IGBT als vervanger voor MOSFET op DL24 dummyload ?

Hallo, naar aanleiding van o.a. dit topic, https://www.circuitsonline.net/forum/view/165377#highlight=atorch+dl24, heb ik ook een Atorch DL24 gekocht.
Werkte in eerste instantie prima. Maar ook hier is inmiddels de MOSFET, een CS50N20, gaan hemelen.
Diverse andere MOSFETs gevonden die geschikt zouden moeten zijn: IRFP260N , IRFP264PBF en IRFP90N20DPBF, echter moet besteld worden.
Op voorraad heb ik van een defekte induktie kookplaat een aantal IGBP's van TOSHIBA de GT60J323.https://docs.rs-online.com/622e/0900766b80c2a00a.pdf
Waarom niet proberen.
Ingesoldeerd en opnieuw gestart. Alles lijkt te werken.
Op 25V en 3Amp = 75W gedurende inmiddels een kwartier blijft de temperatuur rond de 23 graden C hangen.
Ik ben verbaast, met de originele (fake) CS50N20 ging de temperatuur veel hoger.
Zie ik iets over het hoofd ?

benleentje

Golden Member

Was de oude CS50N20 wel thermisch goed gemonteerd op de koelplaat?

Normaal zijn dit soort fet voor schakelende toepassing maar niet voor lineair gebruik zoals in een dummyload. Maar dat het een Chinese bijna dezelfde (fake) CS50N20 is kan natuurlijk ook.

Als de aansturing via een opamp gebeurt zou het niet zoveel moeten uitmaken of je nu een fet een transistor of IGBT gebruikt zou ik denken.

In tegenstelling tot de datasheets van veel andere IGBTs die ik heb bekeken, heeft deze datasheet daadwerkelijk een grafiek voor de forward bias safe operating area, dus zolang je binnen de DC curve blijft, en de warmte goed afvoert, zou het moeten werken.

Je kunt ook meerdere IGBTs parallel zetten, mits je ze allemaal een eigen emitter weerstand geeft. Dat is nodig omdat ze anders de stroom niet netjes verdelen; hoe groot die je die weerstand maakt is altijd een compromis, een hogere weerstand geeft een betere verdeling, maar ook meer warmte in die weerstand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oeps, na het opdraaien van de voedingsspanning > 32V ging ook deze IGBP stuk.
Volgens datasheet een veilige SOA van < 20V. Blijkt dus ook. :'(

Dat was me nog niet opgevallen, maar bij DC stopt de grafiek inderdaad bij 20V. Je bent nu een IGBT armer, maar wel wat kennis en ervaring rijker!

Je zien ook maar zelden dat IGBTs lineair gebruikt worden; ik heb het zelf ooit geprobeerd met een groot exemplaar (zo'n halve baksteen), waarvan één van de twee transistors als stuk was. Daar zaten meerdere (ik denk 3) transistors parallel in, maar zodanig dat ik daar geen emitterweerstanden kon plaatsen. Na 20 minuten op 400W vond hij het niet leuk meer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Iemand die een betaalbare POWER-MOSFET kan aanraden of, dat ik mee kan liften met een bestelling?

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

EOO? Bestaan die nog?

Ze staan niet perse op mijn lijst van vertrouwde leveranciers, hoe groot is de kans dat die MOSFETs ook Chinese namaak zijn? Ik wil ze nergens van beschuldigden, ik weet niet waar zijn hun onderdelen vandaan halen.

Die bestaan nog steeds. Heb daar eergister al navraag gedaan en van Norbert netjes antwoord gekregen dat zij geen Chinees halfgeleiders verkopen.

Citaat:

Ja, ik heb geen Chinese halfgeleiders.

Bestellen op de website staat uit, maar via email kunt U nu wel bestellen.
Aantal & Product Code.
Met vriendelijke groet,

BenI2C, waarom blijf je IGBP zeggen? Het is een IGBT.

Die schuine lijnen in een SOA grafiek zijn meestal constant-power.

Het ding kan dan zeg 300W gedurende 10ms aan, 3000W gedurende 100us etc.

Maar die DC grafiek hier is lang niet constant-power. 20V1A = 20W en het andere uiteinde 3V 60A = 180W. Bij een IRFS zit een lijntje tussen 20V, 150A = 3kW (100µs) en 3V, 1500A = 4.5kW. Binnen die factor anderhalf kan een groot deel "afleesfout" zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op donderdag 31 oktober 2024 10:48:33 schreef rew:
BenI2C, waarom blijf je IGBP zeggen? Het is een IGBT.

Foutje van mij. 8)7 Zal wel leeftijd zijn.