Ik ben op zoek naar een relais bordje dat via rf afstandsbediening kan bediend worden. ( als dit ook nog eens via wifi kan is da een extra plus punt )
Nu moet dit bordje 4 contacten kunnen sluiten. Dit is op zich niet zo moeilijk , maar het is belangrijk als bv relais 1 geschakeld is , de andere relais uit staan . Deze mogen nooit samen geschakeld worden. Met een eventuele vertraging zou nog meer ideaal zijn natuurlijk.
Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Alvast bedankt.
Als je echt maar 1 signaal hoog wilt hebben moet je dat hardwarematig afvangen.
Als je relais gebruikt met wisselcontacten kun je die allemaal in serie hangen door met volgende relais te voeden uit het NC contact van zijn voor ganger.
Dan kan er altijd maar 1 uitgang hoog zijn, ook al zijn er meerdere relais aangetrokken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Om het per WiFi te doen lijkt een controllertje aangewezen. ESP32 oid., al dan niet ingebed in een of andere devkit.
Op vrijdag 25 oktober 2024 15:46:47 schreef Sine:
Als je echt maar 1 signaal hoog wilt hebben moet je dat hardwarematig afvangen.Als je relais gebruikt met wisselcontacten kun je die allemaal in serie hangen door met volgende relais te voeden uit het NC contact van zijn voor ganger.
Dan kan er altijd maar 1 uitgang hoog zijn, ook al zijn er meerdere relais aangetrokken.[bijlage]
Ok bedankt. Dus met zoiets moet het wel mogelijk zijn? I just found this on AliExpress:
€6.73 | 4 Channel Tuya Relay Wifi Smart Wireless Switch Module 7-32V 85-250V 220V 110V 2200W RF433 10A Receiver For Alexa
https://www.aliexpress.com/item/1005007225958599.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (3%)]
Op vrijdag 25 oktober 2024 15:46:47 schreef Sine:
Als je echt maar 1 signaal hoog wilt hebben moet je dat hardwarematig afvangen.Als je relais gebruikt met wisselcontacten kun je die allemaal in serie hangen door met volgende relais te voeden uit het NC contact van zijn voor ganger.
Dan kan er altijd maar 1 uitgang hoog zijn, ook al zijn er meerdere relais aangetrokken.[bijlage]
Ik ben zo te zien toch niet echt mee met uw tekening . Als je het contact nc1 en no1 op uw tekening links sluit , dan heb je waar uw oranje pijl staat toch geen signaal meer?
NC1 en NO1 kunnen nooit gelijk sluiten, het is een wisselcontact.
In het gegeven voorbeeld heeft alles prioriteit, 1 gaat boven 2 etc.
Als alles de zelfde prio moet hebben en de rest moet afschakelen dan heb je een uitdaging.
Dan zou je 4 voudige relais kunnen gebruiken waar ieder relais de ander 3 uitschakelt, dus met veel NC ontacten in serie.
Dit is een klusje voor een PLC, zeker als je ook een tijdvertraging wil.
Of een ESP zoals al genoemd is, maar daar moet je nog eea bij bouwen.
Op zaterdag 26 oktober 2024 09:52:55 schreef revado:
NC1 en NO1 kunnen nooit gelijk sluiten, het is een wisselcontact.In het gegeven voorbeeld heeft alles prioriteit, 1 gaat boven 2 etc.
Als alles de zelfde prio moet hebben en de rest moet afschakelen dan heb je een uitdaging.
Dan zou je 4 voudige relais kunnen gebruiken waar ieder relais de ander 3 uitschakelt, dus met veel NC ontacten in serie.
Dit is een klusje voor een PLC, zeker als je ook een tijdvertraging wil.
Of een ESP zoals al genoemd is, maar daar moet je nog eea bij bouwen.
Eigenlijk heb ik nodig wat je hier ziet. Een schakelaar met 4 standen. Uit , low , middle , high . Deze knop zou dus ideaal zijn , maar ik kan geen kabel meer voorzien van die knop naar de afzuigkap. Dus nu is eigenlijk vooral de vraag , kan ik het gedrag van zo een knop op de 1 of andere manier draadloos bekomen?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dan zijn er toch slechts drie relais vandoen, geen vier??
Maar het wordt een heel geknutsel in zo'n klein doosje, een plc lijkt me al uitgesloten, al ken ik die dingen niet zo goed.
Op vrijdag 25 oktober 2024 17:00:37 schreef go_higher:
[...]Ok bedankt. Dus met zoiets moet het wel mogelijk zijn? I just found this on AliExpress:
€6.73 | 4 Channel Tuya Relay Wifi Smart Wireless Switch Module 7-32V 85-250V 220V 110V 2200W RF433 10A Receiver For Alexa
https://www.aliexpress.com/item/1005007225958599.html
Je kunt inderdaad dit ali ding gebruiken. Alleen niet zomaar. Je zult op de print wat sporen moeten doorhalen en omleggen. Je kunt ook drie (zoals Paulinha_B zegt) losse relais erbij kopen en die bedraden zoals SINE zegt.
En deze drie relais aansturen met dat ome ali printje. Het vierde relais op dat ome ali printje wordt dan niet gebruikt.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op zaterdag 26 oktober 2024 11:40:03 schreef go_higher:
Deze knop zou dus ideaal zijn, (...) afzuigkap.
Iets met een afzuigkap dus.
We kunnen je beter adviseren als je wat uitleg geeft over de bestaande situatie. Liefst met het (oude) schema van de bediening die je dus draadloos wilt aansturen.
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-3
Doet alles wat je wil. 3 standen, 1 maar actief,...
Met WiFi
Beter dan Ali kak
Op zaterdag 26 oktober 2024 13:39:02 schreef Paulinha_B:
Dan zijn er toch slechts drie relais vandoen, geen vier??
Maar het wordt een heel geknutsel in zo'n klein doosje, een plc lijkt me al uitgesloten, al ken ik die dingen niet zo goed.
Ik zit ook nog met de verlichting die geschakeld wordt.
Op zaterdag 26 oktober 2024 13:51:03 schreef Ex-fietser:
[...]Je kunt inderdaad dit ali ding gebruiken. Alleen niet zomaar. Je zult op de print wat sporen moeten doorhalen en omleggen. Je kunt ook drie (zoals Paulinha_B zegt) losse relais erbij kopen en die bedraden zoals SINE zegt.
En deze drie relais aansturen met dat ome ali printje. Het vierde relais op dat ome ali printje wordt dan niet gebruikt.
Dit bordje is perfect en reeds besteld. Hier zit de functie ingebouwd die ik nodig heb. Als je de ene relais schakelt , dan gaan de andere direct uit.
Op zaterdag 26 oktober 2024 14:50:57 schreef OPTOdesign:
[...]Iets met een afzuigkap dus.
We kunnen je beter adviseren als je wat uitleg geeft over de bestaande situatie. Liefst met het (oude) schema van de bediening die je dus draadloos wilt aansturen.
Ik heb het oude schema helaas niet. En ook werkt de oude ontvangst module niet. Sorry voor de verwarring.
Op zaterdag 26 oktober 2024 15:25:52 schreef bordje:
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-3Doet alles wat je wil. 3 standen, 1 maar actief,...
Met WiFiBeter dan Ali kak
Deze ziet er ook goed uit. Maar heb intussen al een bordje besteld.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je zoekt zoiets, maar ik weet niet of daar losse ontvangers voor zijn: https://www.cvtotaal.nl/itho-rft-n-afstandsbediening.html
Op zaterdag 26 oktober 2024 15:59:16 schreef Arco:
Je zoekt zoiets, maar ik weet niet of daar losse ontvangers voor zijn: https://www.cvtotaal.nl/itho-rft-n-afstandsbediening.html
Ik heb intussen al een bordje besteld. Toch bedankt.
Op zaterdag 26 oktober 2024 09:24:17 schreef go_higher:
[...]Ik ben zo te zien toch niet echt mee met uw tekening . Als je het contact nc1 en no1 op uw tekening links sluit , dan heb je waar uw oranje pijl staat toch geen signaal meer?
Hij wisselt dan ook van C naar NC of van C naar NO, nooit van NC naar NO
en die krabbel doet precies wat je wilt, er is altijd maximaal 1 uitgang hoog, ongeacht hoe je relais staan.
NC Normally Closed
NO Normally Open
C Common
Op zaterdag 26 oktober 2024 22:14:34 schreef Sine:
[...]Hij wisselt dan ook van C naar NC of van C naar NO, nooit van NC naar NO
en die krabbel doet precies wat je wilt, er is altijd maximaal 1 uitgang hoog, ongeacht hoe je relais staan.
NC Normally Closed
NO Normally Open
C Common
Dat heet een Daisy Chain..