Nieuwe vaatwasser

Hallo. Ik ben opzoek naar een energiezuinige vaatwasser met besteklade. Welke merken raden jullie aan ? Mijn budget is max 1000 €

Roches

Golden Member

Met Zeoliet, die drogen beter.

Laatst deze gekocht, wel € 49,- duurder....

https://www.coolblue.nl/product/940459/bosch-smv6zcx03e.html

Wel Klasse C, maar droge vaat is wat waard.

[Bericht gewijzigd door Roches op maandag 4 november 2024 21:28:08 (13%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op maandag 4 november 2024 21:25:13 schreef Roches:
Met Zeoliet, die drogen beter.

Laatst deze gekocht, wel € 49,- duurder....

https://www.coolblue.nl/product/940459/bosch-smv6zcx03e.html

Wel Klasse C, maar droge vaat is wat waard.

als je graag snel weer een nieuwe wil gaan kopen, vooral zeolith nemen ja. BSH heeft ook machines met een functie welke de deur opent op einde programma, werkt ook prima en veel zuiniger in gebruik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In Juli deze besteld met actieprijs van de Siemens site:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/nl/product/vaatwassen/inbouw…

Was toen 764 euro kwijt (goedkoper dan welk andere winkel op dat moment), misschien staat er een vergelijkbare op de siemens site met actieprijs

Overigens hebben we deze aangesloten op de warmwater aansluiting icm warmtepomp

Edit, misschien 1 van deze 2:

[Bericht gewijzigd door Gekke Henkie34 op maandag 4 november 2024 21:45:19 (29%)

Roches

Golden Member

Dat de deur open gaat, daar ben ik niet zo'n fan van.
Als je aanrecht niet tegen de hete stoom kan, gaat je randje van het aanrecht er aan.
En dan is echt lelijk.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ok dus met zeoliet raden jullie af? Wat van de andere merken aeg. Miele. Of aeg. Beko etc

Miele: mooi, stevig, praktisch. Zeer goed toestel in dagelijks gebruik. Gaat wel eens stuk en kost dan fortuinen. Hun prijzen van wisselstukken zijn van een andere planeet. Naar particulieren toe niet meer een ideaal toestel voor prijs kwaliteit.

Aeg, wh, baukn: Wel zorgenkindjes als je ze langer dan 4 jaar wil bezitten. Er zitten succesverhalen tss uiteraard. Russian roulette.

Beko: mooi alternatief als je geen budget hebt. Vroeger waren ze wel heel erg goed. Nu zijn ze in dezelfde goedkoop en bagger fuik getrapt.

BSH is idd het beste alternatief. Valstrikken bij BSH:
- zeoliet is idd een mooi droogsysteem maar de hoofdpijn ermee is erger dan de lusten
- de plastiek bodem modellen gaan niet zo lang mee (goedkoopste reeksen).

BSH is meestal goed en budgetvriendelijk te herstellen. Moest miele voor mij geen optie meer zijn is dat mijn 2de keuze.

Maar...het meeste hangt af van het gebruik. Gebruik je producten met silicaten? Gebruik je hem als dampkapfilterontvetter? Gebruik je hem als afvalverwerker? Onthoud: malen doet hij niet...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op maandag 4 november 2024 18:17:45 schreef smd:
Simpel, Bosch of Siemens..

Hmm. Het vaatwasser merk Simpel had ik nog nooit van gehoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op maandag 4 november 2024 21:31:14 schreef testman:
[...]

als je graag snel weer een nieuwe wil gaan kopen, vooral zeolith nemen ja.

Ik heb je de afgelopen jaren al vaker zien schrijven dat je geen fan bent van Zeolith, maar zijn de problemen bij de eerste versies met zeolith nog steeds in de nieuwe? Ik neem aan dat Bosch/Siemens ook leert van hun fouten.

Ik ben in ieder geval al 4,5 jaar tevreden gebruiker van een Siemens met zeolith met dagelijks gebruik.

Ik heb ook wel eens gelezen dat je moet opletten met schuim bij een zeolith machine, dus sowieso geen normaal afwasmiddel gebruiken en misschien beter een blokje of poeder dan een vloeibare vaatwastablet. Iemand die daar iets nuttigs over kan zeggen?

zeolith werkt wel, maar als het kapot gaat is het ook meteen zo raak dat herstel niet interesant meer is. stuurprint kapot, zeolith reservoir stuk omdat de dichtring om dat reservoir breekt en dan lekt er water over het reservoir en diens aansluitingen heen. ook is dat een kreng om uit te bouwen, enorm sloopwerk.

een aanrechtblad die niet tegen die warme lucht kan ben ik nog niet tegengekomen. de machine heeft met de laatste spoelbeurt al niet meer zo'n heet water, en tevens is die warmte van korte duur. ken er die onder een mdf rand zitten waar na jaren met zo'n machine nog niks aan te zien is. wat de kastjes nekt is als de machine al draait nog even spul erbij zetten, zo de deur open trekken en dus dat gespetter van de machine over de kopse randen van de kastjes.

revado

Honourable Member

Op dinsdag 5 november 2024 08:44:38 schreef rew:
[...]Hmm. Het vaatwasser merk Simpel had ik nog nooit van gehoord.

Misschien zit daar een sim kaartje in :)

Maar weer meer on topic, hoe werkt zo'n zeolith systeem?
Heb ik nog nooit van gehoord.

Op dinsdag 5 november 2024 09:26:54 schreef revado:
[...]

Maar weer meer on topic, hoe werkt zo'n zeolith systeem?
Heb ik nog nooit van gehoord.

Makkelijk te vinden online:

https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/inspiratie/highlights/zeolit…

Op dinsdag 5 november 2024 07:07:24 schreef EricN:
Miele: mooi, stevig, praktisch. Zeer goed toestel in dagelijks gebruik. Gaat wel eens stuk en kost dan fortuinen. Hun prijzen van wisselstukken zijn van een andere planeet. Naar particulieren toe niet meer een ideaal toestel voor prijs kwaliteit.

Aeg, wh, baukn: Wel zorgenkindjes als je ze langer dan 4 jaar wil bezitten. Er zitten succesverhalen tss uiteraard. Russian roulette.

Beko: mooi alternatief als je geen budget hebt. Vroeger waren ze wel heel erg goed. Nu zijn ze in dezelfde goedkoop en bagger fuik getrapt.

BSH is idd het beste alternatief. Valstrikken bij BSH:
- zeoliet is idd een mooi droogsysteem maar de hoofdpijn ermee is erger dan de lusten
- de plastiek bodem modellen gaan niet zo lang mee (goedkoopste reeksen).

BSH is meestal goed en budgetvriendelijk te herstellen. Moest miele voor mij geen optie meer zijn is dat mijn 2de keuze.

Maar...het meeste hangt af van het gebruik. Gebruik je producten met silicaten? Gebruik je hem als dampkapfilterontvetter? Gebruik je hem als afvalverwerker? Onthoud: malen doet hij niet...

Ik sta hier volledig achter, en ja Zeolith droogt prima, totdat deze uitgedroogd is, dan kan je beter een andere vaatwasser halen. Dus BSH zonder Zeolith en kunststof onderkant inwendig, een volledig metalen versie.

Hoi eric en smd en andere. Welke vaatwasser van bosch/siemens zou je aanraden? Mijn eisen zijn vrijstaande vaatwasser. met besteklade en wifi. Ik heb nu een van de iq 300 serie

Wifi? Ik las toevallig vandaag een artikeltje over een onderzoek in UK waaruit blijkt dat bepaalde chinese Airfryers gesprekken willen opnemen, trackers van Facebook en TikTok hebben, lokatiedata, geslacht en geboortedatum willen weten en dat doorsturen naar servers in China. Doe mij maar een dom machien zonder apps en wifi.

https://www.infosecurity-magazine.com/news/chinese-air-fryers-spying/

Zoiets als dit https://www.coolblue.nl/product/936731/bosch-sms4emi01e.html?cmt=c_a%2… ??Bosch SMS4EMI01E ik wel met Kilian eens, vertrouw WIFI niet!! Fabrikanten verzamelen jou gegevens!!!

Goede middenklassers zijn: Bosch, AEG, Siemens en Neff. (Komen allemaal uit dezelfde fabriek hoor)
Ruildelen zijn goed betaalbaar en de bouwkwaliteit is okee.
Miele behoort tot de top (zeggen ze) maar als er reparaties komen, loop je erop leeg omdat Miele onderdelen alleen door Miele worden aangeboden.
Merken als Beko, Zanussi en Whirlpool zou ik persoonlijk laten staan. Je kunt er geluk mee hebben maar in de regel gaan ze niet erg lang mee en verbruiken veel energie en water.

Ik heb al meer dan 20 jaar een AEG favorit vaatwasser en daarvoor een oude Miele gehad die ging lekken bij de circulatiepomp (die niet meer echt te repareren bleek). Droogde goed door een vrijliggende verwarmingsspiraal beter dan mijn huidige, kost ook meer stroom natuurlijk. Mijn AEG doet het nog steeds en de circulatie pomp (het hart van je machine) doet het nog steeds en lekt nog steeds niet na al die jaren! Wel af en toe beetje olie op het lager gesmeerd als de machine rare geluiden ging maken. Maar dat was vaak een lekkend rubber achter de bovenste bestekla die dit veroorzaakte en vervangen moest worden. Ook het verwarmingselement werkt nog goed omdat het een buisconstructie is denk ik. ALleen de oorspronkelijke afvoerpomp was slecht en niet te repareren ging dus kapot na 10 jaar ofzo. Die vervangen voor een Miele afvoerpomp van een oude afgedankte wasmachine (ja dat kan makkelijk dus en Miele is beter dan haha). Wel liep een keer mijn orginele pomp vast voor ie kapot ging. Daarom moet je ook altijd het vet en vuil van je (braad)pannen afvegen anders loopt je afvoerpomp gegarandeerd vast na paar jaar. Verder ging er van alles al eerder kapot, slechte aanuit schakelaar, toen draden los van de verwarming (stekkertje op print los gecorrodeerd door te grote stromen), lekkende afvoerrubber bovenste schuifla (2x vervangen al ) rubberafvoerbocht die aan de plastic afvoerslang zat, en onlangs de rubber tussen verwarmingselement en pomp. Ook blauwe trafootje op print was na 7 jaar defect ofzo, die bleek rare storingen te geven. Dat komt weer als je de deur te hard dichtsmijt (los contact en dus rare uitval van de machine). Maar de machine werkt - desondanks na al het gerepareer- nog steeds goed om de dag hier en gelukkig zijn de belangrijkste onderdelen wel erg goed, en de kuip is van RVS. Zou niet graag een ver buitenlands merk willen denk ik nu ivm repareerbaarheid en onderdelen die misschien ook niet te vervangen zijn. En machine schoonmaakmiddelen zijn slecht voor de rubbers heb ik gemerkt, ze zijn zo agressief dat ik vaak een lekkage kreeg van een rubber kort na gebruik! Wees hier terughoudend mee (dus niet elke maand doen!). En dat zeoliet... doe het maar niet... lijkt mij.

*hier heb ik geen app voor nodig

Als je een specifiek model wilt en er zit toevallig wifi op en je bent daar niet in geïnteresseerd, dan verbind je het apparaat toch simpelweg niet met je wifi netwerk? Ik zie daar geen probleem in.

Mijn vaatwasser heeft dan wel wifi, dit wil ik in de toekomst gaan gebruiken dat snacht's de vaatwasser automatisch (dmv Node-Red) aangezet word op het moment dat de stroomkosten het meest voordeligste zijn (ik geloof dat dit meestal ergens tussen 2 en 3 uur is)

die dichtingen bij de lades is idd een puntje wat vaker de oorzaak is van een toestel wat vervangen word. vuile vaat, moeilijk dan maar een nieuwe kopen. veel merken hebben een slecht systeem voor de dichting tegen de achterwand in de lade welke op de stijgbuis schuift. die dichting slijt vrij snel waardoor je druk verliest en dus waskracht. oa bauknecht/ whirlpool hebben een slap plastic ring met rubber die bij een volle mand ( omdat de gammele mandophanging door gaat hangen ) niet goed centreert en dus stuk gaat. iets wat je bij bsh ook weer amper hebt. tevens de bestekmanden welke vrijwel niet stuk gaan. de filter onderin de bak is wel een puntje bij bsh, maar daar kun je zo bij, raar genoeg is het spare part wel goed met extra versteviging. doorgaans is die filter pas na 8-10+ jaar stuk dus ook geen punt.

koop geen zeoliet. de onze ging na 2 jaar kapot, gerepareerd voor de helft van de gangbare prijs. Na 1.5 jaar weer kapot en naar de afvalberg gebracht. Weg 1000 euro. De 500 euro vaatwassers zijn wellicht iets minder zuinig maar gaan wel langer mee...

Sprak laatst een mannetje van het onderdelenhuis die zei dat de oude machines van 10 jaar geleden of ouder toch echt veel langer megaan. Ook bij Bosch schijnt het verwarmingselement geintegreerd te zijn in de pomp waardoor deze duurder is om te vervangen maar ook eerder kapot schijnt te gaan. Ook miele is niet meer wat het geweest is lees ik hier op t forum. Jammer dat je in de winkel eigenlijk nooit dit soort dingen kan checken. Als we nu witgoed hebben dat na 4 of jaar al vervangen moet gaan worden..zijn we toch echt verkeerd bezig.... garantie moet echt naar min. 5 jaar dan worden de producten ook vanzelf beter gemaakt.

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Ik ben nog niet vergeten hoe belabberd de kwaliteit van Bosch/Siemens soms kan zijn. Koelkasten met roestende leidingen vlak buiten de garantie, vaatwassers die waarschijnlijk levens hebben gekost door huisbranden. Misschien zijn hun huidige modellen OK, maar van die brandende vaatwassers was zelfs de terugroepactie / oplossing een complete aanfluiting.

Oftewel, zelfs al zitten er fatsoenlijke apparaten tussen, ik zou nooit iemand aanraden om een apparaat van BSH (Bull Shit Hausgeräte, Bosch Siemens Hausgeräte) te kopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

uiteraard zijn niet alle apparaatgroepen van elk merk dezelfde. We spreken hier over vaatwassers. Heden geeft liebherr bv 8j standaardwaarborg. Qua kookplaten bv heb je ook niet veel keuze. Daar is siemens ook de enige die wat deftig consistent produceert.

Ooit eens met 2 man voor een zanussi combi oven gestaan. Eerst grondig de handleiding van buiten studeren vooraleer we de microgolf gestart kregen. Hoe gebruiksonvriendelijk kun je iets maken. Dan is een whirlpool toch gans iets anders.

Wat de miserie bij siemens betreft: als je desondanks al dat toch nog bsh als "betere" naar voor schuift kun je indenken wat de rest voorstelt...

Mag ik vragen wat je dan wel zou aanraden Maarten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?