Philips EP2220: hoeveel lekwater per kop koffie is 'normaal'?

Afgelopen week Philips EP2210 binnen gekregen. Klacht was uitroeptekentje onder constant aan, wel waterdoorvoer maar niet warm of opwarmen. Dat bleek de 'lucht in de leiding' melding te zijn.

Er zat geen lucht of lek maar de doorstroomsensor cq flowsensor zat intern vast. Daar nieuwe ingezet. Foutmelding weg en alles werkte weer. De tuut waar de zetgroep op aansluit zag er qua O-ringen wat versleten uit dus ik heb gelijk met de flowsensor een compleet nieuw tuutje mee besteld.

Schoongemaakt, complete smeerbeurt gegeven.

Ik vind alleen dat hij toch nog erg veel water lekt. Dat lekken doet hij na het zetten als de drukaansluiting wordt terug getrokken. Het pompje is dan al even gestopt. Het kan zijn dat dit een 'normale' hoeveelheid is maar dat weet ik niet zeker. Hij zet wel een gewone hoeveelheid koffie in de standaard mok.

Iemand wat meer ervaring ten aanzien van dit?

Subjectief. "veel", "kan zijn".

Hoeveel water na 10 kopjes? Verandert het als je de maling groffer of fijner zet? Opgelet, het kan 2 kopjes duren eer het gemalen koffie in de persgroep valt en de reactie vd fijnzetting zichtbaar is.

Het lekwater van deze is wel groter dan van de delonghi's.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 29 oktober 2024 18:41:40 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Per beurt zou het max een eetlepel moeten zijn, anders drukventiel versleten..

Roland11

Golden Member

Dat is het mooie van de DeLonghi ESAM serie. Door een ander ontwerp komt er geen druppel water in de lekbak terecht (als je altijd een kopje eronder hebt staan om het spoelwater op te vangen).

Als ik een ander merk krijg te repareren 'schrik' ik altijd van het tempo waarmee de lekbak volraakt. Ik vrees dat het wel zo zal horen...

TIJDENS het koffiezetten mag er geen water lekken in de lekbak, maar als het water erin komt na het zetten wanneer de druk wordt afgelaten (zoals jij zegt: nadat de pomp is gestopt), dan is dat normaal voor een Philips.

Drukventiel is dat balletje wat bovenop dat tuitje onder dat dekseltje zit?
Hier rechts op de afbeelding.
https://cdn.onderdelen.nl/parts/jpg3/92745630.jpg

Zoals ik kon lezen is dit toch in zijn geheel vervangen?

Ja, die is geheel vervangen.

Ik heb net even de lek gemeten van 1 kop koffie. Die is i.d.d. een eetlepel.

De spoelbeurt bij uitschakelen of inschakelen levert drie eetlepels vol op. Maar dat zal komen omdat er dan geen koffie in de zetgroep zit die dit water normaliter opneemt.

In het lekwater zaten ook een paar korrels koffieprut. Dus dat water komt uit de zetgroep.

ja, het is niet anders, ontwerp.. En leeg spoelen levert altijd meer lekwater op.

Begin van de avond terug gebracht. De eigenaar is er weer blij mee.

Overigens kan die flowsensor vrij eenvoudig helemaal uit elkaar. Het is een soort potje met schroefdeksel. Zelfs de hallsensor kan er eenvoudig af. Die geeft nu ook weer puls. Dus het was echt dat ie gewoon vast zat door kalk.

Dus het oude ding draait nu ook weer, alleen niet zo heel soepel als de nieuwe. Er zat i.i.g. een bult kalk op het asje waar de impeller op zit.

Normaal bij deze toestellen mag er niets van kalkophoping zijn. Ik vermoed dat de ontkalking niet goed gedaan wordt.

Verkeerd product of dosering
Verkeerde instelling navenant locatie
Negeren van ontkalkingsvraag

Er is nooit ontkalkt.

Voor zover ik weet is er niets in te stellen aan lokale waterhardheid.

Ik heb van de eigenaar begrepen dat er geen ontkalkingsvraag is geweest vanuit het apparaat. Kan te maken hebben met dat er maar twee koppen koffie per dag mee gezet wordt.

Wat wel afwijkend was is het ontbreken van het waterfilter in de tank. Die schijnt (des tijds) optioneel te zijn (geweest). Wat ik uit de omschrijving opmaak is dat het aantal kopjes koffie (5000) wordt geteld.

https://cdn.onderdelen.nl/parts/jpg3/92743450-k1.jpg

Roland11

Golden Member

Een waterfilter gebruiken raad ik altijd af (in Nederland, waar we relatief zacht water hebben). Wel de waterhardheid goed instellen in het menu, en volgens het boekje ontkalken als het apparaat erom vraagt.
Waterfilter betekent flinke extra belasting voor de pomp, die daardoor (naar mijn mening) onnodig slijt. Verder is mijn ervaring dat mensen het waterfilter eigenlijk bijna nooit vervangen (want is duur) en moet vaak elke 3 maanden, het heeft dan totaal geen functie en belast dan zeker de pomp voor niets...

Op donderdag 31 oktober 2024 12:01:41 schreef Roland11:
Een waterfilter gebruiken raad ik altijd af (in Nederland, waar we relatief zacht water hebben).

Ik niet! Het type pomp in vrijwel alle commerciële koffiemachines is een vibratiepomp en die slijten echt niet van dat beetje meer "zuigkracht" moeten opbrengen.
En dat "relatief zacht" is ook maar relatief! Zelfs hier op Goeree-Overflakkee zijn de verschillen per dorp enorm! Middelharnis/Sommelsdijk: 7°dH, Dirksland (amper 5km verderop): 13°dH :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hangt blijkbaar erg van de plaats af inderdaad.
Thuis heb ik 'duinwater', en dat gebruik ik zonder meer overal voor. Op het werk (een paar honderd km verderop) was er zo'n koffiezetter waarin je als optie een waterfilterpatroon kon plaatsen. Patroon erin: water loopt door het patroon. Geen filterpatroon: water loopt gewoon 'rechtdoor'. Heel praktisch. Die patroon werd ook zowat per kwartaal vervangen.

Op een dag was de koffie 'niet te zuipen', zelfs volgens mij, terwijl ik toch niet overdreven culinair moeilijk doe. Iemand had wél de oude patroon verwijderd, want 'aan datum', maar nog geen nieuwe geplaatst.
Hoewel het lokale water ongetwijfeld veilig was aan alle verdere eisen voldeed, was het gewoon niet lekker. Het filteren verhielp dat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Overigens werkte bij deze uitvoering het indrukken van het clipje dat de flowsensor op z'n plek houd niet. Bij deze moeten beide zijwanden er er af, schroefje bij de snoertrekonlasting er uit. Zetgroep er uit en het schroefje dat midden onder de zetgroep deurruimte zit er uit.

Je kan dan achter een centimeter optillen en de flowsensor loswrikken. Het puntje in het midden klemt hem ook vast. De nieuwe moet je ook weer met weinig kracht op z'n plek drukken. De sensor past maar op 1 manier door het andere puntje aan de buitenkant.

[Bericht gewijzigd door harry64 op donderdag 31 oktober 2024 17:02:58 (21%)