Recent de 50 Ohm ingang van mijn DSO opgeblazen. Stomme meetfout gemaakt!
De 1M ingang werkt nog prima.

Na het openhalen zit er een 1210 SMD weerstand van 24,9 Ohm in.
N.a.v. van mijn vraag advertentie toch even een topic geopend hierover.

Op Mouser zie ik diverse soorten voorbij komen. Alleen twijfel ik over de temp coefficient (100 of 200 PPM/C). En zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

EDIT:
Op de frontplaat staat <5VRMS bij 50 Ohm. Dit is dus 0,5W. Als er een geschikte 1W in 1210 formaat is, is dit misschien een mooie upgrade.

Graag jullie advies.

Een linkje naar Mouser met filters op 1210, 24,9 Ohm en 500mW:

https://nl.mouser.com/c/passive-components/resistors/film-resistors/th…

Foto PCB met de defecte weerstand in het oranje kader (CH1):

https://www.dropbox.com/scl/fi/1orxhz9vaawqrcinr5t5a/SiglentDSO-50-Ohm…

Hoe lager de ppm/C de beter. Thickfilm (zover ik weet heeft dat een lagere zelfinductie), hoge precisie bv 0,1%

5V is standaard bij een 50 ohm ingang voor de meeste scopen en SA's. Zitten er twee van 24,9 ohm in serie ? Je kunt wel een zwaardere weerstand monteren maar dan haal je mogelijk de 200 MHz niet meer. En het is de vraag of een hogere spanning problemen geeft met de rest van het 50 ohm circuit.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]

Bedankt Fred.

Ik zie dat Mouser alleen 1% weerstanden op voorraad heeft. De 0,5% hebben een lange levertijd.
0.1% is er wel, maar gek genoeg alleen voor 121 Ohm..

Goede opmerking wbt vermogen versus bandbreedte. Dan laat ik het gewoon bij het originele ontwerp.

Ik zie in het blikje maar één 24,9 Ohm weerstand zitten. Misschien dat er aan de andere kant v/d PCB nog een zit?
Wel gek, want 2x 24,9 geeft 49,8 Ohm. Of lossen ze dit op een andere manier op?

Dat % is op zich niet zo belangrijk. Je kunt de waarden nameten uit een batch en dan degene kiezen die het dichts bij 24,9 zit. Een scoop is geen precisie instrument, de meeste zijn maar 8 bit dus 49,8 zit waarschijnlijk dicht genoeg bij 50 ohm voor deze prijsklasse. Het is al heel wat dat er een 50 ohm ingang opzit.

Meet met je DMM eens de weerstand over de ingang van het nog goede kanaal. Dat zou 50 ohm moeten zijn. Als er een tweede aa de andere kant van het PCB zit dan zou je nu 24,9 over de ingang moeten meten. Anders is die tweede 24,9 ook stuk.

Maar aan de weerstanden hangt ook nog het ingang circuit, dat is OOK nog een weerstand parallel!

Fred, Krelis,

Als ik het defecte kanaal meet, meet ik in zowel 50 Ohm als 1M een weerstand van 1M.
Op het goede kanaal is dit netjes 50 Ohm en 1M bij omschakelen.

Ik zal eens een aantal weerstanden bestellen van 1% en deze plaatsen. Ik laat de uitkomst weten of er één of twee weerstanden op dit exemplaar zitten.

Bedankt voor het meedenken!

Als ik het defecte kanaal meet, meet ik in zowel 50 Ohm als 1M een weerstand van 1M.

Dan zijn beide weerstanden stuk, of die 24,9 is geen 24,9 maar 50, of je zit aan verkeerde weerstand te meten.

Twee in serie is ongebruikelijk. Om over zo'n groot mogelijk bereik 50 ohm te zijn is 2x 100 ohm parallel tegenover elkaar de beste constructie. 2 in serie voegd een hoop zelfinductie toe. Ik zou toch eens aan de onderkant kijken.

Voor alle gewone metingen gebruik je 1M. Alleen voor generators/bronnen die 50 ohm willen zien gebruik je 50 ohm en dan zonder probe maar met 50 ohm coax kabels. Voor alle andere metingen: 1M

Als je de 1M ingang met een vna zou meten dan zie je dat die 1m heel snel lager wordt en zo de generator/dut meer belast. Het is zomaar mogelijk dat hij bij bv 10MHz nog maar 100 ohm is. Zo'n 50 ohm ingang is vlak over de hele bandbreedte.

Bij een goede scoop staat volgens mij die 50 ohm niet parallel aan de 1M. Als je zonder zo'n ingang toch 50 ohm wil gebruiken dan zijn er in-line terminators en als je die voor/op een 3dB of 10dB verzwakker zet dan werkt het nog beter omdat anders de 50 ohm parallel aan de 1M staat. Dat scheelt weer in bandbreedte.

Hi Fred,

Inmiddels de weerstanden binnen (mee kunnen liften met een forumlid).
Zodra ik wat tijd heb zal ik de scope uit elkaar halen en ook de andere kant van de print eens bekijken.

Als je de foto in de eerste post bekijkt is weerstand RA80 (CH1) duidelijk beschadigd. RB80 (CH2) is nog goed en heeft een opdruk van 24R9.

Bij omschakelen tussen 1M of 50 Ohm is er een relais wat omschakelt.
Je zou inderdaad twee keer 50 100Ohm parallel verwachten. Dus ben benieuwd hoe het hier zit.

Mocht iemand een service manual of schema hebben van de ingangstrap van een Siglent scope ben ik heel benieuwd.

Wel dit service manual gevonden voor afregelen. Niet hetzelfde type, maar misschien bruikbaar ter verificatie.

https://int.siglent.com/upload_file/user/SDS1000X+/SDS1000X+_ServiceMa…

Edit typo!

Op zaterdag 26 oktober 2024 11:22:00 schreef Piet elektro:

Je zou inderdaad twee keer 50 Ohm parallel verwachten.

Twee keer 100 ohm parallel of twee keer 25 ohm in serie.

Inmiddels de weerstanden ontvangen via ThaTweety (nogmaals dank) en vanavond in de scope gesoldeerd. Er zat inderdaad nog een tweede weerstand aan de voorkant. Dus print losgehaald en ook deze vervangen.

Scope werkt weer naar behoren. Ik zie netjes 50 Ohm op het gerepareerde kanaal.

Dank iedereen voor het meedenken!

https://www.dropbox.com/scl/fi/bi8e5rd48828ah26lash7/SiglentDSO-front-…