Goedemiddag. Ik heb een Gaggenau BS450111 stoomoven die niet meer aan gaat. Hij heeft wel spanning want hat Gaggenau logo wordt wel weergegeven op het display. Het apparaat reageert echter niet op de draaiknop. Stekker er al een tijdje eruit gehad en weer er in, maar dat hielp niet.
Al een werkend display uit een zelfde oven geprobeerd maar hetzelfde probleem: oven gaat niet aan.
Zekering op de grote print achterin is ok en de clickson is ook niet onderbroken.
Iemand een idee wat ik nog kan meten?
Alvast bedankt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
De wifi module losleggen, helpt dat? Of andere periferie die op het digitaal netwerk zit.
Je kan een fout leggen zodat hij moet reageren. Bv wat sensoren los leggen.
Voedingsspanningen nakijken. Ook op rimpel. Zeker op de datakabel.
De eeprom vd geprogrammeerde vermogenmodule clkan corrupt zijn.
Foto typeplaatje?
Bedoel je met Wifi module de print in de plastic behuizing waar een ethernet connector in zit? De kabel heb ik losgekoppeld maar dat helpt niet.
Je zegt daarnaast te proberen wat sensors los te koppelen. Mij lijkt het echter dat de oven in stand-by blijft en niet eens opstart.
Voedingsspanningen controleren lijkt me een goed plan, maar ik heb geen idee welke spanning ik waar moet meten want ik heb geen schema. Kan iemand me daar aan helpen of laten weten waar ik een bepaalde spanning moet meten?
Op de vierpolige connector naar het display meet ik 10.2V en 3.8V
Foto's typeplaatjes:
EricN
Dit is een moeilijk geval dus moeten we uit arsenaal wanhopige probeersels tappen. Express fouten leggen is daar 1 van. Verliesstromen meten is een andere. Alles los leggen behalve het aller noodzakelijkst is ook één.
X15 los gelegd?
Rare spanningen. Daar klopt iets niet. 15-12-5-3,3 zijn te verwachte spanningen.
Bolle elco's op de voeding?
Wordt er ergens iets heet van regelaars of andere onderdelen? Met 300v erop toch voorzichting zijn.
Probeer eens of je in het service menu geraakt.
Sommige toestellen hebben 5j waarborg. Dat uitzoeken is toch wel het eerste...
Bedankt Eric.
Ik vond het ook al vreemde spanningen maar heb geen idee wat het moet zijn. Er is wel nieuwe informatie: toen ik de oven een tijdje aan had staan verscheen de foutcode E005. Op internet vond ik dat dit betekent dat er geen communicatie is tussen de printplaten. Kan nog steeds een voedingsprobleem zijn natuurlijk.
Ik had ook het idee om de oven via het netwerk te bereiken maar de netwerkmodule functioneert waarschijnlijk ook niet want het lampje op de switch knippert niet.
Hopelijk zijn er nog andere ideeen.
EricN
Nog een methode is de voeding analyseren. Welke regulators bv. Zo kun je ook de spanning achterhalen. Of onbelast testen. Alles er af (van bekabeling) behalve netspanning.