PC Engine & CoreGrafx dood door Megadrive kabel.

Ik heb bij de kringloop 3 "megadrive" kabels gevonden, mini-din 9 naar SCART.

Ik heb die in diverse TV's gestoken, en vervolgens mijn NEC Coregrafx console aangesloten. Bij 2 prima beeld, dus die kabels zijn hws echte Megadrive-SCART kabels, maar bij de 3e viel de Coregrafx uit.
Met mijn domme kop ook de PC Engine de drie TV's af laten gaan, en ook die gaf na de 3e "dus niet zo megadrive" kabel de geest.

Dit ding zit achterin de PC Engine

Nou heb ik ook geen idee hoe die console te openen. Dit is de schroef:

Ik ben dus totaal verbaasd dat de consoles door een SCART kabel de geest hebben gegeven. Je zou zeggen de PC Engine stuurt een laagspanningssignaal de TV in, maar blijkbaar staat er op een SCART connector van de TV ook iets van een spanning die schadelijk kan zijn voor de console.
Iemand een idee hoe ik de consoles openmaak, en wat er mis kan zijn gegaan?

Ik ga even de "pinout" doormeten van de "evil" kabel, en zal die zo posten.

Sine

Moderator

Op pin8 kan 12V staan.

Dat bit lijkt op wat NES voor hun cartridges gebruikte
https://www.aliexpress.com/item/1005006067953582.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007549733993.html

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 19 oktober 2024 18:11:02 (68%)

Ik denk dat 5V voor RGB schakelen naar ground gaat. Kortsluiting dus. Adapter blijft wel werken.

Pinindeling "evil" kabel

Correcte Mega Drive kabel:
https://circuit-board.de/forum/index.php/Attachment/121096-mega2-c-sync-png/

Op zaterdag 19 oktober 2024 18:08:08 schreef Sine:
Op pin8 kan 12V staan.

[bijlage]

Maar dat komt dan uit apparaat, niet uit TV.

Het is inderdaad een gamebit 4,5mm, bedankt, alleen i.p.v Ali bij de doorgeefschinees in Frankrijk besteld. 4,80 incl verzenden voor beide maten.

[Bericht gewijzigd door blanka op zaterdag 19 oktober 2024 18:36:27 (15%)

Ik heb ook schema gevonden:

Zou die zekering er gewoon bij beide uitgeknald zijn?

revado

Honourable Member

Apart schema met die JP103 links...

En bijbehorende adapter gebruiken met die min op de centerpin. Meeste 'een adapter' zit de plus op de centerpin.

Op zaterdag 19 oktober 2024 17:42:21 schreef blanka:
Ik heb die in diverse TV's gestoken, en vervolgens mijn NEC Coregrafx console aangesloten. Bij 2 prima beeld,

Op zondag 20 oktober 2024 01:08:23 schreef harry64:
En bijbehorende adapter gebruiken met die min op de centerpin. Meeste 'een adapter' zit de plus op de centerpin.

Zinvolle opmerking voor iemand die meeleest en voor het eerst een PC Engine probeert aan te sluiten....

Het is nu gewoon wachten op de gamebits, en dan eens kijken of er inderdaad een doorgebrande zekering te zien is, ik heb dus hws 5V van de PC Engine lopen voeden aan de randaarde van divere televisies..... Ik kan gek genoeg geen enkele foto van het PCB vinden, zowel niet van een PC Engine als van een CoreGrafx.

Wel cool, een hele gameconsole op minder dan 1A bij 5V.....

De gamebit past op de schroeven. En inderdaad beide zekeringen waren doorgebrand. Nu werken ze weer allebei. De "foute" kabels lijken van een Ziggo mediabox, net een andere indeling.

[Bericht gewijzigd door blanka op zaterdag 2 november 2024 12:53:02 (26%)

Arco

Special Member

Kniptang doet 't ook prima op zo'n gamebit... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com