Hoi Mijn oude 2 meter ontvanger ( cuna9) loopt heel langzaam van de frequentie af. Zet ik hem nu aan op 145.575 en loop even weg. Kom ik een kwartier later terug staat ie op 145. 700. Het is een ontvanger met vfo uit de jaren 80. Wat kan dit zijn? Elcootjes vervangen? Groet ADrie
In dit nummer van 'Break-break' (later RAM) staat een beschrijving, met schema op blz. 43.
Daar hebben ze het ook al over het verloop van de afstemming.
Een nog beter schema, gevonden door user @RFDude, vind je hier. Dat is de Daiwa, maar dat is precies dezelfde ontvanger.
De VFO wordt, gek genoeg, praktisch rechtstreeks uit de inkomende 13,5 V gevoed; voor de stabilisatie wordt verder alleen een weerstand/zenerdiode-combinatie gebruikt.
Je zou eens kunnen proberen de VFO uit een aparte, heel stabiele voeding te voeden om te zien of het verloop dan blijft.
Och verrek, ik heb dat ding hier ook ergens in de kast liggen. Net een ander kastje, maar 100% identiek qua functies.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb hier ook nog een oude YAESU FT11R 2M band transceiver en die doet het nog uitstekend vandaag. Aangepast geweest om ook van 120Mhz tot 148Mhz te kunnen scannen.
Ni-Cad batterij was uitgelopen en vervangen voor Ni-Mh accu.
Ik neem aan dat het ding wel ooit stabiel als nieuw verkocht werd dus zou ik het zoeken in een verlopen elco of condensator. Als die na 10 minuten opwarmen wel op frequentie blijft staan zou ik het mooi zo laten.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha RAAF12,
Nou dat valt wel mee ik heb hier mijn Cuna9 op de plank staan onderlaatst voor een draadje opgezocht.
Wat ik nog weet te herinneren kon je regelmatig bij tunen....
Maar.... ik denk na zoveel jaren dat een en ander aan veroudering onderhevig is en de specificaties niet meer gehaald worden.
Groet,
Henk.
hoi bedankt allemaal voor jullie opmerkingen en suggesties. Ik ga eens kijken of ik er nog wat aan kan doen en anders is het wat het is. Groet Adrie