Hoi allemaal,

Ik zit even te stoeien en vind heel vaak hier wel een oplossing maar nu helaas niet.
Ik heb een nest thermostaat met een nest heatlink. Ik wil die koppelen aan mijn pegaso pellet kachel.
Nu dacht ik het volgende:
Aan = 2sec knop indrukken.
Uit = 2sec knop indrukken.
Ik heb een relais als je daar stroom opzet en dan de knop indrukt geeft hij 2 sec een pulse (zit potmeter op en dus op 2 sec ingesteld).
Maar als ik de knop vast houdt dan blijft die relais ook aan.
En nest geeft bij verwarmen op de relais (continue) dus ik zoek iets als volgt:
Bij continue signaal doe puls ... En als dat continue signaal weer weg gaat geef weer puls. Dan kan ik met die puls de relais wel instellen.
Iemand enig idee ?

Zal me straks ff voorstellen. En sorry als het allemaal wir war is en typefouten. Dit heeft met mijn whiplash temaken.
Groetjes Tim

arduino ertussen. en die zou je eventueel IR signalen kunnen laten uitsturen naar je pelletkachel

Kort gezegd is wat je zoekt: edge-triggered one-shot.
Maar ik denk dat je ook moet bijhouden of de pellet-kachel nu is ingeschakeld of uitgeschakeld, zodat dat wel gelijk blijft lopen met wat de Nest uitstuurt.

Op donderdag 31 oktober 2024 15:37:09 schreef Timmetje:
En sorry als het allemaal wir war is en typefouten. Dit heeft met mijn whiplash temaken.
Groetjes Tim

Wirwar en typefouten? 't Is anders allemaal prima leesbaar hoor! Spelling is correct, grammatica is correct, interpunctie is correct. Ik heb geen klagen. ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (47%)]

Graag sluit ik me aan bij @MNM: het openingsbericht is prima leesbaar, we zien hier heel wat erger voorbijkomen. Dat zal wellicht moeite gekost hebben, hartelijk dank daarvoor! Alleen die kreet "nest" zegt me volstrekt niets, maar dat is misschien ook niet echt relevant voor de vraagstelling.

En ja, met een controllertje is dit op 1-2-3 gepiept, althans als het programmeren niet onoverkomelijk is. Dan nog is er daarvoor wel hulp te bekomen, hier. En allicht ook elders.

Ik denk dat het met een handvol logische chips a la CD4xxxx ook moet kunnen maar daar heb ik niet zoveel zicht op. Misschien iets in de zin van een monoflop - "monostabiele multivibrator" - die een tweedeler aanstuurt?

O, en bijna vergeten: welkom op dit forum!

Ik kon me ook al niet voorstellen wat een Google nest in hemelsnaam moet voorstellen... :+ (Nest met een hoofdletter is het duidelijk dat het een eigennaam is... )

Op donderdag 31 oktober 2024 16:45:16 schreef Paulinha_B:
Ik denk dat het met een handvol logische chips a la CD4xxxx ook moet kunnen maar daar heb ik niet zoveel zicht op.

Zelfs met een 555 moet dat lukken als je de trigger-ingang triggert via een condensatortje in serie. Het is in de praktijk iets complexer dan dat maar niet veel.
Desnoods bouw je dat twee keer voor de opgaande en de neergaande flank en knoop je de uitgangen via diodes samen. Het kan ook met één 555 en twee trigger-circuits.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb misschien wat beters bedacht althans iets waar ik iets meer verstand van heb.
Namelijk:
Een esp relais. Die ik ook in mijn home assistant kan uitlezen.
Als gpio01 verbonden is doe relais1 2 sec aan.
En als de continuïteit van de thermostaat weer verbreekt (dus de kamer is op temperatuur) dan krijg je een verbroken relais en die sluit je aan op gpio02 en die programmeer ik dat hij ook 2 sec naar de relais moet sturen.
Volgens mij kan ik het dan allemaal simpel af in 1 esp relais en daar heb ik er tig van liggen nog met tasmota firmware.
Ik ga er volgende week even mee stoeien. Ik koppel het uiteraard nog wel even terug
Ik kan dan overigens zelfs gpio03 gebruiken om te kijken of de temperatuur wel stijgt of kachel motor draait) als controle zodat de aan uit procedure niet in de war raakt.

vergeet ook geen timer in te bouwen.
bv mijn kachel heeft een startup tijd van 15min dacht ik.
dus als je nu inschakelt, moet je geen uitschakel puls geven de komende 30min

detectie als de kachel bv niet gestart heeft (potje vol pellets maar niet in brand gegaan) dat je dan in een storing methode gaat zodat je de kachel pas weer kan activeren als de gebruiker (jij dus) het potje hebt leeggemaakt en een reset geven op je esp