Ik heb hier een installatie waarbij er 135KWpiek op 1 centrale omvormer zit.
Dit zijn panelen van 190Wp (2009)
Nu zouden er 5 moeten vervangen worden. Deze zitten allemaal in strings van 18 panelen welke parallel met elkaar worden gekoppeld in een aansluitbox en van daaruit verder met 20 (10x2) kabels naar de omvormer gaan.

Nu de vraag, huidige panelen zijn allemaal een stuk performanter. Als ik panelen kies met gelijke open klem spanning en afmetingen is dit dan voldoende om deze als vervanger te gebruiken? Maximum systeem spanning is zowel bij de oude als de nieuwe 1000VDC, die zou dus niet overschreden worden. En verder, aangezien het slechts 5 panelen zijn in het geheel en telkens maar 1 per string, dan lijkt het me geen probleem dat ze een hogere stroom zouden kunnen opwekken aangezien dit wellicht in het geheel toch teniet gedaan zal worden.

Zie ik dit verkeerd?

Dus je hebt 5 strings van elk 18 panelen en je wilt in elke string 1 paneel vervangen door een nieuwe.

Dat kan, de spanning van alle strings is dan gelijk.
Maar het heeft geen nut. De 18 panelen in de string staan in serie. En oude panelen geven ongeveer evenveel spanning als moderne panelen.

Uitgaande van 35 Volt per paneel, dan krijg je 4 A per string. De nieuwe panelen zullen dan nooit meer dan die 4A kunnen leveren. Dus die geven dan ook nooit meer dan 150W.

Maar je zegt dat de 18 panelen in elke string parallel staan? Dat heb ik nog nooit gezien, dus dat lijkt me sterk. Dan zou er voor elke string 75A naar de omvormer gaan. Niet onmogelijk maar wel erg onhandig. En dan krijg je 35V systeem spanning, geen 1000V.

@deKees, neen, 40 strings van 18 panelen waarbij er in 5 verschillende strings 1 paneel vervangen moet worden.

Dus, 18 panelen in serie en dit 40 keer parallel, 720 panelen totaal.
En dit hebben we 3x maar op 1 van de loodsen is er last met panelen waar vocht in komt door barsten in het glas. Deze wil ik wisselen.

Volgens de sticker achteraan op de oude panelen:

Umpp: 35.9V
Impp: 5,33A
Uoc: 44,8V
Isc: 5,79A

Concreet, waarmee rekening houden om vervangende panelen te kopen? Afmetingen moeten ook overeen komen uiteraard hoewel we daarmee wat kunnen schuiven, ze liggen op rails en niet vast tegen mekaar.

[Bericht gewijzigd door Appel op (32%)]

Als panelen defect zijn moet je ze inderdaad vervangen.
Als ze in serie staan dan is de spanning niet belangrijk zolang je maar in de totale string niet boven de maximale spanning van de omvormer komt.

De stroom moet wel zoveel mogelijk gelijk zijn. Een paneel wat 10A kan leveren in een string van 5A panelen zetten heeft geen enkele zin.

Wat eventueel wel kan is om 1 string van 18 panelen te vervangen voor 400Wp panelen en omdat er defect is heb je dan 17 panelen over waarmee je de komende tijd dan als het nodig is een paneel te vervangen.

Je nieuwe string zal dan ongeveer 11A zijn en dat moet je omvormer wel aankunnen. Spanning van 400W panelen is zo te zien hetzelfde.

PS ik heb zelf 400Wp panelen de ik heb die waarden genomen

Volgens mij kan dat wel. Maar de nieuwe panelen zullen nooit de volle stroom kunnen leveren. De stroom in een string wordt bepaald door de andere panelen in de string en komt dus nooit boven 5A.

Maar dat is dan toch beter dan niks.

Je zou ook een tigo optimiser onder elk nieuw paneel kunnen zetten. Die past de stroom van het paneel aan aan de stroom van de string. Dus dan wordt bijv de 35V 10A omgezet naar 70V 5A. Dan stijgt de totaal spanning van die strings met de nieuwe panelen. Dus dan moet je nog wel checken hoe dat uitpakt met de parallelschakeling met de andere strings.

Zie https://nl.tigoenergy.com/documents/datasheet-ts4-a-o-optimization-700…

het opgegeven vermogen van de nieuwe panelen is idd niet haalbaar met een serieschakeling waar nog oude panelen inzitten. echter is die 190W na 15 jaar toch niet meer haalbaar. 175W per paneel zou nog heel mooi zijn.

Volgens mij kan dat wel.

Het 10A paneel zit in een heel ander werk gebied dan een 5A paneel zat ik te denken. Maar misschien gaat het in de praktijk wel goed.

Andersom moet je in ieder geval niet hebben dat er 1 5A tussen een string van 10A panelen zit. Ook dat gaat goed dan zal de interne diode in het 5A paneel in geleiding gaan en zo doet paneel effectief niets.

Ok, duidelijk dus.
Enige waar ik wat ongerust over was, de open klem spanning van de nieuwe panelen ligt duidelijk lager, ergens rond de 35-38V terwijl de Mpp van de oude op 35,8V zit en de open klem op 44,8V.
Ik ga op zoek naar gebruikte panelen van een hogere Wp (zelfde zijn lastig te vinden) en kies er een setje uit met dezelfde afmetingen en een zo hoog mogelijke open klem spanning (Voc).
Uiteindelijk is een PV paneel in feite een stroombron en zal de spanning dus wel volgen mits niet te grote afwijking. In 1 string gaan ze dus ook nooit dezelfde spanning hebben maar wel dezelfde stroom uitsturen.

Wat de opbrengst betreft, er zit een compleet monitoring systeem op, de pieken liggen nog geen 1,5% lager dan het eerste jaar. De totale opbrengst verschilt jaarlijks en is dus geen maatstaf. Toch lijkt me dat de veroudering echt niet zo snel gaat als velen denken. Er werd destijds ook een 20-jarige garantie op gegeven voor een minder dan 3% vermindering van opbrengst. Ook laat ik jaarlijks de panelen reinigen, doet mss ook iets. Is wel een klus, ze liggen op een loods met een nok op 16m hoogte. Die mannen werken sinds een aantal jaar met een soort van robot die zowel de vlakke als de hellende panelen kan reinigen. 2 volle dagen werk voor het geheel hier...

44,8V ? Dat zijn 72 cell zonnepanelen. Daar zijn de afmetingen compleet anders dan van de gangbare 60 cell panelen, zie bijlage van een vergelijkbaar zonnepaneel.

De 1,5% verlies op de piekmomenten zegt niet zoveel. De piek ontstaat op het moment dat de zon achter een wolk weer tevoorschijn komt. De MPPtracker schiet gelijk naar nagenoeg maximum, om daarna tot de conclusie te komen dat dat een beetje overkill was, en dan naar een realistischer mpp regelt waar dan het maximale vermogen te halen valt.
In de bijlage zie je ook de opbrengst na verloop van tijd. Daar zitten de panelen natuurlijk boven, om claims te voorkomen.

De paneel spanning is het belangrijkste, de stroom gaat ie niet kunnen leveren, dus zal de spanning iets oplopen, maar als 1 van de 18 in serie is dat geen probleem.

je kan ook even op marktplaats kijken of je een (bijna) gelijk paneel 2e hands kunt krijgen, dat doen wij ook veel voor service.

@keebrev, 72 cellen idd, niet zo gangbaar als ik hoopte.
Het moeten geen nieuwe panelen zijn, alleen vind ik ze niet meteen als gebruikte. Ben van België, met de subsidieregeling heb ik nog 6j een mooie inkomstenbron van dit systeem, daarom dat ik ze ook wil vervangen en temeer dat die beschadigde, waarvan er vocht in komt, de hele installatie plat gooien bij regen, soms zelfs bij mist. En dat wil ik dus niet. Daarmee voorlopig de beschadigde uit de string gepakt en de kabels gewoon doorgelust, met 17 ipv 18 per string. Ook niet ideaal maar alvast beter. Op een dag zoals vandaag levert die omvormer toch nog een 240KWh op.

Als je 40 strings "parallel" hebt staan, dan moet je er van uitgaan dat de stringspanning gewoon constant is.

Je vervangende paneel moet dan een klemspanning hoger dan die van het te vervangen paneel hebben en ook een stroom die hoger is dan die van het te vervangen paneel.

Heb je een klemspanning van zeg 30V ipv 40V van de andere panelen, dan zal een "normale streng" dus 18*40 = 720V leveren.

Een string met 17*40 + 1*30 zal 710V leveren, en zelfs stroom gaan OPNEMEN ipv leveren! Dat is echt niet fijn. (met 39 strings die vermogen leveren kan dat fataal worden voor de string met de lagere spanning).

Heb je een paneel met een lagere stroom, dan zal je hele string zich aan die lagere stroom moeten aanpassen. Dat is zonde van het "opgestelde vermogen", maar verder niet zo schadelijk. Wel zonde van de investering in de overige 17 panelen.

Zomaar doorverbinden is ook gevaarlijk. Het scenario wat ik hierboven bij "lagere klemspanning" heb beschreven komt dan in beeld.

Is het een optie om 1 string met een defect paneel op te offeren en de goede panelen in die string te gebruiken om de resterende strings weer 100% te maken? En de overgebleven panelen als spares te bewaren?

Dat lijkt me een prima plan. In de vrijgekomen ruimte kan je eventueel "sparen" voor een nieuwe string van nieuwe panelen.

Ik heb nog even zitten nadenken over de strings met 1 paneel minder.

Ik dacht gisteren dat die opgestookt zouden worden door de overige strings. Dat is natuurlijk al eens gebeurt, dus men heeft al eerder een oplossing bedacht. De oplossing is een diode in serie met iedere string.....
Dat betekent dat de strings met doorgekoppelde panelen nu dus gewoon helemaal staan te niksen.