Ik ben een beginner met solderen.
Heb hier een kapotte synthesizer liggen.
Na hem open geschroefd te hebben zie ik sowieso op de voeding allemaal lekkage.
Is dit te doen voor een leek of zal ik met iets makkelijkers beginnen en dit gewoon laten?
Dat is allemaal lijm en geen lekkage.
Als het een synth is die een paar euro waard is zoals die juno 60 .. dan niet mee lopen klooien zonder kennis.
Die kit kan overigens ook problemen geven, bepaalde varianten daarvan worden geleidend als ze verouderen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (26%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 26 oktober 2024 22:08:38 schreef Sine:
Dat is allemaal lijm en geen lekkage.Als het een synth is die een paar euro waard is zoals die juno 60 .. dan niet mee lopen klooien zonder kennis.
Die kit kan overigens ook problemen geven, bepaalde varianten daarvan worden geleidend als ze verouderen.
Het is een korg m1. Deze is al niet werkend. Heb hem uit elkaar gehaald volgens een Youtube video, alle schroeven geordend, kabels gemarkeerd.
Het keybed wil ik gaan schoonmaken en een button moet vervangen worden.
Ik vond het interessant om het gewoon eens te proberen, aangezien deze toch al defect is en ik er nog een hebt die wel werkt. Dan weet ik tenminste hoe hij uit - en in elkaar gehaald wordt. Lijkt me leerzaam. En zo'n knopje zal dat moeilijk zijn om te solderen?
Ahh het is dus lijm, weet ik dat ook weer
thanks
Lijkt me erg leerzaam om hier e.e.a. op te gaan proberen. Had ooit eens een chippuller gekocht, misschien de chips ook reseaten? lijkt me interessant.
Hij geeft nogal wat noise / of euh oversturing door het geluid als ik de koptelefoon er op aansluit.
Tenzij het een museum waardig toestel is kan je hier zeker niet veel aan verliezen, echter wel ervaring van overhouden.
Neem de multimeter erbij en kijk eens wat die voedingen nog geven. 5V en 12V staat er op geschreven en 'D.G' zal digital ground zijn, 'A.G' zal analog ground zijn.
Wees voorzichtig want er staat netspanning op die voeding.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In het eerste bericht is hij kapot - wat voor mij betekent dat hij nix meer doet - maar later vernemen we dat hij de koptelefoon overstuurt, maar ook dat hij "niet werkend" zou zijn? Beetje verwarrend.
Is er al eens gezocht naar een schema, overigens?
Voor het repareren van orgels en synthesizers heb je wel een "beetje" ervaring nodig.
Ik ben er regelmatig mee bezig.
Als je net bent begonnen met solderen, zoals je aangeeft, dan denk ik dat je heel weinig kans maakt.
Maar als het al kapot is dan kan je het allicht proberen.
Ik snap nu de vraag in je andere topic voor een multimeter ook.
Kijk eerst alle elco's maar eens na, vooral in de voeding.
Een snelle blik op google vertelde mij dat een Korg M1 tweedehands rond de 400 euro doet.
Vind ik veel 'leergeld' voor een eerste ervaring met elektronica.
Ik denk dat je ook meer en beter leert met wat simpeler spul. Een stukje theoretische basis helpt daar ook wel in mee.
Mvg een 'eigenwijze' autodidact die een dure schade en schande leerschool achter de rug heeft. 
Op zaterdag 26 oktober 2024 23:55:33 schreef soldeer-ding:
[...]
En zo'n knopje zal dat moeilijk zijn om te solderen?
Voor iemand met enige soldeerervaring op dubbelzijdige printplaat met doormetalisering niet. Voor een loodgieter met veel ervaring op water en gasleiding solderen wel. Andersom idem, met veel ervaring op printen solderen wil niet zeggen dat dit met gas en water leiding solderen ook goed gaat.
Van fouten met een waterleiding krijg je natte voeten. Fouten met een gasleiding geeft grote boem.
Had ooit eens een chippuller gekocht, misschien de chips ook reseaten? lijkt me interessant.
'Chips' (IC en dan niet als in intensive care) zijn richting gevoelig. Andersom er in proppen is chippie kaduuk. Chippie gevoelig voor statische elektriciteit is bij verkeerd beet pakken, wegleggen of terug stoppen met je wollen trui aan ook einde chippie.
Hij geeft nogal wat noise / of euh oversturing door het geluid als ik de koptelefoon er op aansluit.
Kan veel oorzaken hebben. Van aangetaste koptelefoon connector tot gare DSP, eindversterkertje, ontbreken/afwijking in de voeding. Allemaal niet zichtbaar met het blote oog. Dus dat wordt meten. En dan moet je weten wat je meet, waarmee je wat waar meet. En daar heb je dan minimaal die minimale basiskennis van elektriciteit (wet van ohm o.a.) en basisschakelingen rond weerstanden, condensators, transistors e.d. voor nodig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 26 oktober 2024 23:55:33 schreef soldeer-ding:
[...]Het is een korg m1. Deze is al niet werkend.
Dat is ook al niet echt een niveau "bontempi", werkend of niet maakt daar niet zo heel veel uit.
Voordat je begint te bakken en braden (met beperkte kennis zou ik helemaal niet beginnen bakken) begin eens met meten aan de voor de hand liggende dingen.
1. Is de batterij nog goed?
2. zijn alle voedingsspanningen aanwezig en correct?
IC's trekken en terug prikken is een recept voor scheve en/of afgebroken pootjes. Ga ook dat niet doen als het niet nodig is.
Je schrijft iets over een "knopje" zonder te vermelden wat daar dan mee is.
En een overstuurde uitgang, als de rest wel goed werkt beperkt die uitgang zich tot een HEEL klein stukje van het geheel. Dus zeker geen grote IC's in het digitale deel gaan trekken om dat op te lossen. Want daar zit je probleem niet.
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
Repareer altijd gericht. In het wilde weg dingen gaan loshalen kan heel gauw leiden tot kapotrepareren. IC's lekker laten zitten tenzij ze gerelateerd zijn aan het probleem dat je hebt.
In het wildeweg dingen vervangen is de aller-allerlaatste stap als je alle andere opties al hebt geprobeerd en de volgende stap is om het ding in de recycle bin te gooien.
Als je dus een vervormd signaal op je koptelefoonuitgang hebt, dan ga je terugkijken naar het signaalpad met een signaalzoeker (bijvoorbeeld een computerspeaker met DC blokkerings-condensatortje en een meetprobe waar je een stuk afschermkous of aluminiumplakband omheen doet tegen 'vingerbrom') en kijk je trap voor trap terug waar het laatste plekje is, waar nog géén vervorming is. Zo vind je het stuk schakeling dat verantwoordelijk is voor de ruis of vervorming.
De klavieren van de korg zijn redelijk het zelfde als de Yamaha klavieren.
Toetsen die niet werken los je niet even op.
Vaak zitten er tact switches op, die zijn te vervangen, maar er zijn er ook met het bekende rubber, en dat is dan stuk.
Wat is eigenijk het precieze probleem.
Je zegt "werkt niet" en verderop "oversturing" dus wat is het nu?
Oversturing kan gewoon een slechte maste volume potmeter zijn.
NIET volspuiten met contactspray!
Gebruik daar IPA of iets dergelijks voor.
Ic's uittrekken is waanzin, of je moet tandarts willen worden
(grapje).
Daarom geef ik aan om naar de elco's te kijken, verder gaan zou ik niet in geval van TS.
Begin met iets makkelijks inderdaad en bouw ervaring op.
Een M1 is een digitale synth en daar heb je toch wel wat kennis voor nodig als deze helemaal niets doet, want dat is me niet duidelijk uit je posts.
Je zou de voeding kunnen nameten of deze de juiste spanningen geeft.
Een analoge is simpeler om te repareren maar die zijn vaak te waardevol om het op te leren..
Waar ik vroeger het meest van geleerd heb aangaande elektronica is van de experimenteer bouwdozen/sets. Die gevallen met diverse weerstandjes, condensators, transistor(s), audiotransformatortje, zonnecel, ldr, potmeter, varco, 9 Volt batterij enz. Met van die veertjes en een bos kleurige verbindingsdraden en een boekwerkje met schema's en uitleg over diverse basisschakelingen. Geen scoop, multimeter of soldeerbout nodig.
Dank allen voor de antwoorden.
Ik denk dat ik dus eerst op zoek ga naar een goede multimeter en soldeerbout eventueel en dat bakken op een ander apparaat ga proberen / leren.
Lijkt me wel leuk en interessant om met zo'n multimeter dan eea door te meten op deze korg.
Ik heb hem inmiddels uit elkaar liggen en het is best een stoffige bende aan de binnenkant. Las op internet dat je er beter niet met de stofzuiger in kan.
Zouden speciale stofzuigers voor zijn las ik.
Ik heb ook geperst lucht van de action, in van die bussen. Kan ik daarmee het stof wegspuiten? Ook heb ik zuiver alcohol, zou ik hiermee icm een tandenborstel de printplaten schoon kunnen maken?
Ik wilde het keybed helemaal gaan reinigen en kijken of die het dan weer doet. Als ik die weer helemaal weer werkend in elkaar krijg wil ik hem gaan ruilen met de werkende korg die ik nog heb. Desnoods ook die kapotte toets omruilen
Niet werkend was niet helemaal juist gedefineerd idd. Hij geeft oversturing op de outputs en een toets is kaduuk (haakje achter afgebroken) en er mist een knop.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 28 oktober 2024 14:59:28 schreef Sine:
@Harry,Dat is voor basis electronica prima, maar daar leer je geen reparatievaardigheden mee.
Zonder die basis electronica gaat repareren ook niet lukken. Anders dan youtube filmpjes nadoen en random dingen vervangen zonder te weten wat je nu eigenlijk doet.
Meten met een multimeter heeft alleen zin als je weet wat je doet. Als je dat niet weet en je meet op pin x van IC Y 2,5V, dan weet je niet of dat klopt. Het kan een 5V digitaal signaal zijn waar je DMM niet mee overweg kan, het kan een kapot IC zijn. Als je 0V meet kan dat correct zijn of fout zijn.
Het meest interessant is, bij audio dingen, het signaal volgen. Dat doe je met een scoop of signaalvolger. Mijn eerste succesvolle bouwsel was zo'n ding. Scopen waren toen nagenoeg onbetaalbaar (eind jaren 70) dus dit ding heb ik veel gebruikt bij gebrek aan een scoop.
Ik werk tegenwoordig zelden aan audio maar zo'n ding is nog steeds handig omdat je hoort of het signaal goed of fout is. Ik zie dat nu op een scoop ook wel maar als je beginner bent, is meestal gewoon iets weergeven op de scoop, al moeilijk genoeg, laat staan dat je weet waarnaar je kijkt.
Als je electronica leuk vindt, begin dan eerst met theorie leren. Dat kan naast gewoon leren uit boeken en videos, voor een deel ook spelenderwijs door dingen te bouwen en proberen te begrijpen hoe ze werken. Ook een simulator is een heel goed en interactief leer middel.
Ook van reparatie kun je dingen leren (Als er schema's zijn), maar dan moet je eerst een goede basis hebben. Repareren van dingen zonder schemas vergt veel meer kennis en ervaring en vaak meer apparatuur. Dat hangt ook van het soort apparaat af. RF, digitaal, analoog, een mix van alle drie.
Ook belangrijk, veel electronica is bij een foutje direct kapot. Een keer uitschieten met je probe kan een berg schade veroorzaken. Zeker geen dingen gaan overbruggen of weghalen. Iets wat erg populair is bij kapot-reparateurs.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@Harry,Dat is voor basis electronica prima, maar daar leer je geen reparatievaardigheden mee.
Daar stem ik graag mee in! Ik ga toch ook een beetje mee met Harry64: basiskenis komt eerst, pas daarna kan men beginnen (leren) repareren.
(goeddeels gelijklopend met @fred101, die in deze draad en ook elders al heel wat wijsheid heeft uitgestrooid!)
@topicstarter: stof wegblazen kan, maar spuitbussen zijn niet voor iedereen aanvaardbaar ("woke") wegens hoge milieulast. Compressor met blaaspistool van de buurvrouw/man? Maar dat gaat wel heftig, en vereist dus genuanceerde toepassing.
Daarna idd. tandenborstel met een reinigingsmiddel, bv. isopropylalkohol.
Paulinha_B
Honourable Member
uitrekken is waanzin, of je moet tandarts willen worden
Tandartsen doen aan uittrekken, niet aan uitrekken - daar is weer een andere beroepsgroep voor 
Maar effe in de marge, natuurlijk, uiteraard.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even voor de zekerheid, een IC trekker gebruik je alleen als de IC's in voetjes zitten. Zelf heb ik er geen want het komt heel weinig voor dat ze in voetjes zitten. Als dat voorkomt wip ik ze behoedzaam beetje bij beetje los met een Wiha mini-"breekijzertje". Steeds elke kant een beetje.
Op maandag 28 oktober 2024 16:21:49 schreef Paulinha_B:
[...]
Tandartsen doen aan uittrekken, niet aan uitrekken - daar is weer een andere beroepsgroep voorMaar effe in de marge, natuurlijk, uiteraard.
Taalpurist 
Wel een leuke tikfout, ik heb het toch maar even aangepast 
Paulinha_B
Honourable Member
Op maandag 28 oktober 2024 16:09:31 schreef Paulinha_B:
[...]@topicstarter: stof wegblazen kan, maar spuitbussen zijn niet voor iedereen aanvaardbaar ("woke") wegens hoge milieulast.
Leef jij nog in de jaren 80? Dat probleem is al járen geleden opgelost. Milieugevaarlijke drijfgassen zijn al decennialang uitgefaseerd of sterk beperkt in de EU. Ozongat herstelt zich weer door het uitfaseren van weer andere types drijfgas.
Spuitbusjes 'lucht' van de action zijn gewoon propaan/butaan aanstekergas zonder geurmiddel en hebben daardoor een niet al te grote global warming potential (GWP). In de hoge atmosfeer oxideert dat spul gewoon onder invloed van UV licht.
De Kontakt Chemie persluchtspray, dat was uit m'n hoofd R-134a koelmiddel, en wordt derhalve nog maar mondjesmaat verkocht om bewust in de atmosfeer leeg te spuiten. Één zo'n busje leegspuiten stond gelijk aan ca. 1200km autorijden qua global warming potential.
Zonder basis elektronica ben je veroordeeld tot na-apen. Ik vind na-apen geen reparatievaardigheid. Soldeer en desoldeer technieken zijn ook weer een vak apart.
Het is mij niet helemaal duidelijk wát TS wil leren. Is dat solderen of foutzoeken?