Andre_avr
Golden Member
Voor mijn hp1650 logic analyser heb ik niet de bijbehorende cabel en probes.
Dus gebruik ik een flatcable. Maar welke zou nou het beste resultaat geven de getwiste of de gewone, of maakt het niet uit. De orginele kabel heeft 1=signaal1 2=aarde 3=signaal2 , 4= aarde (of precies andersom ).
Onderstaande heeft de pinout (en meer)
https://paulcarbone.com/blog/hp-16500b-logic-analyzer/
De even draadjes zijn GND. Aan de "open" kant met de orientatie nok komen de signalen binnen. GND is "gesloten" 
Die getwiste aders hebben vermoedelijk minder paracitaire capaciteit, maar dat is ook vooral een parameter die door de lengte van de kabel wordt bepaald. Met standaard IDC (Ik heb er nog een bosje liggen van oude IDE HDD's) kun je gemakkelijk kortere kabels maken. En korter is beter.
Op bovenstaande site staat ook wat er in de probes zit. Er zit een spanningsdeler en een condensator in, net als voor analoge scope probes.
Zelf heb ik relatief veel gebruik gemaakt van Saleaea clones. Ik heb geen plaats voor zo'n prehistorische HP, terwijl ik best geloof dat het nog steeds een bruikbaar apparaat is. Ook heb ik een Kingst LA2016 gekocht toen ik de Saleaeae kloon wat ontgroeid begon te raken, en de Kingst doet 't ook met Sigrok / Pulseview.
Wat probes betreft. Goede testclips zijn ... moeilijk. De goedkope zijn slecht. Veel van wat ik doe is op breadboards, en daar kan ik gewoon de "dupont" draden in steken. Als je op een gesoldeerde PCB wilt meten blijven test clips vaak niet goed zitten. Een optie is om een haakse IDC header op de print te schroeven, klemmen of zelfs lijmen (dotje smeltlijm, dubbelzijdig plakband) met de "pinnekes omhoog". Voor het laatste stukje kun je dan draden / test clips gebruiken die altijd mee bewegen als de print beweegt. En omdat er geen onderlinge beweging is, blijven de testclips veel beter zitten. Het is ook een optie om het laatste stukje met (b.v. 0.2mm) lakdraad te toen. Die kun je dan vrij gemakkelijk aan SMT IC's solderen (als je er bij kunt. BGA's gaat niet meer lukken).
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Andre_avr,
Als je de bovenste in een smalle pitch kan krijgen gelijk 80 wire HDD en dan inpakken met aluminium tape.
Groet,
Henk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je aan de "remote" kant "zoals het hoort" bij ieder signaal ook de GND aansluiting zo dicht mogelijk erbij prikt en dan ook nog de "bijbehorende" aarddraad gebruit, dan is de twisted beter.
Als je zoals ik ergens een aarde prikt en "zomaar ergens" aansluit op zomaar 1 van de aardedraden... dan maakt het niet uit. Maar je ziet soms aangrenzende signalen ook een piekje geven op veranderingen van een ander signaal.