voordat er een foto van gemaakt werd. Vaak zie je tijdens het schoonmaken ook allerlei problemen die je anders niet gezien zou hebben. En onder een dikke laag vuil zie je überhaupt niets.
Revado: inderdaad, mensen op dit forum aan wier mening ik veel waarde hecht, zijn weinig enthousiast over Kontak 60. Maar ook op langere termijn heb ik er geen problemen mee gehad, reden dat ik er vooralsnog gebruik van blijf maken, ondanks de vele negatieve verhalen/adviezen erover. Vandaar ook m'n waarschuwing aan OP.
het soldeerpunt met het cirkeltje erom is alleen steunpunt, printplaat verder schoon gemaakt, geen bizonderheden. toch ook maar beetje contactspray in de regelaar gespoten zoals nonius aan geeft. in elkaar gezet en het apparaat werkt weer. ik zie vanzelf hoe lang die het vol houdt.
bedankt voor alle input.