In deze afzuigkap met service nr 8578 703 01000 en nr 99 1046 062901 zitten twee ledlampjes 12 Volt 1W die het niet goed deden.
Bij aanzetten flitsen ze allebei heel even en blijven niet branden.
Ik dacht eerst dat ze stuk waren, maar het lijkt er op dat de transformator defect is. Deze is nogal duur om aan te schaffen, dat vind ik zonde van het geld.
Ik heb diverse trafo's 12 Volt liggen maar die zijn tamelijk lomp om in te bouwen.
Ik heb wel een aantal DC adapters 12 Volt waarvan ik er eentje wil gebruiken.
Ik heb wel nieuwe ledlampjes gekocht (Action) zien er precies zo uit en zijn ook 12 Volt. Maar daar staat bij : 12 V AC.
Ik heb zo'n lampje getest op12 V AC en dat geeft goed veel licht.
Ik heb het ook met 12 Volt DC getest en dat ziet er precies hetzelfde uit!
Maar nu is mijn vraag : Weet iemand hier of ik die probleemloos op 12 Volt DC kan aansluiten?
Of heeft dat invloed op de levensduur of veiligheid?
Het gaat om deze ledlampjes
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Volgens mij gaan ze niet minder lang mee op DC. Ik heb dat hier ook zo gedaan. Als je ze wil dimmen om een langer leven te geven kun je een diode in serie zetten.
Kun je te originele trafo niet redden? Elco's? Soldering?...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op maandag 7 oktober 2024 22:42:23 schreef testman:
is die trafo wel stuk, wrs werken de originele halogeentjes wel gewoon.
Je hebt gelijk. Er zit een 20-100w in. Dat kan niet op led. Moet minstens 2x10w in.
Maar hier heb ik ook al van die bucht weggegooid. Led er in en 12v trafootje er op. Veel zuiniger. En brandveiliger.
Op maandag 7 oktober 2024 20:55:34 schreef Retiredat55:
Ik dacht eerst dat ze stuk waren, maar het lijkt er op dat de transformator defect is.
hoe heb je dat gemeten?
Het is geen 50Hz wat er uit komt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de voeding vervangen voor een DC12V is het beste idd, maar sommige afzuigers hebben de elektronica voor de motor ook werken op de halogeen voeding, houd dat in de gaten.
Het is inderdaad de vraag of de trafo wel stuk is.
Het apparaat bevindt zich in een vakantiehuisje op 1,5 uur rijden en ik heb daar gemeten op de kontakten ven de ledlampjes die erin zaten en tijdens het aanzetten en daarna zag ik heel even dat de DMM reageerde, maar daarna niets.
Ik was er vanuit gegaan dat -gezien mijn kennis van een vorige afzuigkap- de lampjes op 230 V zouden werken. Op de fitting stond evenwel 12 V / max 10W.
Toen ik daarna een en van de lampjes eruit haalde, zag ik dat hierop 12 V stond.
Ik dacht dat de vorige eigenaar de ledlampjes gemonteerd had ipv de originele
halogeen lampjes.
Ik besefte later dat ik hier thuis bijna dezelfde heb hangen, waarin halogeen
lampjes zitten.
Deze post is eigenlijk het vervolg op een eerdere post van mij over het schakelblokje dat defect zou zijn. (Bleek achteraf dus niet defect!) Zie hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165770/9 (25 sept 14.40)
Ik heb e.e.a. dus niet echt handig aangepakt, zo blijkt nu....
@ Henry S Je hebt gelijk, op dat moment had ik geen idee dat er een trafo in zou zitten. Dus ik veronderstelde later dat de trafo dan misschien stuk was.
@ testman Het zou inderdaad kunnen dat halogeenlampjes wel werken!
@ EricN Er zit iid zo'n trafo in (gekeken bij mijn eigen afzuiger, die hetzelfde blijkt te zijn) Ik snap ook niet waarom er ledlampjes in zitten, bij mij is het halogeen.
Ieder bedankt voor de inbreng!
Ik ga een 12 DC adapter er in zetten met de ledlampjes, dan hoop ik dat het een tijdlang blijft werken.
Als het een electronische trafo is, gaat je niets meten met je multimeter. is hoogfrequent. Je kan ook een nieuw spotje set kopen en in apparaat plaatsen, zijn toch ronde spotjes??
Ja, ronde spotjes.
Toen ik ging meten had ik niet beseft dat er een trafo in zat.
Daarom snapte ik het meetresultaat ook niet.