3-fase stringomvormers hebben tegenwoordig een zeer courant bereik voor de MPPT aansluiting. 140V tot 1000V is geen uitzondering. Voor de oudere string omvormers was dat wel anders met een bereik van 200V-800V. In beide gevallen is voor dit merk de nominale spanning 580V, laten we voor het gemak zeggen: 15 panelen met een piek bij 38.7V.

In het geval van de nieuwe omvormer is met 15 panelen de helft van het maximum vermogen gerealiseerd. Voor de oudere omvormer komt die enkele string van 15 panelen al overeen met het maximum vermogen.

Mijn ervaring met de oudere omvormer is dat de string opsplitsen over de twee ingangen en naar de ondergrens (rond 250V) gaan van het MPPT-bereik een zeer nadelig effect heeft. Ik krijg daarmee het idee dat de omvormer het bereik zeer matig kan optimaliseren waardoor er netto geen vermogen overblijft. De oorzaak is me nog niet echt duidelijk.

Ik was naief in de veronderstelling dat een stringomvormer met twee ingangen en daarop tenminste een voltage dat in het MPPT bereik valt, een betere configuratie is dan een enkele string aansluiten. Op basis van de redenatie dat de omvormer twee keer de halve string kan optimaliseren tot piek opbrengst, ten op zichte maar een keer voor de hele string.

De fabrikant zal niet voor niets ook een nominale spanning hebben opgegeven. Onder de conditie dat alle panelen in het zelfde vlak liggen en er geen schaduw van toepassing is, wat zou dan de "beste" configuratie zijn om na te streven vanuit de gedachte om verliezen te minimaliseren?

die fabrikant zal die nominale MPPT spanning opgeven omdat dit waarschijnlijk het gebied is met de meeste efficientie.
580V zal met zijn vermogen ook een goeie stroom hebben die vlotjes naar netspanning te brengen is (zal een 3F omvormer zijn die dan 400V tussen de fases maakt).
de lagere MPPT spanningen zijn vaak monofase omvormers die maar tot 230V AC moeten gaan.

op 200V is je stroom 3x zo hoog en moet die ook de spanning ferm omhoog duwen.
op 1000V moet die de spanning teveel omlaag brengen en zullen de verliezen ook groter zijn (lagere pwm ofzo)

vele omvormers trekken zich weinig aan of je de boel over 2 ingangen zet, of alles op 1 ingang. de mijne doet 10A per string geloof ik en met 580V MPPT zit ik dan op 5800W. de omvormer is maar 5kW dus die kan perfect op 1 string het hele vermogen aan.
als ik echter op 295V mppt zou gaan zitten, dan haal ik maar 3000W per ingang en moeten ze alle2 gebruik worden
op 800V kan die met 5kW slechts 6A doen en kan het ook met 1

het is natuurlijk handig als je 15 panelen hebt over 2 strings, als de panelen op een ander dak liggen (helling/richting anders). dit is zo bij mij.
10panelen op zuidoost, 10 op zuidwest. alles op 1 string zou de boel ferm omlaag trekken dan