CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Beste leden,
Ik heb zojuist een nieuwe Corsair RM850x voeding gekocht, deze is nieuw en ondersteund nu de nieuwe ATX3.1 specificatie.
Ik heb nog zo eenzelfde voeding liggen van het jaar 2021 met ATX3.0 specificatie.
Nu zie ik dat de sleeves rond de kabels zijn weg gelaten en gewoon zo allemaal als spaghetti door elkaar dwarrelen. Er waren klachten dat die met sleeves errond te stijf waren om te buigen. Heel gek zo, net een bord spaghetti.
Wat me nog opviel is dat er een draad van de voeding naar het moederbord ook weg gelaten is. Even opgezocht en dit bleek de -12V aansluiting te zijn.
Die draad is er niet en dus niet verbonden met de plug en het moederbord.
Ik zou het aansluiten op een nieuw Asus z790 moederbord, maar ik vrees dat er misschien iets stuk kan gaan. Is dit normaal en kan het kwaad?
Ik weet dat dit vroeger gebruikt bij bvb RS232, maar dat zit er ook niet meer op nu.
Kan ik deze voeding gewoon gebruiken of is dit een vergissing? Op de voeding van 2021 zit die draad er wel namelijk, maar op de nieuwe niet aangesloten.
Gegroet, Maaike.
Nee, dat kan geen kwaad. Moderne voedingen hebben die -12V niet meer. Vroeger werd dat nog wel gedaan in verband met de backward compatiblity met AT, die had zelfs nog -5V en -12V, tegenwoordig hebben moederborden dat niet meer nodig.
CrossFireX
Ok duidelijk, op de oudere voeding van 2021 werkt het moederbord in ieder geval perfect.
Zal die nu eens wisselen en zien of het opstart met de nieuwe voeding.
Die oude voeding wordt nog wel gebruikt hoor, maar dit is voor een nieuwe PC.
Bedankt en een goedeavond!
Maaike,
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hoi Maaike! Mij lijkt het allemaal best okee, maar ik kijk dan ook maar toe van langs de kant 
*/ zoals ge zegt, -12 wordt vandaag amper nog gebruikt, dat mag geen probleem zijn. Mocht het er toch op aan gaan komen, dan zal het nooit over veel stroom gaan, en een converter +12 ==> -12 is voor u niet het einde van de wereld, lijkt me 
*/ die spaghetti van draden zie ik enkel als een voordeel. Ik herinner me goed hoe ik ooit in een cursus getallen zag van capaciteitsreductie door het bundelen van gevlochten draden tot kabels of bundels, dat kon tot 30% verlies gaan als ik me goed herinner. Gebundelde draden hebben immers veel minder ventilatie. Stevige fixatie nabij de connectors is wel belangrijk, natuurlijk, tegen vibratie die de contacten zou kunnen vernielen.
CrossFireX
Ze gebruiken nu ook een ventilator die geen ball bearing of brushless is, maar een ventilator met Magnetic Levitation, wist niet eens dat dit bestond.
Verder zijn de pluggen voor HVPower op de videokaart ook aangepast. En er is nu een knop aan de achterkant om zelf de snelheid van de ventilator te wijzigen. Op uit werkt de koeling niet en gaat pas aan als de temp te hoog wordt. Met de knop kan je nu een vast toerental instellen waarna deze sneller gaat als de voeding warmer wordt.
Ok ik zal die nieuwe nu even proberen.
benleentje
Golden Member
Ik weet dat dit vroeger gebruikt bij bvb RS232,
En voor audio.
Maar tegenwoordig worden bijna alle spanningen lokaal op het moederbord gemaakt en dan meestal ook direct in de buurt waar die spanning nodig is.
De converters op het moederbord zijn vaak nog beter dan die ineen voeding en zeker voor audio is die -12V uit de voeding echt niet meer nodig.
Voor RS232 is -12V @20mA nodig en daar zijn ook IC's voor die dat heel goed kunnen
Het moederbord kan dacht ik al geheel zonder de 3,3V en 5V maar USB en HDD en dat soort dingen hebben die 5V nog wel nodig dus heeft dat geen zin om het lokaal te maken.
Zijn al jaren aan het proberen met de atx12vo (12v only) standaard
Maar die wil nog steeds niet echt van de grond komen
CrossFireX