LG 60ph6608 beeld valt uit/zwart. Geluid blijft spelen.

Goedenavond mensen,

Ik heb een oude 60 inch LG plasma tv uit 2014 (60ph6608) die kuren begint te vertonen.
Je zet hem aan en je hoort het relais klikken, er komt goed beeld en geluid.
Na ongeveer 1-2 minuut wordt het beeld zwart (zonder relais klikje oid) maar het geluid speelt door. Dan zet je hem uit/aan (relais hoorbaar) en dan begint hetzelfde weer opnieuw.
Meestal na 3x blijft hij aan en dan kan hij zomaar een dag aanblijven zonder problemen. Soms dagen lang geen problemen.
Dit probleem is op alle (hdmi) ingangen gaande.
Is hier nog wat aan te doen en is hij dat waard of wegdoen?
Misschien een printplaat regelen en vervangen?

Groetjes

Problemen bij koud aanzetten zou bijvoorbeeld aan elco's kunnen liggen.

Zulke laatste generatie plasmatoestellen zijn best goed en denk ik opzich de moeite nog wel waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Plasma's zijn wel stroomvreters
Alleen daarom kan evt het toestel vervangen wel een optie zijn.

Ik verving onze plasma van 320 W met een TFT van 82 W als ik me niet vergis.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Begin maar de voeding en de Sustain print op losse contacten na te lopen.. En ja Henk, betere verwarming heb je niet in de winter! Mn schoonpa had er een USB inzitten men knisperend haardvuurtje video en de warmte straalde er vanaf!!

De laatste generatie LG was behoorlijk zuinig, niet veel meer dan een even grote LCD van hetzelfde modeljaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga tzt even kijken of me wat optisch opvalt aan de componentjes, bijvoorbeeld opgezwolle condensatoren oid maar ik denk dat het een nieuwe 75 inch gaat worden. Maar het is wel jammer want het beeld en geluid is echt super. En idd functioneerd hij ook goed in de winter als kachel :)

Meer kijken naar losse contacten...

High met Henk

Special Member

Uit pure nieuwsgierigheid: ik vond 68" al heel groot, maar met 75" hoef je de muur erachter ook niet meer te behangen.

Waarom moeten TV's zo groot zijn? Ik vind de 42 inch al groot zat. (Staat ook nauwelijks aan bij ons)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik snap die absurde maten ook niet...

daandc

Golden Member

Op donderdag 10 oktober 2024 21:31:40 schreef High met Henk:
Uit pure nieuwsgierigheid: ik vond 68" al heel groot, maar met 75" hoef je de muur erachter ook niet meer te behangen.

Waarom moeten TV's zo groot zijn? Ik vind de 42 inch al groot zat. (Staat ook nauwelijks aan bij ons)

En ook nog slecht te repareren ook qua handelbaarheid. :S

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Nou zaterdag ochtend ging de tv helemaal niet meer aan, deed alleen relais klik klik klik klik enz. Geen beeld meer.
Ik heb nu een nieuwe 75 inch LG besteld.
Ik ga tzt nog wel kijken naar losse solderingen of ik wat kan zien maar dat laat ik dan nog weten!
Bedankt iig voor jullie reacties!

Als het alleen maar klik klik klik is dan liggen er een hoop FETs uit, investering niet meer waard... Het was alleen solderen nu al een 40 Euro aan FETs en bult werk.

Goedenavond mensen, heb de tv open gemaakt en de voedings printplaat verwijderd en bekeken. Nu zag ik diverse solderingen waarvan het lijkt dat ze niet meer vast zitten (kring/scheur er omheen), zie foto's. Heb de solderingen die ik kon vinden en zien opnieuw gesoldeerd. Weer alles gemonteerd en aangesloten maar precies hetzelfde, alleen klik, klik, klik. Toen dacht ik laat ik gewoon de stekker eens loshalen van (op de foto) de linkere plaat en dan weer voeding erop. Dan hoor je klik (aan) en dan weer klik (uit) en dan stopt het klikken. De e plaat daarna weer aangesloten maar nu ook klik aan en klik uit en dan stopt het (dus geen eindeloze klik, klik meer). Er is dus wel iets veranderd :P.
Wat mij wel opviel was dat het stroom er maar een paar minuten op heeft gestaan maar dat 1 van de 2 koelblokken al lauw werd (ik weet even niet meer welke). Zou dat een indicatie kunnen zijn dat als dat koelblok al warm aan het worden is terwijl de tv nog niks doet? Alleen dat klikkend relais was bezig (omcirkelt). Fijn weekend alvast!

De grootste veroorzakers van ellende zijn de printen aan de zijkant, met name de Ysus, veel losse contacten.. Voedingen vielen wel mee. TV staat in rokerig huishouden zo te zien?

Overigens zitten de solderingen op de foto niet los; er zit een holnietje in de print.

Op donderdag 28 november 2024 22:29:51 schreef smd:
De grootste veroorzakers van ellende zijn de printen aan de zijkant, met name de Ysus, veel losse contacten.. Voedingen vielen wel mee. TV staat in rokerig huishouden zo te zien?

Oke bedankt! Dan ga ik die printplaten ook controleren op losse contacten. Klopt, we roken inderdaad. Ook is de stof er al vanaf op de foto's, zaten kluiten stof op de printen.

Op donderdag 28 november 2024 22:58:42 schreef maartenbakker:
Overigens zitten de solderingen op de foto niet los; er zit een holnietje in de print.

Oke bedankt!