hallo
mijn Samsung tv heeft een donker beeld aan de bovenzijde zeg maar 1/4 deel.
betekent dit dat het LCD scherm kapot is?
groetjes
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De backlight strips die in het LCD panel zitten. Geen beginnersklusje maar voor een 55" opzich de moeite waard.
Volgens mij is de UE55H7005SQ een TV met edge-lit backlight. Bij een (gedeeltelijk) defecte backlight verwacht ik dat een verticaal deel van het beeld niet verlicht wordt. Het lijkt mij op basis daarvan onwaarschijnlijk dat het beschreven probleem "Het beeld is donker aan de bovenzijde" verband houdt met een backlight-probleem.
Mijn best-guess: een TCON-probleem of een probleem met de COG/COF-chips die zorgen voor de verticale aansturing van het lcd-paneel. In het laatste geval is het einde oefening.
[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (18%)]
nee, het probleem zit in slechter worden LEDs en inbranden van lightguide plaat, daardoor word bovenste deel donkerder.
Ah! Dát herken ik. En ben ik al behoorlijk wat keren tegen gekomen. LEDs die bij zo'n edge-lit backlight hun warmte niet kwijt kunnen omdat ze ingeklemd zitten (en de eindgebruiker in sommige gevallen de intensiteit van het beeld heeft opgeschroefd). En inderdaad, dan verbrandt/verkoolt de rand van de lightguide-plaat waardoor het licht dat de LED uitstraalt voor een steeds groter wordend deel die plaat niet meer inkomt. En het beeld naarmate je verder van de onderkant van het scherm afkomt (waar de ledstrip zit) dientengevolge donkerder wordt.
Ik heb weleens gezocht naar een adres waar aan een vervangende/nieuwe lightguide-plaat (heet dat niet een "diffusor"?) te komen zou zijn maar zonder succes. En over het algemeen zijn de platen uit een donor-toestel er niet veel beter aan toe.
Zou een donorscherm van een grotere schermversie, die je dan zelf op de juiste kleinere afmeting snijdt met een scherp mes, een oplossing kunnen zijn? Misschien eens te experimenteren?
Op maandag 7 oktober 2024 13:30:42 schreef Tele@ReVision:
Zou een donorscherm van een grotere schermversie, die je dan zelf op de juiste kleinere afmeting snijdt met een scherp mes, een oplossing kunnen zijn? Misschien eens te experimenteren?
Dat werkt alleen als de kant waar de led strips zitten hetzelfde is. Bij een links/rechts edge led systeem kun je géén LGP gebruiken uit een edge led systeem wat van onderaf belicht wordt.
Nu zijn de L/R verlichte platen wel een zeldzaamheid, maar edge lED platen vanaf onderzijde is vrij algemeen te verkrijgen en ja, is te snijden..
Op maandag 7 oktober 2024 18:33:10 schreef smd:
Nu zijn de L/R verlichte platen wel een zeldzaamheid, maar edge lED platen vanaf onderzijde is vrij algemeen te verkrijgen en ja, is te snijden..
Dat klopt. Voor dit model ( UE55H7005 ) zou je een LGP uit een Philips kunnen gebruiken, er zijn een paar modellen uit o.a. 2014 waar een Samsung panel in gebruikt is. Bijvoorbeeld een 55PUS7909/12.
Op heden heb ik geen ervaring met ingebrande diffusers, maar dat dat inbranden te wijten is aan de hoge temperatuur van de edge ledbars bij hoge helderheidsinstelling en daarom vraag ik mij af of dit niet te verhalen is op de fabrikant? Het kan toch niet zijn dat een instelling van een klant relatief snel kan leiden tot een verbrande rand? In ieder geval moeten het wel sterke leds zijn, gezien de diffuser smelt cq verbrandt en de leds nog blijven werken 
Deze edge-lit backlight gerelateerde problemen manifesteren zich volgens mij doorgaans pas buiten de reguliere garantieperiode.
Zie voor meer info https://www.youtube.com/watch?v=irJzP6rqC_s en https://www.badcaps.net/forum/troubleshooting-hardware-devices-and-ele…
Op dinsdag 8 oktober 2024 09:54:55 schreef pa3fun:
Deze edge-lit backlight gerelateerde problemen manifesteren zich volgens mij doorgaans pas buiten de reguliere garantieperiode.
Zie voor meer info https://www.youtube.com/watch?v=irJzP6rqC_s en https://www.badcaps.net/forum/troubleshooting-hardware-devices-and-ele…
De ellende komt zelfs al voor bij toestellen binnen de 2 jaar garantie alleen hoor je daar niets over omdat geautoriseerde bedrijven zoiets niet naar buiten mogen brengen. Dan wordt gewoon vervangen wat defect is en klaar.