Mijn Sony Super Audio CD speler SCD-XE597 speelt geen CD meer.
De speler geeft telkens de melding “NO DISC”. Een paar dagen geleden speelde de CD speler nog wel maar stopte vaak na een paar nummers. Ik heb toen de lens gereinigd maar dat maakte geen verschil.
Daarna heeft de speler ites van 24 uur aangestaan waarna ik nu direkt de melding “NO DISC” krijg. Uiteraard heb ik diverse CD’s gebprobeerd.

Na opnieuw openen van de speler constateer ik dat de CD niet fraait wanneer deze wordt ingevoerd of als er op play wordt gedrukt. Ik zie wel dat de laserkop beweegt en probeert te focussen.

Bij meten meet ik natdat de CD geladen is een korthe tijd een ingangspanning van 50 mV op het spindle motortje. Het motortje draait dan niet. Vervolgend heb ik het motortje verijderd met name om het etiket met type nummer te kunnen lezen. De weerstand over het motortje is 10 ohm. (En verandert als ik het asje handmatig draai). Als ik 1,5v gelijkstroom op het motortje aansluit draait deze. Het motortke lijkt dus in orde. Verder zie ik geen bolle condensatoren.

Het motortje met nummer RF-320CH-1400 kom ik een meerdere uitvoeringen tegen op internet.
De sub code op het etiket, D/V13.0, lijkt DC en 13V aan te geven maar de 13V lijkt mij weer veel voor dit motortje.

En verder kom ik niet.

Wie kan mij verder helpen?

Het is aanterade, het motortje enkele minuten met een externe spanning (iets hoger de de normale spanning)links en rechtsom te laten lopen, zodat de collector weer schoon gelopen is!

Let op dat de Disc table op de juiste hoogte zit, dun in het focus gebied!Kan je meten met een scoop.

Wat is het nominale voltage? Een scope heb ik helaas niet en heb ook geen idee hoe die te gebruiken.
Zou een verkeerde disc table hoogte voorkomen dat de disc draait? Mijn idee is dat de CD niet gelezen kan worden omdat de CD niet draait. En dat het probleem ligt in het aansturen van de spindle motor. Deze krijgt vermoed ik een veel te laag voltage.

[Bericht gewijzigd door Dutchsea op (56%)]

Gezien je slechts 50mV op het motortje hebt gemeten en hij wel werkt op 1,5V denk ik dat de motordriver misschien stuk is, een pin slecht contact maakt of een component rondom die driver defect is.

Aan zoiets zit ik ook te denken. Pinnen hebben goed contact. Hoe kan ik dit verder uitzoeken?

Service manual al gedownload?

denk dat je iets anders aan de hand hebt, wrs problemen met de lasereenheid. de laser dient eerst te "zien" dat er een cd is geplaatst, dan pas gaat de motor lopen. zo te horen is die herkenning er helemaal niet. kan ook de bandkabel van de laser zijn welke een breuk heeft, maar helemaal geen aanstalten maken om te gaan draaien zit wrs niet in de motorsturing.

Inmiddels de service manual gevonden (attached) Dat is nog wel een puzzel voor een amateur. Ik heb wel de test mode gevonden maar weet nog niet zo goed wat ik er mee moet.
De spindle motor zit weer op zijn plek.

Bij uitvoeren van commando 13 zie ik de spindle motor netjes draaien en bij commando 14 zie ik de lens die probeert te focussen (omhoog/omlaag).

Bij commando 15, tracking servo, zie ik niets gebeuren. Terwijl ik wel in normale operatie bij het sluiten van de lade deze servo zie werken (als ik goed begrijp wat de tracking servo is, namelijk de horizontale beweging van het “karretje” met de laser om de data op de CD van centrum to buitenste diameter te volgen)

Bij commando 12 zag ik en het begin de laser wel aangaan maar na andere testen gedaan te hebben niet meer.

Bij commando 92, error check, loopt het proces vast. Er lijkt niks te gebeuren en ik kan niet meer schakelen naar een ander commando. De x knop zou het proces moeten stoppen maar ik heb geen x knop.

Wat is mijn volgende stap? Is het zinvol om alle grotere Elco’s te verwijderen en te meten? SMD’s wordt met mijn (gebrek aan) ervaring en gereedschal lastig.

Het klinkt allemaal nog redelijk aannemelijk tot zover.
De tracking servo gaat pas werken als er een focus lock is.

De laserslede ("karretje") kan je met de testmodus weliswaar naar binnen of buiten bewegen, maar dat is niet de tracking servo. Daarmee kan je een meetpunt bepalen voor instelling (een kromme CD zal op de buitenste sporen een veel grotere verticale afwijking hebben dan op de binnenste sporen).

De tracking servo werkt om de laser op het juiste spoor te houden. Zonder focus ook geen tracking.

Goed om te weten.

Wat is mijn volgende stap? Is het zinvol om alle grotere Elco’s te verwijderen en te meten? SMD’s wordt met mijn (gebrek aan) ervaring en gereedschal lastig.