Hallo, ik heb een BMZ down tube batterij met een defecte bms, de bms is een zk 73719 21588-10 BL 4939
De Bq34Z100 (texas instruments) was stuk, ik heb deze vervangen maar moet blijkbaar geprogrameerd worden en kan nu niet verder, mocht iemand een defecte accu liggen hebben of een defecte bms met een goede Bq34Z100 of weten hoe deze geprogrammeerd moet worden, dit is nieuw voor mij.
Alvast bedankt,
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Eeeh, een fietsaccu bms kun je niet gewoon vervangen, dat word af fabriek samengesteld. is die bms op "slot" gegaan dan is het over en uit ermee. nieuwe accu is dan nodig, of fietsaccu en motor geheel vervangen voor ander systeem.
de BMS is niet op slot, laden gaat nog maar de BQ34Z100 die aangeeft of de cellen vol zijn werkt niet, blijft zeggen dat de accu leeg is omdat je deze moet programmeren naar type cel, laadstroom,aantal cellen,capaciteit deze gegevens zijn niet speciaal maar geen idee wat er voor de rest nog in geprogrammeerd staat. zolang de bms niet op slot gaat kan je deze toch gewoon vervangen denk ik.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Als je de BQ34Z100 vervangt is dat voor het IC iets als 'Cells removed' en dus een permanent failure foutstatus. Die kun je hoogstwaarschijnlijk alleen maar oplossen door op diep niveau te gaan praten met dat ding. TI kennende zitten er ook sleutels in die toegang tot het flash-geheugen regelen/beperken. (jep, net even het datablad door zitten zoeken, inderdaad, je moet sleutels weten, maar bij een nieuwe chip zijn dat standaard sleutels)
Het programmeren van zo'n IC is nogal een ding en het is echt belangrijk het origineel te bewaren om daar de gegevens een op een van te kopiëren: de fabrikant heeft iets bedacht en hoe de print precies in elkaar zit weet je niet, dus het is echt ongelooflijk link om daarmee te gaan experimenteren.
Mijn ervaring is overigens dat BMS-chips echt zel-den stuk gaan. Het zijn de cellen of rand-componenten die het leven laten. Het BMS-IC zelf is gruwelijk goed beveiligd tegen bijna welke fout dan ook (ja oké... sluiting maken tussen cel-aansluitingen en de I2C/SMbus draden kunnen ze dan weer níet tegen...)
Dat het laden nog 'werkt' maar de boel als 'leeg' aangemerkt wordt ligt niet aan die BQ-chip: die is blanco en weet niets van de celstatus maar geeft ook z'n FETs nog niet vrij totdat jij 'm daar opdracht toe geeft via de ontwikkelings-software.
[Bericht gewijzigd door weardguy op (11%)]
Bedankt voor de info, de chip is stuk gegaan omdat er een kabel van een ntc aangesloten op de BQ34Z100 verbinding gemaakt had met een balancing kabel en dus een te hoge spanning op de ingang gekregen heeft, was een stukje uit de ic gevlogen, ik hoop dat ik nog ergens een bms kan vinden om de batterij terug in orde te krijgen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ah, das balen. Ga er dan overigens van uit dat er dan meer stuk is dan alleen de BQ... Ik heb nog altijd een print liggen waar ik eens goed met de microscoop naar moet kijken. Iets met tijd, maar vooral: ruimte...
Mijn ervaring is ook dat er nogal eens een tweede controller aan boord is: is het niet omdat de eerste chip alleen een AFE is die een host nodig heeft om mee te praten, dan wel zodat de fabrikant z'n eigen software kan gebruiken om al die accu's 'aan te melden' en dergelijke...