Hallo iedereen.
Ik had in mijn zekeringenkast een defecte Logo230RC (geen beeld meer). Die ik vandaag heb vervangen. De nieuwe logo lijkt goed te werken, maar heeft geen programma. Ik had gehoopt het programma van de oude logo te herbruiken, maar las net dat dit niet lukt zonder stroom.
Kan iemand mij toevallig helpen bij het maken van een nieuw programma? Op zich zou het niet zo ingewikkeld zijn.
De Logo 230RC is verbonden met een uitbreidingsmodule DM8 230RC, via de L1 en N uitgang. Stroom komt binnen via de L1 en N van de 230RC.
Hiernaast zitten 4 zekeringen van de verwarming. De Logo zou dagelijks tussen 21u en 6u deze zekeringen moeten aanzetten.
Ik heb de Logo 8 software reeds gedownload, maar loop beetje verloren hoe ingewikkeld alles lijkt.
Moest iemand mij op weg kunnen helpen zou dat super zijn!
kun je die oude logo niet eventjes weer tot leven wekken?
zodat je het proramma uit kan lezen
post ook evene en foto van de oude en de nieuwe logo: er is een kans dat ze neit gelijk zijn (programmeerkabel nodig vs. ethernet.)
Misschien een rare vraag maar waarom een uitbreidingsmodule ? Een Logo! heeft standaard toch al 4 uitgangen ?
Hoe zet je een "zekering" aan ?
Heb je een foto ?
Op maandag 4 november 2024 11:43:38 schreef bprosman:
Hoe zet je een "zekering" aan ?
Ik denk dat de TS bedoeld dat hij er de desbetreffende groep er mee aan zet.
Inderdaad, ik doelde op de groep.
Zekering 1-4 zijn verbonden met Q1-Q4 van de logo. Zekering 5 wordt niet gebruikt. De zekeringen hebben bovenaan 3 kabels (2 voor stroom, en 1 van de Trafo)
Op de Logo heb ik programma gemaakt voor de vier Q uitgangen: Q, SF, klok, en dan de tijd ingesteld voor N01. N02 en N03 heb ik leeg gelaten.
https://youtu.be/Rl2VIBUVr-0?si=mCbpvCf6DZd0Xvyk
In wezen heb ik deze stappen gevolgd, en voor de 4 Q uitgangen gedaan.
Echter lijkt er nog geen stroom te komen naar de groep
Als die logo's al een keer defect gaan dan is het meestal de voeding. Ik heb er al verschillende tot leven gewekt door 24V aan te bieden, dat is in ieder geval genoeg om het programma er uit te kunnen krabben.
Die relais zijn overigens 24V wissel, die spanning moet nog ergens anders vandaan komen (uit de ketel?)
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
Op maandag 4 november 2024 12:19:38 schreef DirkDK:
Inderdaad, ik doelde op de groep.Zekering 1-4 zijn verbonden met Q1-Q4 van de logo. Zekering 5 wordt niet gebruikt. De zekeringen hebben bovenaan 3 kabels (2 voor stroom, en 1 van de Trafo)
Op de Logo heb ik programma gemaakt voor de vier Q uitgangen: Q, SF, klok, en dan de tijd ingesteld voor N01. N02 en N03 heb ik leeg gelaten.
https://youtu.be/Rl2VIBUVr-0?si=mCbpvCf6DZd0Xvyk
In wezen heb ik deze stappen gevolgd, en voor de 4 Q uitgangen gedaan.
Echter lijkt er nog geen stroom te komen naar de groep
Dan snap ik het nog niet helemaal, een standaard LOGO! heeft al 4 (relais) uitgangen, is die uitbreidingsmodule dan puur bedoeld voor het 5e relai wat niet gebruikt word ?
En wat Sine al zegt, waar komt de voeding voor je relais vandaan ?
Ik vermoed dat de uitbreiding + 5de zekering geplaatst is als plaatshouder.
De verwarming is trouwens een accumulatieverwarming, indien dit helpt.
Is er toevallig geen optie op de Logo, om continu stroom te leveren aan de Q uitgangen? Zo kan ik toch al eens bekijken of er geen andere problemen zijn.
Simpelste is de draden van de uitgang Q dus, samen steken. Dan zou betreffende contactor CTX moeten aantrekken
Plaatje vlug gezocht.
En als je het oude programma wil, Logo open vijzen en zelf spanning aanleggen
[Bericht gewijzigd door bordje op (24%)]
Op maandag 4 november 2024 13:07:43 schreef bordje:
Simpelste is de draden van de uitgang Q dus, samen steken. Dan zou betreffende contactor CTX moeten aantrekkenPlaatje vlug gezocht.
En als je het oude programma wil, Logo open vijzen en zelf spanning aanleggen
Waarschijnlijk maar 1 keer, zijn 24V AC relais 
Voor de LOGO! heb je een (speciale) programmeerkabel nodig.
Is er ook een foto van de onderste contacten van de LOGO!, het is nu nog net niet te zien hoe ze aangestuurd worden.
Komt de 24V uit die trafo links ?
Als je je locatie openbaar zet is er misschien wel een CO-er in de buurt die wil kijken.
Programma is op zich niet zo spannend.
//Offtopic - Krijg wel de kriebels hoe de adereindhulzen er aan geperst zijn.
Op maandag 4 november 2024 15:06:26 schreef bprosman:
[...]Komt de 24V uit die trafo links ?
Daar lijkt he wel op, A1's van de relais lopen wel die kant op. De mix van 230V en 24V is ook al niets om heel blij van te worden op deze manier.
Ikzelf ben van Ninove (Oost-Vlaanderen, België)
Uit de onderzijde van de logo (de Q poorten) vertrekken de draden naar de onderzijdes van de zekeringen rechts.
Ik zal morgenochtend nog eens wat extra foto's nemen van de bekabeling. De kinderen zijn nu thuis, en open elektriciteit + kinderen lijkt me geen goeie combinatie 
Ik vrees eigenlijk dat er een ander probleem in de elektriciteitskast zit, want de logo lijkt me momenteel wel goed ingesteld.
Dat zijn geen zekeringen maar relais. En die hebben op A1 en A2 24V~ nodig om te schakelen. Die 24V zal komen van de trafo links van het tijdrelais wat nog net op je foto's staat.
Als je de Q aansluitingen van de logo met een draadje kortsluit moeten de relais aantrekken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Beetje vreemd, maar het kan.
Je LOGO heeft geen gebruikte digitale ingangen!
Dan zou het zoiets moeten worden.
P.S. Je mag me rechtstreeks mailen.
Op maandag 4 november 2024 17:15:53 schreef Toeternietoe:
Beetje vreemd, maar het kan.
Je LOGO heeft geen gebruikte digitale ingangen!
Dan zou het zoiets moeten worden.[bijlage]
P.S. Je mag me rechtstreeks mailen.
Dat kan ook met zo iets
Of met een astroklokje
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, als de 4 relais alleen worden geschakeld op vaste tijden van 21 tot 6 uur dan zou ik ook een klokje nemen, veel makkelijker in te stellen en evt aan te passen als een veel te complex voor deze taak logo.
heb nog een pand in onderhoud waar een plc de verlichting stuurt, ding is al jaren steeds verder aan het aftakelen, verlichting die helemaal niet meer schakelt of middenin de nacht aangaat enz. 230V ingangen op die plc dus veertje uit pulsdrukker halen, fase in lasdoos omsteken zodat verlichting direct van de drukker komt en zo al 80% van de ruimten omgebouwd. andere plc wil de klant niet, te duur..
[Bericht gewijzigd door testman op (49%)]
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op maandag 4 november 2024 19:28:23 schreef bprosman:
[...]
Dat kan ook met zo iets[bijlage]
Of met een astroklokje
Dan zal er vermoedelijk nog een hulprelais bij moeten om 4 groepen te kunnen schakelen.
Maar ik heb het idee dat er nog meer in de LOGO geprogrammeerd zit.
Je kunt de 4 groepen in de LOGO elk voorzien van een eigen schakelklok met elk andere tijden.
Kost niets meer dan wat klein programmeerwerk.
Op maandag 4 november 2024 22:15:32 schreef Toeternietoe:
[...]
Dan zal er vermoedelijk nog een hulprelais bij moeten om 4 groepen te kunnen schakelen.Maar ik heb het idee dat er nog meer in de LOGO geprogrammeerd zit.
Je kunt de 4 groepen in de LOGO elk voorzien van een eigen schakelklok met elk andere tijden.
Kost niets meer dan wat klein programmeerwerk.
Zoveel moeilijker is dat niet :