Philips TV 40PFL8605H/12 zwart beeld

Hi,

Bij een Philips TV model 40PFL8605H/12 uit circa 2014 is sinds kort het beeld helemaal zwart. Alle overige functies lijken nog prima te werken.
In eerste instantie viel af en toe het beeld even voor een seconde weg.
Nu verschijnt er misschien nog 2 keer per minuut voor hooguit een kwart seconde even een beeld. Dat beeld is op zich dan ook nog scherp en oké. Alleen wat kort. :S

Ik heb de TV open gemaakt en met een ventilator gekoeld in de hoop dat ik een oververhit/versleten onderdeel kon opsporen. Maar koelen had geen effect.

Herkend iemand dit probleem?
Is dit nog repareerbaar?
Waar kan ik de benodigde onderdelen nog vinden? Want Philips schijnt voor een model uit 2014 helaas geen onderdelen meer te leveren.

Bijlage: de achterzijde van de TV.

Groet,
Frank

Valt de backlight uit of alleen het beeld? Krijg je error 9 te zien? ( Ter info, error 9 is het aantal keren dat de rode led knippert )

Zo ver ik zie/begrijp valt de backlite niet uit, maar het beeld.
De rode knipperlampjes zie ik niet.

Hoe weet ik zeker dat het niet de backlite is?

Ja, backlite is nog gewoon aan...

Frank1967

Knipperlampjes? Ik bedoel de rode of witte led aan de voorzijde, hetzelfde ledje wat knippert als je de AB bedient.

Mij is bekend dat twee FET's op de t-con wel eens defect raken maar dan kreeg je zover mij bekend error 9. Beide zou je kunnen controleren.
Het kan zijn dat iets anders op de t-con defect is gegaan, ik heb 1x gehad dat een processor defect was gegaan.

OK. Dan ga ik proberen het hele T-CON board te vervangen.
Zal wel even duren voor ik deze in huis heb en dan probeer ik daarna hier weer terugkoppeling te geven.

Nog zaken waar ik op moet opletten bij het vervangen van een T-CON? Ben wel handig, maar heb hier 0 ervaring mee... :$

Dank en groet,
Frank1967

Op zondag 13 oktober 2024 10:38:28 schreef c2chuis:

Nog zaken waar ik op moet opletten bij het vervangen van een T-CON? Ben wel handig, maar heb hier 0 ervaring mee... :$

1, Zeker weten dat de t-con defect is, dus meten. Het scheelt uitgave die soms onnodig zijn.
2, de juiste t-con, het RUNTK nummer staat erop, in het witte vlak na het nummer staan nog 2 symbolen die ook van belang zijn.

Het vervangen van de t-con is vrij eenvoudig, let er wel op dat alle kabels goed aangesloten worden.

T-CON board vervangen.
Eerst nog wel gekleurde verticale strepen in beeld, doordat de flat tables niet goed in de connectors zaten. Nogmaals zorgvuldig in de connectors geplaatst met 3 lampen er boven uiteindelijk gelukt.

Hoera, de TV lijkt weer als nieuw. Hopelijk een levensverlenging van enkele duurzame jaren.

Pff gelukkig! Tcons zijn niet al te makkelijk te krijgen soms...