ronw
Golden Member
Ik heb jaren zitten knoeien met montagedraad waarvan de plastic isolatie altijd sneller smolt dan dat de draad te solderen was.
Om dat probleem op te lossen, kan ik aanraden volgende soort draad te gebruiken:
https://www.ebay.com/itm/155646002836?var=455949674259
of zoek naar:
"12-30AWG Silicone Stranded Flexible Cable Wire Gauge 0.08mm Tinned Copper Wires"
Zonder dit soort draad was dit mij anders niet zo goed gelukt:
'
Het is maar een tip...
ronw
Golden Member
Ja, mij lukt dat zeer goed met een simpele draadstriptang.
Ook korte stukjes lukt mij uitstekend. Met "gewoon" plastic trok ik meestal de isolatie van het koperdraad. Bij deze soort is dat t.o.h. nog niet gebeurd.
Voor hele korte stukjes gebruik ik liever een scherp hobbymes, dat lukt beter dan met de tang.
Ik gebruik sinds ik op breadboard begon wire-wrap draad (verzilverd koper met teflon isolatie), en de bijbehorende striptang. Het is een handigheidje maar werkt voor mij goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Roadrunner is een stuk simpeler, is soldeerbaar emailledraad... (strippen hoeft niet) https://roadrunnerelectronics.com/product/rrw-a-105-wiring-pencil-wire…
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 31 oktober 2024 07:50:42 schreef Arco:
is soldeerbaar emailledraad... (strippen hoeft niet)
Zoiets gebruik ik ook al 50jaar maar dan van oude spoeltjes en heb verschillende diameters.
De ondervinding is hoe roder de kleur hoe makkelijker de isolatie smelt, een kwestie van proberen.
KGE
Golden Member
Van mijn vader leerde ik destijds dat ze op het werk bij hun twee soorten wikkeldraad gebruikten: posyn en povin draad. Het ene smelt de isolatie wel van, het ander niet.
Zie ook:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/131806
Voor de meeste van mijn proto's gebruik ik ook dun wikkeldraad wat bij iets langere verhitting prima soldeert (rolletje van Monacor). Voor de voedinglijnen gebruik ik dikker geisoleerd draad met vaste kern wat op de bovenkant van de experimenteerprint verlegd wordt, meestal afkomstig uit multiader kabel.
Ik gebruik restanten IFM bv EVT066 4x0,37 mm2 als montagesnoer.
Trekt bij niet terug bij vertinnen. Heeft voldoende isolatie weerstand
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er was vroeger een seytje dat op een balpoint leek met een spoeltje lakdraad aan de achterkant daar zat koperlakdraad op dat soldeerbaar war. Een tussenvorm tussen printen en wire-wrappen.
VERO of was het van een ander merk?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 31 oktober 2024 22:40:39 schreef Tidak Ada:
Er was vroeger een seytje dat op een balpoint leek met een spoeltje lakdraad aan de achterkant daar zat koperlakdraad op dat soldeerbaar war. Een tussenvorm tussen printen en wire-wrappen.
VERO of was het van een ander merk?
Dat is dus roadrunner...